כ"ח חשון התשפ"ה
29.11.2024

כך תתכננו אתר אינטרנט • ראיון מיוחד

ברק דנין, מבכירי מאפייני האתרים בארץ, מסביר בראיון ל'בחדרי חרדים' את רזי המקצוע והייחודיות של אנשי המקצוע החרדיים • וגם: מה הוא חושב על העיצוב באתר 'בחדרי חרדים'

ברק דנין - מייסד UXI ישראל
ברק דנין - מייסד UXI ישראל



בוודאי יצא לכם לא אחת, תוך כדי חיפוש נואש אחר מידע באתר ספציפי, לתהות מי תכנן את האתר ומדוע הוא אינו מתוכנן בצורה יעילה יותר.

הציבור החרדי מוצף במאות ואלפי גרפיקאיות, בוגרות סמינרים וקורסים, הלומדות לימודי עיצוב וגרפיקה ברמה גבוהה מאוד - ויעידו על כך עשרות משרדי הפרסום החרדים המשגשגים ופורחים. אולם רק מיעוט קטן מהן יודע לעצב אתר ברמה גבוהה ואיכותית.

מדוע?

מהו הגורם הסודי להצלחת אתר באינטרנט?

מעבר לתהליך העיצוב של האתר, יש תהליך נוסף שנקרא 'אפיון ממשקים', ובעברית מדוברת: "לשים כל דבר במקום".

במהלך התהליך הזה נקבע תכנון של האתר ונוצר מה שאנו מכנים 'חווית המשתמש', כאשר בכלל זה נמצא כל דבר שאותו הגולש עושה באתר, מהכניסה ועד שמצא את שחיפש (או מה שאנחנו מעדיפים שהוא יעשה).

באתר שתהליך האפיון בוצע בו בהצלחה, יהיה שיפור של עשרות אחוזים בהגשמת יעדיו - כדוגמת מכירות, השגת פניות, או כל מטרה אחרת שלשמה הוקם האתר.

על מנת להבין איך עושים זאת, ומה כדאי ללקוח לדעת כשהוא מקים מיזם אינטרנט, ישבנו לשיחה עם ברק דנין, המלמד ומייעץ ומומחה לעיצוב ואיפיון חווית משתמש באינטרנט. הכותב את הבלוג 'פשוט. שימוש', ומנכ"ל ומייסד Uniq UI המובילים בארץ את תחום חווית המשתמש.

ממה מורכבת חווית המשתמש באתר אינטרנט?

חווית המשתמש מורכב מהתהליך שאותו עובר המשתמש, החל מהכניסה הראשונה לאתר אינטרנט דרך תהליכי הפעולה, כמו הרשמה או רכישה, ואפילו מציאת מידע מסוים, ועד לאינטראקציות מאוחרות יותר, כמו שליחת מיילים ותזכורות.

מימשק המשתמש הוא הדרך שבה אנחנו מיישמים את חווית המשתמש באמצעות הממשק הויזואלי, כאשר לצורך כך אנו מאפיינים את ממשקי המשתמש ומגדירים אלו דברים יהיו בכל דף, היכן, ואיך למקמם, כאשר הכל תלוי במטרות הספציפיות שאותם אנו מעוניינים להשיג.

לדוגמה, עבור אתר שמטרתו למכור מוצרים, יש לוודא שהתהליך יהיה קל ונוח ככל הניתן, עד לרכישה עצמה, ואילו התהליך יהיה שונה לגמרי עבור אתר שמפרסם מוצר בזול או בחינם, ומטרתו העיקרית היא למכור מוצרים נוספים בדרך.

נוסף לכך יש את הנושא של שמישות האתר, ושלושת רכיבים אלו מרכיבים יחדיו את תחום חווית המשתמש.

אחת הדוגמאות הנפוצות שלי היא מאתר בנק לאומי שדורש בפרטי ההתחברות 'שדה מזהה'.

למשתמש רגיל אין סיכוי לדעת למה הכוונה. יש שם אמנם סימן שאלה שנועד לסייע למשתמש. אך בלחיצה עליו נפתח דף ארוך ומסובך.

ניכר שאין הרבה חשיבה על המשתמש הממוצע שרק מנסה להכנס לחשבון הבנק שלו ונתקל בחידה שהוא נאלץ לפצח.

כמה שנים קיים המקצוע של אפיון ממשקים בארץ ?

אני עוסק בתחום כבר 14 שנה, כאשר למדתי מדעי המחשב ובהמשך תקשורת חזותית, התוודעתי לחשיבות של תכנון נכון וחשיבה על הממשקים וחווית המשתמש.

עד היום אני נהנה ללמוד כיצד לשפר את חווית המשתמש ולהגביר את השימושיות של האתר או התוכנה.

משום מה יש תחושה שהתחום חדש בארץ?

אכן בארץ המודעות לתחום חווית המשתמש עלתה משמעותית רק בשלושת השנים האחרונות, כאשר החברות הבינו כי בתחום הטכנולוגי אין עדיפות לחברה זו או אחרת. והם עברו במקום זה להשקיע בהעלאת השמישות ושיפור חווית המשתמש.

כיום ישנם מספר מקומות המלמדים את תחום חווית המשתמש בעיקר אצלנו ב- Uniq UI, וגם במקומות נוספים.

יש אפשרות להוציא תואר שני בתחום, אך אין מגמה מסודרת, ורוב המידע הוא אקדמאי מחקרי, ולא מעשי, בניגוד לחו"לששם הנושא כבר מוסדר מאוד.

אחת המטרות שלנו ב-uxi ישראל הינה ליצור קהילה שמחויבת לנושא, ולהגביר את המודעות לנושא החשוב הזה.

ועדיין יש תחושה שהשקעה בתחום מתאימה רק לארגונים עם תקציבים גדולים.

אכן, עבור מאפיין ממשקים מומחה, יש להקצות תקציב משמעותי, שאין בדרך כלל לארגונים קטנים.

אך אין כמעט אתר שאינו זקוק לאפיון ותכנון הממשק, כך שאם לא מדובר על אתר תדמיתי קטן מומלץ לכל הפחות לקחת כמה שעות יעוץ ממומחה בתחום.

האם הינך נתקל בפער בתחום בקרב אנשי המקצוע החרדים?

יש לי מספר תלמידים חרדים, ולא נתקלתי בפער ספציפי.

אך המודעות והנכונות להשקיע סכומים משמעותיים באתרי אינטרנט עדיין לא מפותחת במגזר, כך שתהיה בעיה גדולה להקצות תקציב משמעותי לחווית המשתמש.

מה בכל אופן יכולים לעשות בעלי התקציב מוגבל?

עליהם לכל הפחות לוודא שהמתכנת או הגרפיקאית למדו את תחום חווית המשתמש, ויודעים לשאול את השאלות הנכונות, אחרת אין לאתר הרבה סיכויים להצליח.

כדאי ללמוד כיום את תחום חווית המשתמש כמקצוע?

יש ביקוש גדול לאנשי מקצוע בתחום, אולם על מנת להצליח יש להשקיע ולהתמחות בנושא.
גרפיקאית שתלמד, תפנים ותיישם, מובטחת לה הצלחה עסקית גדולה יותר.

אני יכול להתחייב שהלקוח ירוויח, כאשר הוא יראה שיפור של עשרות אחוזים בהשגת יעדיו ומטרותיו.

ולכן כדאי ללקוח לשלם יותר, ולוודא שהאתר עבר אפיון חווית משתמש, והותאם לצרכיו ויעדיו.

איך חווית המשתמש שלנו בבחדרי חרדים?

במבט מהיר על האתר אני יכול לומר שניכרת חשיבה והשקעה בתחום. העיצוב אוורירי ומבנה האתר מסודר וברור.

יש קצת צפיפות וכפילויות באזור העליון, אך באתר יש ארכיטקטורת מידע יעילה ונוחה.

יש לך טיפים מעשיים למי שמעוניין לשפר את חווית המשתמש באתר שלו?

דבר ראשון להכיר את קהילת uxi, לשאול, ללמוד, ולהשתלם בתחום.

כדאי מאוד לבחון את השאלות הבסיסיות והאלמנטריות כגון, מי מגיע לאתר, למה ומה יענה על הצורך שלו הכי טוב.

לאחר שביצענו את כל תהליך האפיון, כדאי להסתכל שוב על רשימת התשובות שענינו לשאלות הקודמות ולשאול, האם אותו אחד יקבל את הצרכים שלו, והעיקר, האם ייענו הצרכים שלנו, שבגללם הקמנו את האתר.

טיפ נוסף חשוב לא פחות: לבצע בדיקה עם משתמשים אמיתיים, הקרובים ככל הניתן לפרופיל של הגולש המיועד, ולתת להם משימות שדומות לצרכים של הגולשים האמיתיים.

חשוב מאוד לעמוד מאחרי הנבדק, או לצלם את התהליך, ולא לדבר איתו מטוב עד רע, לא לשאול ולא לתת תשובות לשאלות שלו, פשוט לראות איך נבנית חווית המשתמש שלו, ואיך הוא משתמש באתר שהקמת.

בכל פעם שהוא מסתובב לשאול שאלה, הוא כשלון.

מספיקים חמישה מבדקים. ומומלץ מאוד להסריט את הבחינה, כך גם ניתן אחר לעבור ביחד עם הנבדק על הצילום ולבדוק מדוע נהג כפי שנהג.

מה התוכניות שלכם לתקופה הקרובה?

הקמנו בזמן האחרון את קהילת החברים של uxi, וניתן להשתתף במפגשים המתקיימים אחת לחודשים, ובכנס השנתי שאנו עורכים, בהנחות משמעותיות.

קישורים:
uxi ישראל
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}