כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

אובמה במסר חריף למובארק: "פנה הכסא. מיד"

אובמה מכניס ידו לקדירה המצרית המבעבעת, ודורשת ממובארק לפנות את כסאו מיד • מי ימונה למחליף, ומה חושב מובארק? • למעלה ממליון מפגינים בכיכר ב"יום סילוק מובארק"

מובארק על רקע המהומות. עיבוד: בחדרי חרדים
מובארק על רקע המהומות. עיבוד: בחדרי חרדים

נשיא מצרים חוסני מובארק נאלץ להתמודד ביממה האחרונה עם לחץ אמריקני כבד. בכירים בממשל האמריקני כמו גם דיפלומטים ערבים אמרו ל'ניו יורק טיימס', כי נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בוחן אפשרות לפיה מובארק יוחלף באופן מיידי.

לפי הדיווח, האמריקנים סבורים כי סגנו של מובארק, עומר סולימאן, יישב באופן מיידי על כיסא הנשיא, עד לבחירות הבאות בספטמבר.

הדברים מתפרסמים כמה שעות לאחר שמובארק הצהיר בראיון שהעניק לרשת הטלוויזיה ABC, כי הוא חושש שאם יפנה כעת את השלטון ישרור כאוס במדינתו. מובארק התראיין לראשונה מאז פרצו המהומות לרשת טלוויזיה, והתייחס למספר נושאים. בין היתר, הוא סיפר כי הוא מועניין לרדת מהשלטון, אך הוא לא יכול לעשות זאת. "נמאס לי. אחרי 62 שנים של שירות הציבור היה לי מספיק. אני רוצה לפרוש".

מובארק אמר, כי הוא מוטרד מאוד מהמהומות המתנהלות במדינתו יותר משבוע, אך טען כי הממשלה שבראשותו לא אחראית לכך. בנוסף הוא הביע חשש כי אם יפרוש האחים המוסלמים יתפסו את מקומו.

בנוסף התייחס גם לארה"ב. כנשאל האם מרגיש נבגד מארה"ב, השיב מובארק: "אמרתי לאובמה – 'אתה לא מבין את התרבות המצרית ומה יקרה למצרים אם אפרוש".

על פי הדיווח ב'ניו יורק טיימס', תוכניתו של אובמה היא לצרף לממשלה החדשה גם חברי אופוזיציה ובתוכם גם אנשים מתוך תנועת 'האחים המוסלמים'.

בשיחה שקיים סגן נשיא ארה"ב, ביידן, עם סגן נשיא מצרים סולימאן הוא אמר: "הממשלה במצרים אחראית לשמור על השקט והביטחון בהפגנות וכי על הממשלה המצרית לאפשר לעיתונאים ולפעילי זכויות אדם לבצע את עבודתם החשובה".

מהבית הלבן אמרו בתגובה לפרסומים, כי הממשל שוקל "מגוון רחב של אפשרויות", בשיתוף עם גורמים מצריים, זאת על מנת להביא לשקט של השלטון בקהיר ושל התושבים במדינה.

בתוך כך, למעלה ממיליון מפגינים נאספו בצהרי יום שישי בכיכר תחריר שבקהיר, לקראת הפגנת מה שהם מכנים 'יום סילוק מובארק'.

לפי דיווח של מארגני ההפגנה, במקום נמצאים שני מיליון בני אדם, אולם בדיווחים של רשתות הטלוויזיה הערביות דווח כי לכיכר הגיעו כמיליון בני אדם.

בהפגנה הגדולה נראים זה לצד זה מפגינים מוסלמים ונוצרים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}