כ"ח חשון התשפ"ה
29.11.2024

ביזיון • איך הפך האריז"ל ליחצ"ן של ציירים ועיתונים

צייר גלילי 'גילה' תמונה ידועה ומפוקפקת המיוחסת כביכול לאריז"ל והכריז על חשיפה מרעישה • רגע לפני שהארץ תישטף בהעתקי התמונות, בדק הרב יצחק סולובייציק את הגילוי ושב עם שאלות קשות

'הציור החדש' של האריז"ל
'הציור החדש' של האריז"ל



בשורה התבשרו עמך בית ישראל, על כך שצייר בן-יבנאל זכה והתגלתה על ידו דיוקן קודשו של קדוש ישראל מרן האריז"ל. כל זאת כשהוא עצמו חתום על התמונה.

רגע לפני שהביזיון הזה יימשך, ורגע לפני שהארץ תישטף בהעתקים מדיוקנו כביכול, של האריז"ל, ראוי לעמוד ולבדוק את הסיפור הזה.

האריז"ל ככל הידוע לא השאיר כמעט אחריו דברים כתובים. לא כתב, לא מכתב ולא חתימה. ישנן כתבים חתומים שמנסים לייחס לו אך אין בהם ודאות.

ככל הידוע מעולם גם לא צויירה תמונתו ואדרבה בדבריו יש סימוכין לכך שדעתו היא שציור דיוקונו של אדם הינו פסול ופוגם בנשמתו.

עם זאת, לפני שנים שלח צייר אלמוני את ידו אל המכחול והעלה מדמיונו הפרוע דמות אותה ייחס לאריז"ל. תמונה זו כפי הנראה הייתה בעבר במוזיאון המאירי בצפת ונגנבה אך תדפיסיה שרדו ונפוצו במקומות רבים.

ערכו של דיוקן זה זהה כמובן, לדיוקנו של הרשב"י, אברהם אבינו, משה רבינו, אהרון הכהן, התנא קמא, המלאך הגואל, ועוד ועוד דמויות שזכו לדיוקנות הזויים.

עד כאן הכל נהיר ובהיר.

אלא שהשבוע הודפס העיתון שעה טובה ובו הבשורה לאומה: התגלתה התמונה של האריז"ל. וכאן התנוסססה התמונה ההיא, הידועה מכבר והמזוייפת בעליל.





ניסים שנעשו לנו

אבל מסתבר שהסיפור ההזוי הזה, מופלא אף יותר משחשבנו:

כך מספר הצייר יואל בן הרוש על הדרך בה התגלגלה אל ידיו התמונה הפלאית דרך נס:

"טבלתי במקוווה האריז"ל ובצאתי משם הבחנתי באדם המוכר את התמונה. כשקניתי את התמונה, הבחנתי שבתחתית הציור ישנה חתימה של האר"י הקדוש, שמעידה על כך שהאר"י בעצם אישר את הציור המדובר. מדובר לכאורה בציור מלפני יותר מארבע מאות שנה, מתקופת האר"י".

ובכן התמונה הנה היא לפניכם,

עיניכם הרואות שלא תמונה מקורית כאן אלא תדפיס. לא חתימה על התמונה כאן, אלא שידוכה של חתימה מופקפקת לתמונה מפוקפפקת.

והשאלות המתבקשות לאחר העיון בתדפיס הן:

א. האמנם המדפיס אליהו סופר מרחוב ירושלים 112 בצפת כבר זכה להקים את דפוסו בשנת של"ב?

ב. האמנם אישר האריז"ל בחתימת ידו רק העתק זה, או שמא עבר חתימה, חתימה על כל מאות העתקי הדפוס?

ג. האם הפרט הבא המופיע בתמונה: "האריז"ל... נפטר בה' אב של"ב" נכתב בעצם כי"ק של האריז"ל. בבחינת הצייר כותב והאריז"ל חותם בדמע.

ד. בביקור אצל גוגל, (אחרי טבילה בזופניק) כאשר נכתבו בניסוחים שונים שמו של האר"י הקדוש נמצאו העתקים רבים ישנים של התמונה. האם גם כאן מדובר ב 1) נס גלוי 2) נס נסתר 3) גילוי אליהו.

בצפת הכל אפשרי

יצויין כי הכתב הישר עשה מלאכתו נאמנה וטרח לציין כי למרות ההוכחות הכבדות הכוללת כאמור את עצם חתימת כי"ק של האריז"ל ששידך המדפיס האלמוני לתדפיס, ועדותה המוצקת של ישישה צפתית, עדיין-"כל אלה אינם עדיין בחזקת הוכחה... "שהרי ככלות הכל מדובר, במסמך בן מאות שנים, ותמיד יכולים להופיע הסברים אחרים לעובדה שחתימתו של רבי יצחק לוריא אשכנזי מתנוססת על הציור, למשל שזה היה סיוע בפרנסה למאנדהו".

ואכן כפי הנראה מתברר שגם היום ציירים זקוקים לפרנס. אבל למה על חשבון האריז"ל והשכל הישר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}