כ"ח חשון התשפ"ה
29.11.2024

"היהודים חיים בפחד נורא" • הרב ישראל גבאי באיראן

יו"ר אגודת אהלי צדיקים, הרב ישראל מאיר גבאי, נסע לבדוק את מצב בתי הקברות באיראן ושוטט בה בלבושו החסידי • "למחרת ביקורי, זומן מארחי לשב"כ האיראני" • ויש תמונות

הרב ישראל מאיר גבאי באיראן.. צילום: אהלי צדיקים
הרב ישראל מאיר גבאי באיראן.. צילום: אהלי צדיקים



הרב ישראל מאיר גבאי, יו"ר אגודת אהלי צדיקים ותושב בני ברק, נסע לבחון את מצבם של קברי הצדיקים באיראן ושב עם רשמים ותמונות.

הרב גבאי, נודע זה שנים כמי שמטפל בבתי הקברות היהודיים וקברי הצדיקים ברחבי העולם.

הפעם, בעקבות שמועות על מצבם הרעוע של בתי הקברות היהודיים באיראן, הוא ביקר במדינה ועמד מקרוב על מצבם.

"הזדעזעתי ממצב בתי הקברות", הוא אומר, "בתי קברות מלפני אלפיים וחמש מאות שנה הולכים ונעלמים, בתי קברות רבים הפכו לפארקים, למעט כמה בתי קברות, ביניהם בערים איספאהן ויאזד, שם עדיין עומדים בתי הקברות על תילם, אולם זה רק עניין של זמן עד שגם בתי קברות אלו יהפכו לפארקים".

מי שסייע לגבאי בארגון הנסיעה הוא הרה"ג ר' אברהם חיים שליט"א, שליחו של הגר"ש עמאר שליט"א לטורקיה, שיצר את הקשר בין הרב גבאי לבני קהילה היהודית בטהרן, שסייעו לו בארגון הנסיעה.



זימון לשב"כ האיראני

תחילה תוכננה הנסיעה לתקופת חג הפורים, תאריך המתאים לבחינת מצב קברם של מרדכי ואסתר, אולם בשל ידיעות על כך שסטודנטים קיצונים מאיימים לפגוע בקברם הקדים הרב גבאי את נסיעתו.

כאשר הגיע הרב גבאי לראשונה לקונסוליה האיראנית בצרפת, לבקש אשרת כניסה לאיראן, הוא נענה בשלילה.

אך יהודי המדינה פנו למשרד החוץ בטהרן וביקשו לאשר לו את הכניסה לאירן כאורחה של הקהילה היהודית. ואכן משרד החוץ האיראני אישר להעניק לרב גבאי את האשרה.

בשדה התעופה בטהרן, המתין לרב גבאי נציג מטעם הקהילה היהודית, שקיבל את פניו וליווה אותו לבית הכנסת המקומי.

מטהרן, יצא הרב גבאי לסיוריו ברחבי אירן, ארץ בה התקיים ישוב יהודי במשך אלפי שנים.

"הפחד אצל המקומיים נורא. למחרת בואי למקום זומן מארחי המקומי, לראשונה בחייו, לחקירה במשרדי השב"כ האיראני, שם נחקר מספר שעות אודות האורח הזר שהגיע אליו. לבסוף כששוחרר נאמר לו כי נאסר עלי ליצור קשר עם אנשים זרים וכי אסור לי לדבר בבית הכנסת.

"הפחד והחשש בין המקומיים, הזכירו לי את השלטון הקומוניסטי, מנסיעותי ברחבי ברית המועצות לפני עשרות שנים, כשנסעתי לראשונה ללא אישורים מתאימים להתפלל בקברם של הבעל שם טוב הקדוש ורבנו נחמן מברסלב. אך בפועל המצב שונה, שכן אני עצמי לא נעצרתי ולא עוכבתי, הייתי חופשי לנפשי לחלוטין".




שבת אצל מרדכי ואסתר

מטהרן, יצא הרב גבאי בטיסה לדרום מערב המדינה, הוא נחת ב'אהואז', ומשם יצא לעיר שוש, שם על פי המסורת קבור דניאל הנביא.

"בעיר שוש כמעט ולא גרים כיום יהודים", הוא אומר, "אולם רבים מהמוסלמים המקומיים מגיעים להתפלל במתחם קבר דניאל הנביא ומתנהגים ביראת כבוד שאפשר ללמוד ממנה.

"המקום כולו מחופה באבנים יפות, כסף ותכשיטים, ונשמר בצורה טובה.

"בדרך כלל", הוא מוסיף, "לא נותנים לאנשים להיכנס על מנת להתפלל סמוך למצבה ממש, אולם לי ניתנה הרשות, ונכנסתי אל תוך האוהל פנימה"

לאחר מכן יצא הרב גבאי לנסיעה בת כמה שעות, לעיר האמדן, מקום קבורת מרדכי ואסתר.

להאמדן הגיע הרב גבאי בשעות הלילה כשמתחם הקבר של מרדכי ואסתר היה כבר סגור. הרב לן במלון מקומי, ובבוקר יצא למתחם הקבר.

משם יצא הרב גבאי לביקור קצר בעיר טויסרקנט, שם על פי המסורת המקומית קבור חבקוק הנביא.

לאחר ביקור בציון הקבר, שב הרב גבאי להאמדן ועשה את השבת יחד עם מלווהו.

"סעודת השבת שלנו", הוא מספר, "הורכבה מלחמניות, עליהם גם קידשנו, קופסאות טונה, גבינה ופירות בלבד, שכן כאשר יצאנו להאמדן, לא היה בכוונתם להישאר שם גם בשבת קודש".

בשבת בבוקר, עם שחר, יצא הרב גבאי לבדו לעבר מתחם הקבר של מרדכי ואסתר, מרחק של מחצית השעה, תוך שהוא שואל עוברים ושבים היכן הדרך: "עוברי האורח חששו מפני ופחדו לשוחח איתי ורובם כלל לא התייחסו לשאלותי", אומר הרב גבאי.

"מתחם קברם של מרדכי ואסתר הינו מבנה עתיק יומין", הוא מספר, "זה אחד המבנים העתיקים ביותר באיראן, והוא, וקדושתו, נשמרים על ידי המקומיים והשלטונות בצורה טובה ביותר, כראוי וכיאות למקום קדוש".







בקבר חננאל מישאל ועזריה

עם צאת השבת שב הרב גבאי לטהרן, וביום ראשון עם שחר יצא אל העיר קזבין, מקום קבורת חנניה מישאל ועזריה.

המתחם כולו בנוי בפאר והדר נדירים ממש, והשמירה שם מעולה, באשר המקום מקודש גם למוסלמים.

לאחר שהתפלל במקום המשיך בנסיעתו לעבר העיר יאזד, שם קבור המקובל חכם אור שרגא יזדי, שנפטר לפני למעלה מ-200 שנה.

בלילה ישן הרב גבאי בחדר צדדי במסעדה מקומית, ולמחרת בבוקר שם את פעמיו לעבר העיר איספהאן, וביקר בבית קברות היהודי הקרוי על שם סרח בת אשר.

"יש הטוענים", אומר הרב גבאי, "שסרח בת אשר נקברה במקום ולכן המקום נקרא על שמה, אולם על פי המקורות סרח בת אשר עלתה בעודה בחיים בסערה השמימה כחנוך וכאליהו הנביא, ולכן ניתן לומר אולי כי סרח בת אשר עברה במקום ולכן המקום נקרא על שמה".
























קישורים:
לאתר אהלי צדיקים
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}