כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

היסטוריה • מובארק העביר את הסמכויות לסולימן

לאחר שעות של ציפייה, פנה נשיא מצרים חוסני מובארק למיליונים שחיכו לו בכיכרות קהיר ואמר: "הדרישות שלכם צודקות". הודיע על העברת סמכויות השלטון לסגנו • הנאום המלא

מובארק נואם הערב. מתוך שידור הטלווזיה
מובארק נואם הערב. מתוך שידור הטלווזיה



תם עידן מובארק?

אחרי 30 שנה בכהונה הודיע הערב (ה) נשיא מצרים, חוסני מובארק, על העברת הסמכויות לסגנו, עומר סולימאן.

שלושה מיליון מפגינים חגגו ברחבי המדינה, במהלך שעות הערב, והמתינו לנאום מובארק, שיביא להפסקתם של המהומות הרבות במדינה.

על פי הודעת מובארק, הוא מעביר את שלטונו לידי סגנו, עומר סולימאן, והשליטה תהיה גם בידי הצבא המצרי ובראשו הרמטכ"ל הצבאי. לא ידוע האם מובארק יפרוש מתפקידו.

"אנשים כאן מסתובבים בהלם. לא יודעים איך להתנהג אחרי נאומו של מובארק", אומר עיתונאי ישראלי הנמצא ברחובות קהיר.

אלפי המפגינים התרכזו כבר משעות הערב בכיכר המרכזית א-תחריר בקהיר וציפו צפייה דרוכה להודעה הדרמטית. ההודעה לא בדיוק הגיעה, ואותם מפגינים חוגגים לאחר נאומו של הנשיא, מניפים את דגליהם וקופצים לצלילי המוסיקה בכיכר.

המפגינים שצפו להודעה דרמטית, זועקים ברחובות מצרים וקוראים קריאות בוז לנשיא מצרים. "זה לא מה שרצינו. לא רוצים אותך כנשיא מצרים, תלך הביתה".

לא ברור האם המפגינים יעזבו את רחובות קהיר ויסתפקו בהעברת הסמכויות או שמא ימשיכו למחות נגד הישארותו בתפקיד.

נאומו המלא של מובארק: אתם דור חדש

"אני יעניש בכל תוקף למי שפשע כלפיי הנוער. אני פונה אליכם אל בני הנוער. אני מדבר אליכם מהלב, אתם דור חדש, אנחנו לא נלך לאחור. הדרישות שלכם הם צודקות וחוקיות. אבל מה שחשוב הוא להכיר בדברים שטעונים תיקון ולהעניש את מי שפשע.

"כנשיא הרפובליקה אין לי בעיה לשמוע לנוער של המדינה אבל מה שלא אקבל לעולם תכתיבים מבחוץ יבואו מהיכן שיבואו.

"אחי האזרחים אני כבר הודעתי באופן שאינו פתוח למחלוקת שלא ארוץ לכהונה נוספת. אסתפק ב30 שנה שהייתי בכהונה. וגם הודעתי שאמשיך לקיים את אחריותי לקיים את החוקה והאינטרסים של העם עד שהשלטון יעבור למי שייבחר בספטמבר הקרוב בבחירות.

"אני אשמור על התחייבות הזאת עד שאביא את מצרים לחוף מבטחים. הצעתי פתרון להתגבר מעל המשבר באופן שיבטיח יציבות של החברה ויכבד את החוקה. כל זאת במסגרת מוסכמת על ידי דו שיח של אחריות בין כל חלקי האומה בכנות ובשקיפות.

"הצעתי את הגישה מתוך התחושה של אחריות ואני עוקב אחר ביצוע שעה אחר שעה אני מצפה לתמיכה מכל מי שרוצה לשמור על מצרים.

מובארק דיבר על כך שהקים 2 וועדות: "ועדה חוקתית שתביא לתיקון הדברים שיביאו לשינוי. גם הוקמה ועדה שתפקידה לעקוב אחר ההתחייבות שלי לעם להעניש את המתפרעים.

"נוכח מספר ההרוגים הרבים שזעזע את מצפונם של כולם, הוריתי לסיים את החקירה המיידית ולהעביר את הפרטים לתובע הכללי ולסיים את החקירה הזאת.

"מתוך ההיענות להמלצות של הוועדה ובהתאם לסמכויותיי הגשתי בקשה לתקן 6 סעיפים. כמה מהם, זה מי יכול להיות מועמד בבחירות לנשיאות. וזאת תוך תקווה לתקן סעיפים נוספים.

"השינויים האלו נועדו להקל על בחירת הנשיא הבא קביעת הגבלת זמן לתקופת הכהונה. סדרי הפיקוח על הבחירות. התיקונים גם קובעים את הכללים במערכת המשפט על הבחירות.

"צריך אמון בתהליך המפנה שבו התחלנו מצרים עוברת זמנים קשים. אסור שזה יימשך. יגרמו לנו נזקים כבדים יום אחר יום. זה עלול להביא למצב שבו הנוער שקורא לשינוי יהפוך לניזוק העיקרי מהמצב הכלכלי הקשה.

"זה לא קשור לחוסני מובארק אלא למצרים. ולכן צריך להמשיך בדו שיח הלאומי ברוח קבוצתית ולא מחנאות. וכך נוכל להתגבר על המשבר הנוכחי. להחזיר את הביטחון לתושבים ולהחזיר לרחובות את השקט שלו.

"אף פעם לא חיפשתי פופלאריות מזויפת. כולם יודעים מי זה מובארק וחשים את הצער על מה שאני עובר היום. אני מכיר בפרשת הדרכים שאנחנו עוברים עכשיו. צריך להעדיף את האינטרס הלאומי מכל אינטרס אחר.

"אני מעביר את סמכותי לסגני, עומר סולימאן. מקווה שמצרים תתגבר על המשבר מתוך נאמנות והמסירות של אזרחיה. אנחנו המצרים נוכיח שאיננו מקבלים תכתיבים מאף אחד. לא מקבלים החלטות על ידי אחרים.

"מצרים תישאר מעל הכול. האחריות שלי להעביר את השרביט. מצרים תישאר מדינה יקרה עד שייקבר בה. והעם המצרי הוא אציל שתמיד יישאר בראש מורם. ישמור אלוקים על מצרים".

אובמה צפה שיפרוש

מוקדם יותר התבטא נשיא ארה"ב, ברק אובמה על הפרישתו העתידית ואמר בנאום שנשא הערב, כי ארה"ב תעשה כל שביכולתה כדי לסייע לעם המצרי להתקדם לקראת עתיד דמוקרטי.

"אנחנו עוקבים בדריכות אחר המתרחש במצרים, מה שברור לגמרי הוא שאנחנו עדים בהיסטוריה בהתהוותה. יש תהליך של שינוי כי העם דורש שינוי: דור חדש רוצה שקולו יישמע. ארה"ב תמשיך לעשות הכל כדי לתמוך בהעברת שלטון מסודרת לקראת דמוקרטיה במצרים", אמר אובמה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}