כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

ש"ס וג' מתאחדים במאבק על מחיר המים

איחוד נדיר בין ש"ס ו'יהדות התורה': חוק פיקוח על מחיר המים יעלה מחר להצבעה בכנסת בתמיכת שתי המפלגות • הצפי: הקואליציה תאפשר חופש הצבעה • גפני: "מחירי המים עברו כל גבול. הגיעה העת לטפל בכך"

ש"ס וג' מתאחדים במאבק על מחיר המים
פלאש90

אתמול הודיע יו"ר תנועת ש"ס, אלי ישי, כי בכוונתו להעלות להצבעה מחר (ד') בקריאה טרומית את הצעת חוק מחירי המים, למרות התנגדות הממשלה.

אל הודעתו הצטרף גם יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, משה גפני, ומתברר כי ההודעה נעשתה בתיאום עם תנועת ש"ס. קרי: גפני, יוזם החוק, יעלה אותו להצבעה, ש"ס תתמוך.

והקואליציה? לא תאהב את הרעיון, אבל תיאלץ, על פי ההערכות, להעניק לחבריה חופש הצבעה.

על הצעת החוק, חתומים כל חברי ועדת הכספים, מהקואליציה ומהאופוזיציה כאחד.

לדברי ישי, "בקביעת מחירי המים נכון לערב שיקולים חברתיים ולא רק כלכליים. לאור ההתייקרויות הבלתי נסבלות, חובה להילחם בכל החזיתות".

גם גפני מחה בתוקף על העלאת מחירי המים. לדבריו, "בגלל הסרת הפיקוח הפרלמנטרי, מחירי המים עברו כל גבול. הגיעה העת לטפל בכך ולהשיב את הפיקוח לכנסת", אמר.


הצעת "חוק המים" הוגשה ליו"ר הכנסת והסגנים והונחה על שולחן והונחה על שולחן הכנסת כבר ביום י"ג בכסלו התש"ע – 30.11.09.

בהסבר הנלווה להצעה נכתב כי תעריפי המים, במשך שנים רבות, נקבעו באחת משתי דרכים: בתקנות שהתקינו שר האוצר ושר התשתיות הלאומיות באישורה של ועדת הכספים של הכנסת או בחקיקה ראשית (שבדרך כלל נעשתה בחוקי ההסדרים השונים).

בשנת 2006 נקבע בחוק ההסדרים במשק שהגורם המוסמך לקביעת התעריפים לדמי מים הוא מועצת הרשות הממשלתית שהוקמה באותו מועד.

"מועצת הרשות הממשלתית מורכבת משמונה חברים, שהם המנכ"לים של משרדי הממשלה השונים ושני נציגי ציבור. מנהלה של מועצת הרשות הממשלתית שמונה על ידי הממשלה ועל פי הצעת שר התשתיות הלאומיות יהיה יושב ראש המועצה. ואולם, כתוצאה מהתיקון האמור, נוצר מצב בו למועצת הרשות הממשלתית יש סמכות לקבוע את תעריפי המים בלא שמתקיים ביחס לקביעת התעריפים כאמור פיקוח פרלמנטרי כלשהו מטעם ועדת הכספים", נכתב בנספח לחוק.

"כידוע, ועדת הכספים של הכנסת משמשת כגורם מפקח על החלטות הממשלה בנושאים תקציביים, ומכוח סמכותה זו היא מאשרת את כל האגרות, ההיטלים שקובעת הממשלה. מכיוון שמים הם מצרך חיוני, נראה כי מן הראוי שגם לגביו יהיה פיקוח פרלמנטרי ודומה שהפיקוח ההולם הוא על ידי ועדת הכספים של הכנסת".

הצעת החוק מציעה להחזיר את סמכותה של ועדת הכספים לאשר את התעריפים השונים
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}