כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

נאום מובארק: התגובות: בן אליעזר תוקף את ארה"ב

נאום מובארק: התגובות: בן אליעזר תוקף את ארה"ב



יום האתמול (ג') היה בהחלט יום היסטורי לעם המצרי. הוא החל בצעדת המיליון בקהיר, שסיימו וסיכמו את שבעת ימי ההפגנות. המטרה הסופית של ההמון המפגין: דרישה נחרצת מנשיא מצרים חוסני מובארק להתפטר מתפקידו ומיד, והסתיים בנאומו הנרגש של מובארק, נאום שעיקרו: לא מתפטר, אבל לא מתכוון לרוץ לבחירות לנשיאות בספטמבר. בכך תמו 30 שנות שלטונו של מובארק בארצו.

"לחמתי והגנתי על הריבונות והאינטרסים של המדינה. אני אמות על אדמתה", אמר בנאום טלוויזיוני לאומה, שהגיבה באכזבה מכך שלא השיגה את התפטרותו המיידית. את החודשים הקרובים ינצל מובארק כדי להעביר את השלטון בצורה מסודרת למחליפו ולייצב את המצב במדינה.

"לא התכוונתי להתמודד שוב ואני נחוש כעת לסיים את עבודתי תוך שמירה על ביטחונה של מצרים. אשאר בחודשים הקרובים בתפקיד הנשיא כדי שיינקטו צעדים שיבטיחו מעבר מסודר של השלטון", הצהיר בפאתוס.


עתיד טוב יותר לילדים ולנכדים

זמן קצר לאחר הנאום, נשא נשיא ארה"ב, ברק אובמה, דברים בבית הלבן. הוא סיפר כי שוחח עם מובארק בטלפון במשך חצי שנה, וכי הורה לו להתחיל בהליך של מעבר שלטוני מסודר כבר עכשיו.

"הוא מכיר בכך שהסטטוס-קוו אינו קביל וששינוי צריך להתרחש", אמר אובמה, והוסיף כי "כל אלה מאתנו המשרתים בעמדת כוח פוליטי עושים זאת מתוך רצון של העם שלנו. לאורך אלפי שנים, מצרים ידעה רגעים רבים של שינוי, והקולות של העם המצרי אומרים לנו שזה אחד הרגעים האלה". הנשיא האמריקאי ציין כי המהלך במצרים צריך להוביל כעת לבחירות 'חופשיות והוגנות'".

"זה לא מתפקידה של אף מדינה לקבוע מי יהיו מנהיגי מצרים", המשיך ואמר. "רק העם המצרי יכול לעשות זאת. מה שברור, וזה מה שאמרתי הלילה לנשיא מובארק, שאני מאמין שהמעבר השלטוני צריך להיות בעל משמעות, הוא צריך לקרות בדרכי שלום, ועליו להתחיל עכשיו. יתרה מזו - התהליך צריך לכלול קשת רחבה של קולות מן האופוזיציה. עליו להוביל לבחירות חופשיות והוגנות. והתוצאה צריכה להיות ממשלה שלא רק מתבססת על ערכים דמוקרטיים, אלא גם נותנת מענה לשאיפות העם המצרי".

בצעד חריג התייחס אובמה לדברי המפגינים במצרים שקראו בו לתמוך בהם בפומבי. "הלהט והכבוד שהפגינו אזרחי מצרים הפכו להשראה לאנשים מסביב לעולם, כולל בארה"ב, ולכל אלה המאמינים בכך שהחירות של בני האדם היא בלתי נמנעת. אני רוצה להבהיר לעם המצרי, ובמיוחד לצעירים: אנו שומעים את הקולות שלכם. ואני משוכנע שאתם תקבעו את גורלכם, ותגשימו את ההבטחה של עתיד טוב יותר לילדים והנכדים שלכם. אני אומר זאת כמי שמחויב לשותפות בין ארה"ב ומצרים".

"ראינו טנקים מכוסים בשלטים וחיילים ומפגינים מתחבקים ברחובות", הוא אמר. "אני קורא לצבא להמשיך במאמצים להבטיח שעידן השינוי הזה יעבור בשלום".

"יהיו בעתיד ימים קשים, שאלות רבות לגבי עתידה של מצרים נותרו ללא מענה", סיכם אובמה. "אך אני בטוח שהעם המצרי ימצא את התשובות. רואים את האמת בתחושת הקהילה ברחובות, באמהות ואבות שמחבקים חיילים, ובמצרים שהגנו על המוזאון הלאומי כדי לשמור על אוצרות העת העתיקה ? שרשרת אנושית המחברת את הציוויליזציה הגדולה והעתיקה להבטחת היום החדש".

האמריקאים המיטו אסון

השבוע, במהלך ישיבת סיעת הליכוד, דרש ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מחברי מפלגתו לשמור על שתיקה בנושא המצרי. ואכן, שרים בליכוד שהתבקשו להתראיין בנושא, מילאו פיהם מים. אפילו שר התשתיות הלאומיות, עוזי לנדאו, שנדרש לומר את דעתו בקשר לנושא המשך שיתוף הפעולה עם מצרים בנושא הגז, נמנע מלומר מילים מפורשות ושב והזכיר את המלצתו של ראש הממשלה לשתיקה בנושא.

מי שאינו מחויב לדרישות נתניהו הם ח"כי האופוזיציה. אחד מהם, ח"כ בנימין בן אליעזר ממפלגת העבודה, מתראיין מאז תחילת המשבר במצרים די הרבה, כידידו הקרוב של מובארק וכמי שמצרים מוכרת לו היטב על שלל היבטיה.

הבוקר, בראיון לגל"צ אף מתח ביקורת קשה על ארה"ב, לנוכח העמדה אותה נקטה במהלך המשבר. "האמריקאים המיטו אסון על המזרח התיכון בכך שקראו לנשיא מובארק לעזוב את ארצו", אמר, ושב להזכיר את נושא השלום, נושא הדגל שלו והנושא שבשמו התפלגה מפלגת העבודה לשני רסיסיה... "עלינו להגיע במהירות להסכם עם הפלסטנים, לפני שהגביר מוושינגטון יכפה עלינו פתרון בעניין", סיכם ואמר.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}