כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

ראש העיר והנשיא: מה היה במכונית הסגורה • יומן מסע

אחרי ה'לומדע'ס' וסידורי הפרחים, מה תרוויח העיר החרדית מהביקור הנשיאותי? • ומה האינטרס של הנשיא? • רמז: פרס הוא לא עוד פוליטיקאי • ויש גם וידיאו

פרס והמכונית. צילום: יעקב נחומי
פרס והמכונית. צילום: יעקב נחומי



לפני כארבע שנים, התלווינו לביקורו של הנשיא שמעון פרס - באסטוניה.

עמדנו שם, ביערות קלוגה, בטאלין, במקום בו נקברו יהודים בעודם חיים. אל מולנו ניצבה האנדרטה שהוקמה לזכרם של הקדושים. הרב יונה מצגר, הרב הראשי לישראל, אמר את הקדיש, ושמעון פרס לצידו. כיפה כחולה לראשו. קשה היה שלא להבחין ברטט שעבר בו.

"במקום הזה עולות וצפות לנגד עיניי דמותן הטהורות של הוריי וסבי. הם היו קדושים, הם עלו על המוקד כשספר תורה בידיהם וטליתות על כתפיהם", סיפר בעצב.

עוד בנושא:

'שטייגעניסט' נולד: שמעון פרס הגיע ללמוד סדר א' בישיבה • תיעוד
אלעד לובשת חג • שמעון פרס הגיע לביקור • גלריה ראשונה

מאז ועד היום, פגשנו בו באירועים שונים. חלקם עצובים - ניחומי אבלים וביקור פצועים. אחרים שמחים. לפני שבועות אחדים ראינו אותו יושב לצידו של הגר"ע יוסף, מכבד אותו בכל ליבו ומחלק לו שבחים בקולו.

שמעון פרס הוא בהחלט לא עוד פוליטיקאי. אפילו לא עוד נשיא. הוא שונה, הוא מיוחד. הוא שריד לדור של פוליטיקאים ההולך ונעלם.

לראות אותו מול גדול בישראל זה לא לראות את הפוליטיקאי שבו המנסה להפיק את מיטב הרווחים מהמפגש, אלא אחד שמעריך ומכבד, אחד שרוצה ללמוד.

להשקיף עליו מבקר בישיבה ומאזין לקול לימוד תורה, זו חוויה בלתי נשכחת. האיש חוזר לימי ילדות. ההתרגשות צפה ועולה, והרטט האוחז בגופו עובר כמו חשמל באוויר.

ברכת המדינה לתורה

במכונית, בדרכם אל אולם האירועים של ויז'ניץ בו נערכה לו קבלת הפנים, ראש העיר אלעד, יצחק עידן, תפס עמו שיחה.

כששאלנו את עידן על אי אילו נושאים פוליטיים בוערים דנו השניים, סיפר כי רוב הזמן הוקדש לסיפורי פרס על סבו, שלמד בוולאז'ין. פרס סיפר לו על החפץ חיים זצ"ל, אצלו ביקר בראדין בהיותו ילד בן 4 שנים.

"פרס נגע בדור שאנחנו לא הכרנו", סיכם זאת עידן יפה.

ואכן, פרס, שנולד בעיירה וישנבה שבפולין, ספג השפעה רבה מסבו מצד אמו, הרב צבי מלצר, בוגר ישיבת וולאז'ין. סבו הובל לבית הכנסת העשוי מעץ ונשרפו חיים, כאשר טליתו על כתפו.

"מצאתי כאן גם תורה וגם איכות חיים", ציין פרס בנאומו, והביע את צערו על כי "נגמרה לכם האדמה", ועל כך שכלו שטחי הבנייה העתידיים של העיר.

רגע לפני שנכנס פנימה אל האולם, עצר כדי לשוחח עם ילדי תלמוד תורה שקיבלו את פניו. הוא שלף מיד שאלות מתאימות מפרשת השבוע, שאל אותם על משמעותו של חודש אדר והאזין לתשובותיהם כמו מורה השולט על כיתתו.

"העם היהודי לא בנה פירמידות גדולות, אבל בספר התורה יש את המסמך האחד שהוא 10 הדיברות, 172 מילים, שבעיניי הן המסמך היקר ביותר", אמר וסיפר כי אפילו סין, המדינה המרוחקת מאתנו גם גיאוגרפית וגם מבחינת התרבות, החלה לאחרונה ללמוד את התלמוד. "קודם למדו מאיתנו חקלאות, עכשיו את התלמוד"...

כשביקר בישיבת 'נר ישראל', התקשה להסתיר את התרגשותו. "אני מביא לכם את ברכת המדינה לתורה שאתם מרביצים", אמר פרס.

לנפץ את הסטיגמות

האם אלעד תרוויח משהו מעשי מן הביקור הזה? לא בטוח. אבל חשיבות הביקור היא בעצם קיומו, כדברי עידן. "חשוב היה לי לנפץ את הסטיגמות של הציבור החילוני כלפי הציבור הדתי. כאילו אנחנו פראזיטים, משתמטים", אמר לנו.

ואכן, כחלק מתוכנית הביקור ביקר נשיא המדינה, יחד עם נציגי התקשורת, במקומות התעסוקה למגזר החרדי.

"מהצד השני של המתרס", המשיך עידן, "אני סבור כי אחרי למעלה מ-60 שנה של הסדר 'תורתו אומנותו', חשוב לשבח את מי ששמר עליו גם כשהיה קשה וגם כשלא היינו איתו בקואליציה. פרס הרגיש זאת כצוואה המוטלת עליו, ושמר לנו על התורה".

ואם גם יופקו תועלות מן הביקור, והיה זה שכרו של ראש העיר. למרות שסירב לפרט מהן התוכניות העתידיות, ניתן היה להבין ממנו כי צפוי רווח עתידי כלשהו שלא לפרסום.

"החרדים נהדרים. צריך להוריד מהם את הסטיגמה השלילית", אמר פרס וציין לשבח את הגרי"ש אלישיב והגר"ע יוסף, שבגילם המופלג מנהיגים את הציבור בצלילות מופלאה.



• • •

פרס, נטול הכיפה, לא לחם בציבור החרדי. אדרבה. בכל הזדמנות, הוא מרבה לשבח את לומדי התורה.

אין לנו אלא להרים בפניו את הכובע. ולו רק כדי לנפץ, אפילו במעט, את חומת השנאה המופנית כלפי הציבור החרדי, כלפי לומדי התורה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}