כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

ראשי ישיבות יפרסמו 'גילוי דעת': לא נשתף פעולה

ראשי ישיבות התכנסו לדון בהתמודדות עם הנהלים המחמירים של משרד החינוך • "מתנגדים לאופן בו מתבצעות הביקורות - עד לשינוי הגישה החדשה לא נשתף פעולה" • חשיפה

יו"ר ועד הישיבות הרב אשר טננבוים. צילום: בחדרי חרדים
יו"ר ועד הישיבות הרב אשר טננבוים. צילום: בחדרי חרדים



ראשי ישיבות ומנהלי מוסדות מכל רחבי הארץ התכנסו הערב (ב) בעיר הקודש, לדיון חירום במשרד הצפוף של ועד הישיבות בשכונת גאולה.

על שולחן הדיונים עלתה, לראשונה באופן רשמי, פרשת הזיופים של 'המתמידים'. על הפרק: דרכי ההתמודדות עם הנהלים המחמירים שהשית משרד החינוך על המוסדות בעקבות הפרשה, ועל הביקורות הקפדניות שמנהלים במשרד החינוך בימים האחרונים, בעקבות החמרת הנהלים.

בפגישה, בה נכחו ראשי ישיבות וכוללים מרחבי הארץ, סיפרו חלק מהנוכחים על ביקורות הפתע שערכו נציגי משרד החינוך, בעקבותיהם החליטו כי במצב הנוכחי אינו יכול להימשך.

ראשי הישיבות והכוללים החליטו על פרסום 'גילוי דעת' מיוחד, עליו יחתמו, ובו ייכתב כי הם מתנגדים נחרצות לאופן בו מתבצעות כעת הביקורות, וכי עד לשינוי הגישה החדשה של משרד החינוך, הם אינם מתכוונים לשתף פעולה.

"בישיבה דיברו על היחס המזלזל והמחפיר לעולם הישיבות", אומר אחד מראשי הישיבות שהשתתפו בישיבה. "דיברו גם על שורת צעדים הכוללים הסברה ומחאה. חלק מהפעולות זה פגישות עם ראשי השלטון להם יסבירו מה זה עולם הישיבות ואת החומרה בהתנהגות שכזו".

ככל הנראה כבר מחר תפורסם ביומונים הודעה, ובעוד כמה ימים יתפרסם 'גילוי דעת'.

בתוך כך, נבדקת האפשרות לצרף את חתימתם של גדולי ישראל למכתב ה'גילוי דעת', אך בשלב מאוחר יותר.

יצוין, כי ראשי הישיבות אינם מתכוונים לאי שיתוף פעולה בצורה מלאה, דבר אשר יגרור זעם רב במשרד החינוך ואף להוצאתם של מוסדות מרשימות המשרד.

לדברי גורם בוועד הישיבות, המצב מדאיג מאוד, שכן עשרות כוללים נפסלו בביקורות שנערכו בימים האחרונים ובעקבות כך קיבלו איום כי תופסק העברת התקציבים ממשרד החינוך. "האברכים הלומדים באותם מוסדות עלולים למצוא עצמם רעבים ללחם, נטולי המלגה המינימאלית הזעומה אותה קיבלו עד לאחרונה".

המוזמנים לישיבה, דנו בסוגיה נוספת, מהותית לא פחות: מעמדם של מאות אברכי כוללים ותלמידי ישיבות שנשארו ללא מעמד 'תורתו אומנותו', בעקבות העובדה שמוסדות חדשים מתקשים לקבל דיחויים.

"המצב מדאיג מאוד", אומר הגורם. "אם תוך חודש לא יימצא פתרון אמיתי לבעיה, המשמעות תהיה אחת: עשרות אברכים ובחורים יגוייסו לצה"ל בעקבות אי הסדרת מעמדם".

שיחות עם גדולי ישראל

מאז נשלח המכתב האחרון מלשכתו של עמוס צייאדה, ראשי הישיבות והכוללים אינם יודעים מנוח.

מעדויות שהגיעו ל'בחדרי חרדים' עולה, כי ראשי הישיבות מקיימים בפני תלמידיהם בישיבות ובכוללים - שיחות בנושא. הם מציגים בפני התלמידים את שורת הנהלים החדשים - ומזהירים כי חובה לשמור על הכללים.

ובינתיים, הביקורות נמשכות. נציגי משרד החינוך, ובראשם צייאדה בכבודו ובעצמו, ממשיכים יום אחר יום בביקורות פתע בכוללים ובישיבות ברחבי הארץ.

מספר לא קטן של כוללים נפסל בביקורות שנערכו בימים האחרונים. ירושלים, מודיעין עילית ובית שמש, הן רק חלק מרשימת הערים בהן נפסלו מוסדות הנתמכים על-ידי משרד החינוך.

בימים האחרונים מקיימים איגוד הת"תים והישיבות ונציגים בציבור החרדי סבב בבתיהם של גדולי ישראל ונמצאים עמם בקשר רצוף בעקבות הקשחת הנהלים. "אלו נהלים שגם מוסדות המדווחים דיווחים אמיתיים, לא יכולים לעמוד בהם", אמר ראש כולל בשיחה ל'בחדרי חרדים' לפני מספר ימים.

בפגישה שנערכה לפני מספר ימים עם הגראי"ל שטיינמן, שמעו הנציגים את דעתו: "צריך להפעיל את נציגי הציבור בעניין, זאת רדיפה אחר עולם התורה".

העסקנים פועלים בימים האחרונים להחזיר את המוסדות שכבר נפסלו למסלול התקציבים.

מתגובתו הרשמית של איגוד הת"תים והישיבות, עולה: "אנחנו מנהלים בכל שעות היממה שיחות עם גדולי ישראל ונציגי הציבור בכנסת ובממשלה, ומנסים יחד לטכס עצמה לפתור את המצב העגום".

הידיעה עודכנה בשעה 23:15

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 146 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}