כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

מאיר פרוש נפרד מהכנסת עם רוגעלאך ודמעות

ח"כ מאיר פרוש עושה היסטוריה ונפרד היום מהכנסת, לאחר עשרות שנות עשייה ציבורית • הח"כים התחרו ביניהם בנאומי פרידה - ואפילו סגן שר הבריאות יעקב ליצמן הגיע לברך • רובי ריבלין חבש לכבודו כיפה והעלה זכרונות, וראש הממשלה הגיע גם הוא להצטופף בחדר הסיעה • פרוש פורש • וידאו

מסיבת הפרידה
מסיבת הפרידה



ר"ח אדר א' הוא היום המפריד בין התואר ח"כ וסגן שר החינוך, מאיר פרוש, לבין התואר יו"ר תנועת שלומי אמונים, מאיר פרוש, שאינו מכהן עוד בתפקיד ממשלתי או פרלמנטרי.

15 שנים של כנסת הם בהחלט פרק חיים נכבד.

בשל נסיעתו הצפויה כבר הערב לחו"ל, נפרד מאיר פרוש מהכנסת וממשרד החינוך כבר היום (ד'), בסדרת אירועים חגיגיים.






עוד בנושא:

מאיר פרוש, מה אתה מרגיש הערב - עצב, שמחה? • ראיון פרישה עם 'בחדרי חרדים'

ראשית, ולפני שנמשיך ונתאר את יומו האחרון, חובה להעניק לו ציון לשבח על מסירת המפתחות על ידו בתזמון מדויק ללא ערעור, פקפוק או ניסיון סיבובי.

כבר היו דברים מעולם, ובהחלט יכול היה פרוש ללמוד ממי שהיה לו ללמוד, איך לא מקיימים הבטחות.

הוא לא עשה זאת, ובעולם הפוליטי בו אנו חיים זהו צעד שראוי בהחלט לכל שבח.

נתניהו בנאומו במליאהצילום: נתניהו בנאומו במליאה
נתניהו בנאומו במליאה


אורי מקלב מגלה סוד

את נאומו האחרון במליאה, בחר פרוש 'להקדיש' להטלת בוץ על 'הליכוד', תוך ניקוז כל הכעסים אותם צבר בליבו בחודשים האחרונים.

היה זה בישיבת מליאה שהתכנסה לפי דרישת האופוזיציה, לדון בכשלון ממשלת נתניהו בנושא המדיני, החברתי, הכלכלי.

"האמת היא", אמר, "שהם באופוזיציה רואים את הכישלון בתחום המדיני, כי בפועל, אדוני ראש הממשלה, אין שיחות עם הפלסטינים ולכן הם רואים בזה כשלון".

וכאן עבר ל'אבל' הגדול. "אין לי עניין להתווכח עם השמאל אלא איתך, אדוני ראש הממשלה. כי איפה אתה ועמדותיך המדיניות כיום ואיפה העמדות שהצגת בכהונתך הראשונה לפני 15 שנה. היום, לצערי הרב, דעותיך דומות לדעות השמאל שלפני עשר שנים, כי לפני 15 שנים גם השמאל לא היה מציג עמדות שאתה היום מציג.

"אני רוצה לחדד ולומר", הוסיף, "שמנהיג תנועת הליכוד, שמייחסת את עצמה לז'בוטינסקי, של 'שתי גדות לירדן, זו שלנו וזו גם כן', מציג היום עמדות שגם בן-גוריון היה מתבייש בהן.

"דרך זה לא דרך, עקרון אינו עקרון, שיטה איננה שיטה. ואני שואל אותך, אדוני ראש הממשלה, איך אנחנו יכולים לסמוך על החלטה, על הצהרה, על חתימה, ואיך אנחנו ביהדות התורה יכולים לסמוך על הסכם שאנו חותמים עם הליכוד?"...

כאן עבר פרוש אל היעד המרכזי של נאומו: המתקפה על נושא החינוך.

"הליכוד קיבל על עצמו לפני שנתיים בהסכם הקואוליציוני להגן על עצמאות החינוך החרדי. עכשיו, הליכוד חוזר בו מהבטחתו. ומה היא הסיבה? בליכוד מסבירים לנו שאם אנחנו, החרדים, לא נתרכך בנושא הליבה וכדומה והליכוד יידרש להגן עלינו, הליכוד ייחלש לטובת לפיד. בגלל אינטרסים פוליטיים של הליכוד מפקירים אותנו.

"אתם מוכנים להפקיר את החינוך והעצמאות שלנו", הוסיף, "לטובת אינטרסים פוליטיים. בפוליטיקה אולי זה מקובל, אבל כדרך, כעקרון, בוודאי שלא.

"אני רוצה שתדע, ראש הממשלה, אנחנו נכנסים עכשיו לתקופה של מאבק קשה מול משרד החינוך על עצמאות החינוך החרדי. יהיה קשה, אבל אותנו לא ירתיעו", סיים.

ומקלב, שכבר ידע כי מתוכננת לפרוש מסיבת הפתעה, היה מודאג. "נאום חמור מדי, נתניהו לא יגיע למסיבה שלך", פלט, וגילה בלי להתכוון לפרוש את הסוד...

רגעים אחרונים במליאהצילום: רגעים אחרונים במליאה
רגעים אחרונים במליאה


הנסיך פרוש...

הצעד הראשון בדרך להתפטרותו עברה בהגשת מכתב ההתפטרות לידי ראובן ריבלין, יו"ר הכנסת.

היה זה רגע מרגש. ריבלין אפילו הניח כיפה לראשו, כדי לכבד את המעמד. הןא הודיע לפרוש כי יפתח את המכתב רק ביום שישי, כך שההתפטרות תיכנס לתוקפה ביום ראשון. בשני, כבר יושבע איכלר ויהפוך לח"כ מן המניין.

אין על ריבלין. כשהוא מפיק אירועים, הם כמעט מצליחים לסחוט דמעה. אין לו מתחרים בקטע הזה, כמו גם בקטע של מתן כבוד לכל דבר שבקדושה ובמסורת.

ואז פתח בנאום מלא פאתוס: "כשנבחר לראשונה לכנסת ה-14, בשנת 1966", פתח ואמר.

לקול קריאות הח"כים לתקן לשנת 1996 הוסיף, "אני תמיד זוכר את ירושלים שלפני 1967" והמשיך: "גם אביו היה בירושלים, גם סבו וגם הנכד. כולם היו בתפקיד סגן ראש עיריית ירושלים.

"הנסיך פרוש הגיע אלינו כבנו של מנחם פרוש לעיריית ירושלים, בהמשך שירת בכנסת ישראל וגם בממשלת ישראל.

"הוא מלא חכמה, מלא תושיה, מלא מרץ, מלא אמונה, מול אוהדיו, מול שולחיו, מול מתנגדיו מבית ומחוץ. הוא עשה זאת כאב למשפחה ברוכת ילדים, 12 בנים ובנות, ומי יודע כמה נכדים. אני הפסקתי לספור אחרי הנכד ה-12...

"אנחנו לא שולחים אותך, פרוש סגן השר, למנוחה, אלא לצבירת כוח, ובטוחים שבעתיד הקרוב נראה אותך ממשיך בפעילותך הציבורית לעילא ולעילא".

קשה היה שלא להעביר בראש את המחשבה הנוגה לפיה אתה צריך אולי לעזוב את הכנסת, כדי לזכות בשבחים.

כי כשאתה בפנים, אתה בעיקר חשוף אל מבקריך. גם אנחנו העיתונאים לא תמיד עושים לפוליטיקאים עבודה קלה. ורק כשהם עוזבים, מגיע הרגע בו אתה קולט שהכנסת איבדה פרלמנטר מבריק, פיקח ויעיל.

נתניהו מתחבקצילום: נתניהו מתחבק
נתניהו מתחבק


נולד לתוך משפחת עשייה

גם הסיעה יצאה מגדרה כדי ללוות אותו בכבוד.

מי היה מאמין? כולם היו שם, מש"ס, מהליכוד, מהאיחוד הלאומי ומאיפה לא.

שר התחבורה ישראל כץ, יו"ר הקואליציה זאב אלקין, מיכאל בן ארי מ'האיחוד הלאומי', ניסים זאב מש"ס ועוד ועוד. ידידים, חברים, וכמובן גם מאיר רובינשטיין, ראש עיריית ביתר עילית.

היו שם גם כל חמשת הח"כים של מפלגת 'יהדות התורה' המאוחדת עד מאוד... אורי מקלב, משה גפני, אפילו סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, השאיר בלשכתו את כל הכעסים הישנים, ובא לברך את חברו לסיעה בברכת הצלחה בהמשך דרכו.

אליעזר מנחם מוזס, יו"ר הסיעה עדיין, היה נרגש ביותר. הוא פתח בקול עצוב ולא מעושה ואמר, שקשה לו לומר 'פרידה' על ר' מאיר פרוש. כמו כולם, גם הוא מבין שהאיש עוד יחזור.

"איש עשייה, רב פעלים, האיש שהקים לראשונה את מושג 'הלשכה לפניות ציבור'. הרב פרוש התחיל את העשייה בכנסת כסגן שר השיכון בהצלחה רבה, ומשם המשיך בהצלחה רבה בכל תפקידיו".

הגיע יו"ר הכנסת, רובי ריבלין, ששב ושיבח את המשפוחה ואת ירושלים. אפילו ראש הממשלה התיצב בחדר הסיעה הקטן, שהיה צפוף מכדי להכיל את הנוכחים, ואיחל ובירך.

הוא עוד זוכר את הימים בהם כיהן פרוש כסגן שר שיכון, כשהוא, נתניהו כיהם כשר שמעליו.

"אתה נצר למשפחה מפוארת", שיבחו. "אביך ר' מנחם סיפר על הקשר שלכם עם ירושלים. הוא הנחיל לך את הנאמנות לארץ ישראל ולעם ישראל שמבעבעת בך. הוכחת עצמך כאיש מעשה ועשייה לצד נפש עשירה ותורמת. נוכחתי ביכולותיך הנהדרות עת היית סגני הנאמן במשרד השיכון".

לסיום, בירך אותו לא רק על פרישתו, אלא גם על שובו בעוד...שלוש שנים.

בא גם ישראל איכלר, אוטוטו הח"כ המחליף. על סגנות השר איש לא דיבר שם, את זה מסדרים באלגנטיות מאחורי הקלעים ויוצאים אל הציבור בהודעה מסודרת. לא מזכירים בה את התככים, את סחר המכר, את הטענות ואת המענות.

במסיבות, לא מדברים על מה שעלול להחריב אותן. מגישים רוגעלך, קצת שתיה, ומדברים רק חיובי.

בלילה כבר יעשה פרוש את דרכו לחו"ל, לא חסרה לו עבודה גם מחוץ לכנסת. יש לתחזק את הלשכה ברחוב פרס, וצריך גם לנהל את עיתון 'המבשר'.

סוף-סוף יתפנה זמן לכל העיסוקים הנכבדים הללו. ואת חבריו לסיעה ישאיר בשטח.

אפשר לסמוך עליהם. הם ימשיכו לעשות את עבודתם נאמנה. עבודה במסירות נפש, מעורבלת בהרבה תככים. הוא עוד ייפגש אתם, מן הסתם, באיזה שהוא סיבוב.

הייתה זו מסיבת הפתעה. לא רק לפרוש הפורש. הייתה זו מסיבה בה הפתיעה המפלגה בהצגת האחדות שלה. הלוואי ותמשיך כך. הפתיע גם נתניהו בלבביות יוצאת הדופן אותה גילה כלפי הנציגות החרדית שלו בכנסת.

שאפו, נתניהו. אם תמשיך ככה, יש סיכוי שהחברים עוד יתחרטו על כל מה שסגרו בשו-שו עם לבני...

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}