כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

'מלחמת פנמה' • הגראי"ל והגר"ח: התרומות לכהנמן

מלחמה על כיסי הגבירים: נציגי הגר"ש מרקוביץ' הציגו סרטון של הגר"ח התומך בהם • אלא שמכתב מהגר"ח קבע: להד"ם • ואז המתרימים שלפו מכתב מהגרי"ש • ומה ענה הגראי"ל?

ראשי ישיבת פוניבז' במסיבת חנוכה. צילום ארכיון
ראשי ישיבת פוניבז' במסיבת חנוכה. צילום ארכיון

מלחמה מוכספת: המצב הכלכלי הקשה אליו נקלעו מוסדות התורה בארץ, גורם למלחמות דמים, תרתי משמעפי, המתנהלות באמצעות מכתבים של גדולי ישראל על הכיסים התפוחים של הגבירים בגולה.

בימים האחרונים, במרחק אלפי קילומטרים, התפתח מאבק מרתק על תרומות לישיבת פוניבז'.

הגבירים, שזכו למכתבים סותרים מגדולי ישראל, יצאו מבולבלים: מיהי ישיבת פוניבז'. האם הישיבה בראשה עומד רבי אליעזר כהנמן, כפי שנכתב במכתב הגר"ח קנייבסקי, או לחילופין, ישיבתו של רבי שמואל מרקוביץ', כפי שכתב הגרי"ש אלישיב.

נחזור, לרגע אחד, לתחילת הסיפור הסבוך.

לפני למעלה משבוע, הגיעו נציגים מטעם ישיבת פוניבז', בראשה עומד רבי שמואל מרקוביץ', למספר בתי גבירים בפנמה, והתרימו כסף עבור הישיבה.

התורמים, שרגילים לראות את רבי אליעזר כהנמן, אוסף כספים עבור הישיבה, שאלו את צמד השנוררים לאיזו פוניבז' הם משתייכים, ומי נתן להם אישור לייצג את ישיבת פוניבז'.

השניים לא התבלבלו, ושלפו מחשב נייד, בו הוצגו המלצות בשם הגר"ח שאפשר לתרום לישיבת פוניבז' בראשה עומד רבי שמואל מרקוביץ'.

הגבירים פתחו את הכיסים, והוזילו הון עתק, עבור הישיבה.

עוף השמיים את הקול מפנמה הרחוקה לבני ברק, ובישיבת פוניבז' שמעו על התרומות שאוספים השניים מטעמו של רבי שמואל מרקוביץ'.

נציגיו של רבי אליעזר כהנמן, נכנסו לביתו של הגר"ח קנייבסקי, ושאלו: הייתכן? האם הרב באמת תומך בתרומות לישיבה של הרב מרקוביץ', כנגד פסק הבוררות שניתן. הגר"ח השיב כי הוא אינו יודע על מה מדובר, ובנו של הרב, מיהר להוציא מכתב, עליו חתומה גם הרבנית בת שבע, לפיו היחיד שיכול לאסוף כספים עבור ישיבת פוניבז' הוא הרב אליעזר כהנמן.

הרצים יצאו דחופים, והביאו את המכתב, לבתי הגבירים.

ופנמה – נבוכה.

יומיים לאחר קבלת המכתב, והמכה המוראלית הקשה שקיבלה הישיבה, הצליחו רבניה לארגן מתקפת נגד. ראשי הישיבה נכנסו לבית הגרי"ש אלישיב, וסיפרו לו על הנזק שנגרם להם, בעקבות מכתב ההבהרה שיצא מבית הגר"ח קנייבסקי.

הגרי"ש שמע את הדברים, והוציא על המקום מכתב תמיכה נלהב בישיבתו של רבי שמואל מרקוביץ'. במכתב הוא כותב, כי "הגר"ש מרקוביץ' הוא ממשיך דרכו של הרב מפוניבז'". הגרי"ש מסיים את מכתבו בברכות נאמנות לתורמים "וברוך אשר יקים את דברי התורה הזאת".

הגבירים שקיבלו את המכתב השני, כבר היו ממש מבולבלים. מה שהתחיל ברצון כנה לעזור לעולם התורה, הפך למלחמת חצרות, בהם אינם מוצאים את ידיהם ורגליהם.

אתמול (ג') הגיעו נציגים של הגבירים לביתו של הגראי"ל שטיינמן ושאלו גם אותו מה לעשות. הגראי"ל השיב לגבירים, כי הוא אינו מבין מה השאלה: "הרי בפסק הדין נכתב שרבי אליעזר כהנמן אחראי על כל הצדדים הממוניים של הישיבה, אז איזה שאלה יש בכלל?".

בצאתם, הפטיר אחד מהם: "ברוך ה' יש לנו הכרעה. בא השלישי והכריע בינהם".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}