כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

דרמה במצרים • מובארק נכנע: אני פורש

המהומות הכניעו את מובארק שהודיע: "לא אתמודד. אשלים כהונתי להעברה מסודרת של השלטון" • אובמה שיבח המפגינים: "מקור השראה" • פואד: האמריקנים המיטו אסון

הנשיא מובארק אמש, על רקע ההמונים מפגינים
הנשיא מובארק אמש, על רקע ההמונים מפגינים



קץ השלטון אחרי 30 שנה: בתום שבוע של מהומות במצרים נגד שלטונו של חוסני מובארק, הודיע אמש נשיא מצרים, בנאום דרמטי לאומה, כי הוא לא מתכוון להתמודד בבחירות בספטמבר הבא.

יחד עם זאת, הודיע מובארק כי הוא מתכוון להישאר בתפקיד עד שייבחר לו מחליף ראוי.

"לא התכוונתי להתמודד שוב ואני נחוש כעת לסיים את עבודתי, תוך שמירה על ביטחונה של מצרים. אשאר בחודשים הקרובים בתפקיד הנשיא, כדי שיינקטו צעדים שיבטיחו מעבר מסודר של השלטון", את הדברים אמר מובארק בנחישות רבה.

בנוסף הביע מובארק תקווה, כי יוכל לסיים את התפקיד בבטחה ואמר: "אני מתפלל לאלוהים שיאפשר לי לסיים את תפקידי כנשיא בבטחה".

הוא הוסיף: "מצרים תצא חזקה יותר מהמשבר. חוסני מובארק שמדבר אליכם היום גאה מאוד בשנים ששירת אתכם ואת המולדת הזו שנלחמתי למענה והגנתי על ריבונותה. על אדמה זו אמות וההיסטוריה היא שתשפוט אותי".

ארבעה מיליון מפגינים שיצאו אתמול להפגין נגד שלטון מובארק ברחבי מצרים, קראו במהלך נאומו קריאות נגד מובארק ודרשו את התפטרותו המיידית.

"להוביל לבחירות חופשיות והוגנות"

זמן קצר לאחר הנאום, נשא נשיא ארה"ב, ברק אובמה, דברים בבית הלבן. הוא סיפר כי שוחח עם מובארק בטלפון במשך חצי שנה, וכי הורה לו להתחיל בהליך של מעבר שלטוני מסודר כבר עכשיו.

אובמה אמר כי מובארק "מבין כי המצב הקיים במצרים לא יכול להימשך, וכי שינוי חייב להתרחש". אובמה הוסיף: "הבהרתי למובארק שכל העברת שלטון הדרגתי חייבת להיות משמעותית, חייבת להיעשות בדרכי שלום, וחייבת להתחיל עכשיו.

אובמה אמר עוד: "כל אלה מאיתנו המשרתים בעמדת כוח פוליטי עושים זאת מתוך רצון של העם שלנו. לאורך אלפי שנים, מצרים ידעה רגעים רבים של שינוי, והקולות של העם המצרי אומרים לנו שזה אחד הרגעים האלה".

הנשיא האמריקני ציין כי המהלך במצרים צריך להוביל כעת לבחירות "חופשיות והוגנות". "זה לא מתפקידה של אף מדינה לקבוע מי יהיו מנהיגי מצרים. רק העם המצרי יכול לעשות זאת. מה שברור, וזה מה שאמרתי הלילה לנשיא מובארק, שאני מאמין שהמעבר השלטוני צריך להיות בעל משמעות, הוא צריך לקרות בדרכי שלום, ועליו להתחיל עכשיו. יתרה מזו - התהליך צריך לכלול קשת רחבה של קולות מן האופוזיציה. עליו להוביל לבחירות חופשיות והוגנות. והתוצאה צריכה להיות ממשלה שלא רק מתבססת על ערכים דמוקרטיים, אלא גם מעניקה מענה לשאיפות העם המצרי.

אבומה התייחס למפגינים במצרים ועודד אותם. "הלהט והכבוד שהפגינו אזרחי מצרים הפכו להשראה לאנשים מסביב לעולם, כולל בארה"ב, ולכל אלה המאמינים בכך שהחירות של בני האדם היא בלתי נמנעת. אני רוצה להבהיר לעם המצרי, ובמיוחד לצעירים: אנו שומעים את הקולות שלכם. ואני משוכנע שאתם תקבעו את גורלכם, ותגשימו את ההבטחה של עתיד טוב יותר לילדים והנכדים שלכם. אני אומר זאת כמי שמחויב לשותפות בין ארה"ב ומצרים.

"ראינו טנקים מכוסים בשלטים וחיילים ומפגינים מתחבקים ברחובות. אני קורא לצבא המצרי להמשיך במאמצים להבטיח שעידן השינוי הזה יעבור בשלום. יהיו בעתיד ימים קשים, שאלות רבות לגבי עתידה של מצרים נותרו ללא מענה, אך אני בטוח שהעם המצרי ימצא את התשובות. רואים את האמת בתחושת הקהילה ברחובות, באמהות ואבות שמחבקים חיילים, ובמצרים שהגנו על המוזאון הלאומי כדי לשמור על אוצרות העת העתיקה. שרשרת אנושית המחברת את הציוויליזציה הגדולה והעתיקה להבטחת היום החדש".

"אסון על המזרח התיכון"

השבוע, במהלך ישיבת סיעת הליכוד, דרש ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מחברי מפלגתו לשמור על שתיקה בנושא המצרי. ואכן, שרים בליכוד שהתבקשו להתראיין בנושא, מילאו פיהם מים. אפילו שר התשתיות הלאומיות, עוזי לנדאו, שנדרש לומר את דעתו בקשר לנושא המשך שיתוף הפעולה עם מצרים בנושא הגז, נמנע מלומר מילים מפורשות, ושב והזכיר את המלצתו של ראש הממשלה לשתיקה בנושא.

מי שאינו מחויב לדרישות נתניהו הם ח"כי האופוזיציה. אחד מהם, ח"כ בנימין בן אליעזר ממפלגת העבודה, מתראיין מאז תחילת המשבר במצרים רבות, כידידו הקרוב של מובארק וכמי שמצרים מוכרת לו היטב על שלל היבטיה.

הבוקר, בראיון לגל"צ אף מתח ביקורת קשה על ארה"ב, לנוכח העמדה אותה נקטה במהלך המשבר. "האמריקנים המיטו אסון על המזרח התיכון בכך שקראו לנשיא מובארק לעזוב את ארצו", אמר, ושב להזכיר את נושא השלום, נושא הדגל שלו והנושא שבשמו התפלגה מפלגת העבודה לשני רסיסיה... "עלינו להגיע במהירות להסכם עם הפלסטנים, לפני שהגביר מוושינגטון יכפה עלינו פתרון בעניין".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}