כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

לא ייאמן • מי אשם במחירי הדלק? החרדים

הכתב הכלכלי של 'מעריב' מצא את הפיתרון למחירי הדלק הגואים • הפתרון האנטי-חרדי, תופס מקום של כבוד במאמר הקורא לקצץ בתקציבי הישיבות ולהוזיל את מחירי הדלק

לא ייאמן • מי אשם במחירי הדלק? החרדים



כותרות עיתוני הכלכלה עוסקות הבוקר בהרחבה, בהעלאות הבלתי נגמרות במחירי הדלק. אם שאלתם את עצמכם, איך הנושא הזה קשור אף הוא לחרדים? לא תאמינו, הכתב הכלכלי של 'מעריב' מצא הקשר, שעל פניו נראה כלקוח מטור המערכת של ה'דער שטרימר' לפני 70 שנה.

הטקסט לפניכם - לא נגענו:

משרד האוצר ממשיך להתייחס לבעלי הרכב כפרה חולבת - וגובה מהם מסים ישירים מהגבוהים בעולם, לצד מיסוי עקיף שמתחרה בהם בעקביות, לאחרונה פורסם בעסקים כי המיסוי הישיר המוטל על הנהגים, הכולל מס קנייה ומכס וכן איגרות רישוי, הגיע ב2010 לכ13 מיליארד שקל. במקביל, סעיף המיסוי העקיף (מסי קנייה ומכס על חלקי חילוף וכן מסים על דלק ומע"מ) הסתכמו בכ17.5 מיליארד שקל.

אך למרות הסכומים האדירים שגובה המדינה מבעלי הרכב, היא לא טורחת להשקיע אותם בחזרה בנהגים: תקציב 2010 כלל רק 10 מיליארד שקל, שהושקעו בין השאר בפיתוח ובשימור כבישים, ברכבות ובסבסוד תחבורה ציבורית.

בינתיים, הנהגים ממשיכים לשלשל מיליארדים רבים לקופת המדינה. הממשלה תרוויח מבעלי הרכב עוד כ4.9 מיליארד שקל בשנתיים הקרובות, מהם 2.8 מיליארד שקל מהעלאת הבלו על הבנזין והסולר, אלה צעדים שפוגעים בעיקר בחלשים, מהסיבה שעובדים בשכר נמוך מחזיקים בדרך כלל ברכבים ומשלמים בעצמם עבור הדלק - בעוד עשירים ומבוססים נוסעים בעיקר ברכב צמוד ואינם סובלים ישירות מהעלאת מחירי הדלק.

בשבועות האחרונים מתרחבת בארץ מחאה ציבורית נוקבת נגד העלאת מחירי הדלק, עם זאת, באוצר ממשיכים לטעון בעקשנות כי 'אין ברירה' בכירים במשרד ראש הממשלה ובאוצר טוענים כי התקציב הדו-שנתי שאושר בממשלה ובכנסת הוא תקציב "סגור" שאסור לשנותו, כדי לאפשר עמידה ביעד הגירעון וכדי למנוע פגיעה בדירוג האשראי של ישראל.

'אם יבטלו את מיסוי הבנזין, יצטרכו למסות ולקצץ בסעיפים אחרים, כמו מס הכנסה שלילי, שיפגעו בחלשים ובעניים, אין אפשרות לפתוח את התקציב בכל פעם שמישהו צועק,' אומרים בכירים במשרד האוצר ובמשרד ראש הממשלה, 'אנו לא אשמים שמחירי הנפט עולים בעולם בעקבות משברים אזוריים או שמחיר הדלק בעולם מזנק, אין לנו שליטה על זה, היו גם חודשים שבהם המחירים ירדו בגלל סיבות הפוכות.'

באוצר שוקלים כרגע להעלות את מס הקנייה על סיגריות, אם אכן תבוטל העלאת הבלו כפי שמסתמן מדבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, המס על הסיגריות עלה כבר פעמיים בשנתיים האחרונות - ועכשיו שוקלים לייקרו ב14% נוספים.

,

הפיתרון - קיצוץ לחרדים

מבדיקת עסקים עולה כי ביטול העלאות מחירי הבנזין בינואר ובפברואר והשבת המחיר לרמה של דצמבר 2010 יגרמו לממשלה הפסד הכנסות של כ1.4 מיליארד שקל בשנתיים הבאות.

כאמור, באוצר טוענים שוב ושוב שהדבר ייאלץ את המדינה לבצע קיצוצים שיפגעו בעיקר בעניים, אך בדיקת עסקים מעלה כי ישנם דרכים סבירות אחרות להעלאה החדה במחירי הבנזין, שיכסו את אובדן ההכנסות אך לא יובילו לפגיעה בחלשים.

ראשית, קיצוץ אפשרי אחד הוא בקצבאות לישיבות ולחרדים, שקיבלו בתקציב המדינה עוד כ2 מיליארד שקל בשנתיים. קיצוץ של 25% מתקציבים אלה יחזיר למדינה כחצי מיליארד שקל, שכבר מכסים חלק נכבד מהפסד ההכנסות שנגרם עקב ביטול העלאות המיסוי על הדלק.

ולנו רק נותר לשאול, מה עם קיצוץ אפשרי בתקציבי התיאטרון הישראלי? בקיזוז הגיוני בתקציבי קבוצות הספורט? או בביעור השחיתות הכלכלית ברשות השידור? למעריב פתרונים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}