כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

טלטלה במערכת הפוליטית • מחריפה המחאה נגד ההתייקרויות

הפגנות, מחאות ואיומים • המחאה הציבורית על גל ההתייקרויות מטלטלות את המערכת הפוליטית • חילופי דברים קשים בין חברי הליכוד לראש הממשלה וגם ההסתדרות מאיימת בשביתה

עולה להם ביוקר. ביבי ושטייניץ
עולה להם ביוקר. ביבי ושטייניץ



המאבק בגל עליית המחירים הולך ומחריף.

כפי שדיווחנו, ביום חמישי הקרוב מתוכננת הפגנת מחאה גדולה ליד מוזיאון תל-אביב.

כך גם מתכננים נציגי הנכים הפגנה ליום ראשון הבא, מול לשכת ראש הממשלה, אם מזג האוויר אכן יאפשר זאת.

גם ההסתדרות מתכוונת להודיע בקרוב על סכסוך עבודה במשק. נוסף לכעסם על עליית המחירים הם זועמים על חוסר הנכונות של האוצר לאמץ את הסכם העלאת שכר המינימום עליו חתמו יו"ר ההסתדרות עופר עיני ויו"ר הארגונים הכלכליים, שרגא ברוש.

מחר אמור מטה המאבק של ההסתדרות להתכנס כדי להחליט על צעדי מחאה נוספים. בפגישה ישתתף, מלבד שני האישים הנ"ל, גם יו"ר המרכז לשלטון מקומי, שלמה בוחבוט.

גם הסתדרות הסטודנטים כבר הודיעה על כוונתה להצטרף אל המחאה.



במקביל, הולכות ומתרבות התבטאויות חברי הליכוד נגד העלאת המחירים. השבוע היה זה ח"כ שאמה-הכהן שתקף את אנשי משרד האוצר, בקראו להם "אוטיסטים, תפתחו את העיניים והאוזניים"

גם ח"כ דני דנון קרא לשטייניץ "רד מהאולימפוס", וחיים כץ ביקש מראש הממשלה ומשר האוצר להתעורר "כי הנזק בקלפי רק הולך מתקרב".

חברי הכנסת החרדיים נכנסו גם הם, לעובי הקורה. הבוקר פורסמה מחאתו של שר הפנים, אלי ישי, על עליית המחירים במשק, וש"ס בהחלט אינה מתכוונת לשבת בשקט.

אתמול (ב') נפגש יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, עם נתניהו ועם מנכ"ל משרדו, אייל גבאי, לשיחה בנושא עליית המחירים ובמקביל נפגש גם עם ראשי אגף התקציבים במשרד האוצר לדיון בנושא מחירי המים.

"נפגשתי איתם למציאת פיתרון למכלול הבעיות במחירי המים, הן במדרגות המחירים והן במתן מכסות מים גבוהים יותר לנכים, וכן בנושא הרשויות המקומיות", אמר, והביע את אכזבתו מהפגישה, ממנה לא יצאה כל הסכמה.

הוא הבטיח כי לא יעבור "לסדר היום" בנושא, "הן כחבר כנסת ונציג ציבור, והן כיו"ר ועדת הכספים".

"פשוט אי אפשר להחריש כשמוטל נטל עצום שכזה על הציבור", דברי גפני.

"דיברנו על עליות המחירים המהוות נטל בלתי רגיל ובלתי מתקבל על הדעת על כלל האזרחים במדינה", סיפר גפני והוסיף כי "יש לטפל בו זמנית בכל העלאות המחירים, ולמצוא פתרונות להקל על הציבור. אי אפשר לטפל אך ורק בבעיית מחירי הדלק כאשר מחירי הדירות ממשיכים לעלות בצורה דרסטית ובעוד מחירי המים כה גבוהים בצורה בלתי סבירה. הדלק הוא לא הבעיה היחידה של אזרחי המדינה וצריך לטפל בצורה רוחבית בכל העלאת המחירים של מוצרי הצריכה הבסיסיים, אחרת הדבר יוביל להתקוממות בציבור. המצב הופך לבלתי נסבל".

זה לא אני, זה שטייניץ

מאחורי הקלעים יש מי שיודעים לספר על כעס בלשכת ראש הממשלה על לשכת האוצר ובדיווח גל"צ נאמר כי נתניהו אף נזף בשטייניץ.

על פי ההדלפות העולות מכיוון סיעת הליכוד על תוכנה של ישיבת הסיעה ביום שני, הרי שנתניהו הציג שם את שטיניץ כאשם המרכזי במצב שנוצר.

בלשכת ראש הממשלה, רק נבהיר, מכחישים את הדיווחים ומכנים אותם בתואר "קשקוש". "לראש הממשלה יש אמון מלא בשר האוצר ויחד הם ימשיכו להוביל רפורמות במשק בצורה שקולה ואחראית", הם מגיבים.

איך באמת נקלעו ראש הממשלה ושר האוצר לפלונטר החדש, ואיך הצליחו לקומם עליהם ציבורים כל כך נרחבים?

ניתן לפרש זאת בשתי דרכים: האחת שנתניהו סמך על שטיניץ כמעט בעיניים עצומות. כשפקח אותן, מה שראה מולו הפחיד אותו.

הבעיה שלו היא כעת איך לסגת, ויותר מכך: איך להתמודד עם שר האוצר, שלמד להיות קשוח גם כלפי מי שמינה אותו לתפקיד.

שטייניץ, למרות תיאוריו בתקשורת כ"בובה" של נתניהו, ידע בעבר לפעול בתקיפות בנושאים שונים: כאשר כיהן כיו"ר ועדת החוץ והביטחון נהג לתחקר בכירים במערכת הביטחון בניגוד מוחלט ליחס המפנק שהעניקה להם הוועדה קודם הגיעו לתפקיד.

האופציה השניה: נתניהו שלם עם מהלכי ההתייקרות במשק, וכל השמועות על כעסו, כביכול, על שר האוצר, מקורן בהדלפות מכוונות.

שר האוצר, במקרה זה, הוא השכפ"ץ של נתניהו, אליו מופנות הטענות, וכל שנותר לראש הממשלה הוא לצקצק בלשונו ולומר 'מה אפשר לעשות, זה לא אני, זה שטייניץ'.


מסע פרסום במקום טיפול שורש

כך או כך, לפני שנתיים, כאשר פרצה המחאה על הטלת המע"מ על הפירות והירקות, פורסם כי משרד ראש הממשלה נערך לקמפיין הסברתי, קמפיין שעלותו הייתה אמורה להיות לא קטנה.

בסופו של דבר בוטלה העלאת המס המתוכננת, והקמפיין, בעלות של כמיליון שקל, בוטל.

האם גם כעת מתכנן משרד ראש הממשלה ללכת על קמפיין יקר כדי להצדיק את גל עליות המחירים ולהשתיק את קולות המחאה? האם הוא יבחר במסע פרסום במקום בטיפול שורש?

בשלב זה אין כל מידע המצביע על כך. ואכן זול יותר לבטל חלק מעליית המחירים המסחררת מאשר לשפוך מיליונים על משרדי פרסום.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}