כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

מאיר פרוש, מה אתה מרגיש הערב - עצב, שמחה?

"חתמתי על ההתפטרות, ואני שלם עם זה" • "רק כשמקלב לחש לי: 'אתה הורס את ההפתעה', קלטתי שמשהו מתבשל" • "אעסוק בבעיית הדיור" • ראיון פרישה עם 'בחדרי חרדים'

ביבי נפרד. צילום: יוסי פורמנסקי
ביבי נפרד. צילום: יוסי פורמנסקי





רגע לפני שעלה אל המטוס, בדרכו לחו"ל, העניק סגן שר החינוך וח"כ (לשעבר? - עוד לא) מאיר פרוש ראיון ל'בחדרי חרדים'.

• ח"כ לשעבר? קשה להתרגל...

"טוב, אם מבקשים להצטעצע, הרי שעד יום ראשון בצהרים אני עדיין ח"כ... אבל אני לא נתפס בקרנות הכסא. לפני מספר שעות חתמתי על מכתב ההתפטרות, עשיתי זאת ביישוב הדעת ובשיקול דעת נכון, ואני שלם עם זה".

• למען האמת, פרשת על פי התאריך העברי, לא על פי התאריך הלועזי, שיגיע רק בעוד כ-20 יום.

"זה נכון. אבל אני מקפיד על שימוש בתאריך עברי, גם כשאני חותם על צ'קים, לכן לא הייתה שום סיבה שהפעם לא אנהג כך".

• למה בעצם פרשת? - תן תזכורת למי שאינו זוכר את ההיסטוריה.

"ערב הבחירות הקודמות התקבלה החלטה אסטרטגית במועצה הארצית של אגו"י ועל פיה יש לשלב את חסידות בעלזא במפלגה ולחבק אותה בחום. בעקבות כך החליטו שבכל קדנציה מישהו אחר מוותר על כסאו. בתחילה היה זה ח"כ הלפרט שפרש, עכשיו תורי, בהמשך יגיע תורה של חסידות גור.

"כבר מאז אני ערוך לחילופין הללו. לרגע לא פקפקתי בחשיבות ביצוע הרוטציה הלכה למעשה".

• אתה אולי לא מבין זאת, אבל לדעת עיתונאים רבים, אולי לדעת כולם, מגיע לך צל"ש ענק. לא כל אחד היה נוהג כמוך, או ליתר דיוק, לא כולם נהגו כמוך בעבר...

"אם אפשר גם ללמוד מזה משהו, מה טוב. ברור שהייתי צריך לעזוב, לא היה לי כל ספק בכך".

ריבלין נפרדצילום: ריבלין נפרד
ריבלין נפרד


"יהדות התורה יכולה להיות גאה"

• אז מה, צריך לעזוב מפלגה כדי לזכות בפרץ של אהדה?!

(צוחק) "האמת, זה לא עניין שלי, זה עניין של סיעת יהדות התורה שיכולה להיות גאה בכך שהתקיים אירוע כזה, שגם ראש הממשלה וגם ח"כים מכל קצוות הקשת הגיעו כדי לכבד. זה אומר שיש למפלגה נבחרת טובה!"

• לפחות הפעם הזו הגיעה הסיעה כולה לישיבה שהפכה למסיבת הפתעה...זה הרי לא קורה כל שבוע...

"כשיש דיונים רציניים, כולם באים ומכריעים יחד".

זהו ראיון חגיגי מדי מכדי לשפוך בו רפש או תלונות על החברים למפלגה. רק לפני מספר שעות הם התאמצו, ארגנו לו מסיבה יפה, וכולם נקבצו ובאו. גם אלו שקשה היה להם לבוא.

אבל ברור שפרוש היה צריך להגיע אל רגע הפרידה, כדי לשמוע את מילות השבח. מישהו שם שיבח אותו פעם על חוק המוסדות התרבותיים הייחודיים? על הצלת רשת הגנים שהייתה בתחום משרדו? על השוואת תקצוב ההסעות בחינוך העצמאי? ועל עוד ועוד פעילויות אותן קידם ועשה? המפלגה, כמו כולנו, זכרה לו רק את הקשיים מול סער. את היחסים הלא מרנינים.

אבל היום הוא יום חגיגי מדי מכדי להיכנס לפינות הללו, ופרוש מעדיף להתרפק על זיכרונות השעות האחרונות. הוא מספר לנו ששעתיים לפני המסיבה הוא עדיין לא ידע דבר וחצי דבר על תכנונה. "נשאתי נאום תקיף במליאה נגד ראש הממשלה, ומקלב לחש לי: 'אתה הורס את ההפתעה'. רק אז קלטתי שמשהו מתבשל. הוא חשש שהנאום התקיף שלי יביא את נתניהו להחלטה שהוא לא מגיע..."

• אל הבחירות הבאות תגיע 'עם עיתון ביד'. זה בהחלט מוסיף כוח.

"גם בבחירות הקודמות היה לנו עיתון. לא על רקע הבחירות הוקם 'המבשר', ובכלל, עוד מוקדם מלדבר על זה", הוא עונה.

ביבי לוחץ. ידצילום: ביבי לוחץ. יד
ביבי לוחץ. יד


"מתכוון לעסוק באופן אינטנסיבי בבעיית הדיור"

• מה אתה הולך לעשות מחר בבוקר? בעוד שבוע? בעוד חודש? בשנה-שנתיים-שלוש הקרובות, עד לבחירות?

"ראשית, מאז ומתמיד פעלתי ברחוב פרס 2, המשרד הירושלמי שלנו, וכך אמשיך ואעשה. אשב שם, נמשיך לנהל את המוקד לפניות הציבור שכבר קיים שם. מלבד זה, צריך לזכור שבעוד שלושה חודשים מגיע התאריך של שנת ה-100 לייסוד אגודת ישראל. זה הזמן ללכד שורות, עם כולם, כל האיש הירא לדבר ה', להוסיף קהלים. מעבר לכך, אני מתכוון לעסוק באופן אינטנסיבי בבעיית הדיור".

• בקיצור, אתה ממשיך להיות נבחר ציבור רק בלי התואר של ח"כ...

שתיקה.

שתיקה כהודאה.

וזוהי בעצם האמת. פרוש ממשיך, במידה מסוימת, לנהל מפלגה בת עשרות אלפי משפחות. הכוח שלו בא לידי ביטוי הרבה מעבר להיותו ח"כ. זה בא לידי ביטוי השבוע, בכנס 'המובילים'. ראשי המשק והממשלה הגיעו, הם מגיעים גם אל האירועים המשפחתיים שלו.

מהבחינה הזו, העוצמה הפוליטית של האיש חזקה הרבה יותר מתוארו כח"כ. הוא לא עוד ח"כ שפרש ונשכח מלב, הוא ימשיך להתקיים, מן הסתם, גם אחרי הרוטציה. וההערכה שלי, כמו גם של רבים אחרים, היא שעוד יקבלו אותו מחדש, בסיבוב הבא, בכוחות מחודשים להסתער מחדש.

חשוב לזכור. מלשכתו במשרד החינוך יוצא פרוש עם מספר לא קטן של קלסרים, תיעוד מפורט של מאות מנהלי מוסדות, מאות הורים, פניות - תיעוד על כל אלו שביקשו את עזרתו וקיבלו אותה. לא פעם הגיע אישית אל מוסד חינוכי כזה או אחר, רק כדי לסייע לתלמידה שלא התקבלה.

"התפקידים מתחלפים, אבל השמחה נשארת"

עוזב את התפקיד?! - את התפקידים שנטל על עצמו מרצון הוא לעולם לא יעזוב. אין מצב. נמשיך ונפגוש אותו בימי שני, בישיבת הסיעה, בדיוק כפי שפגשנו שם בעבר את ישראל אייכלר, שמעולם לא פסק מלהיות 'כאילו עוד ח"כ' במפלגה.

לא בטוח שכולם יאהבו זאת. אבל אלו הם החיים אצל הפרושים. "הוא לא פורש מעמנו", אמר מוזס במסיבת ההפתעה. ולא ידע עד כמה צדק.

• מאיר פרוש, שתף אותנו. מה אתה מרגיש הערב הזה? עצב? שמחה?

"אני שמח בכל רגע שבו אני ממלא את תפקידי, התפקידים מתחלפים, אבל השמחה נשארת".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}