כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

מתכוון לרכוש דירה? לוועדת הכלכלה יש בשורה טובה

רכשתם דירה? הקבלן איחר במסירתה? • חוק חדש, שנועד להסדיר את זכויותיו של כל רוכש דירה בישראל, ישמור על זכויותיכם • הקבלנים לא אהבו, אבל ועדת הכלכלה אישרה

מתכוון לרכוש דירה? לוועדת הכלכלה יש בשורה טובה
חיים שוורץ

בתום דיון מרתוני אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת, את הצעת חוק המכר, משנת 2006, לקריאה שנייה ושלישית. החוק נועד להסדיר את זכויותיו של כל רוכש דירה בישראל.

בין השאר דנה הוועדה בסעיף חשוב העוסק במתן פיצוי לרוכשי הדירות בגין איחור של הקבלן במסירת הדירה. לפי הצעת החוק, הפיצוי ישולם לרוכשים רק אחרי 60 ימים ממועד המסירה הקבוע בחוזה. הפיצוי יהיה שווה לדמי שכירות של דירה דומה במיקומה ובגודלה לדירה שנרכשה, והוא ישולם עבור כל חודש או חלק ממנו אחרי שתמו 60 ימים ממועד המסירה.

יו"ר הוועדה כרמל שאמה-הכהן אמר כי איחור במסירת דירה משבש את מהלך חייו של הרוכש בצורה יוצאת דופן. הוא הסביר כי במקרה כזה לרוכש יהיו הוצאות נוספות מעבר לשכר דירה, שכוללות מעבר מדירה לדירה תשלום משכנתה ועוד. לכן, הסביר ח"כ שאמה-הכהן, יש לפצותו בסכום גבוה יותר מדמי השכירות.

נשיא התאחדות הקבלנים ניסה להתווכח באמרו: "רוב הדירות נמסרות במועד ולקבלן יש תמריץ לסיים את העבודה בהקדם כי אם הוא מסיים לפני הזמן הוא מרוויח כסף". מנכ"ל ההתאחדות מרדכי כידור הוסיף כי "האינטרס של הקבלנים הוא למסור את הדירה כמה שיותר מהר". לדבריו, "הקבלן נמצא בקזינו בתחום העובדים והוא צריך להגן על עצמו".

היו"ר שאמה-הכהן לא השתכנע, ועמד על דעתו לפיפה קבלן מקצוען לא אמור להיקלע בכלל למצבים כאלה. הוא קיבל את הצעתו של פרופ' איל זמיר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, כי אם האיחור יהיה מעל 60 ימים הפיצוי ישולם כבר מהיום הראשון. היו"ר הציע עוד כי הפיצוי יעמוד ב-8 החודשים הראשונים על 150% מדמי השכירות של דירה דומה במיקומה ובגודלה לדירה שנרכשה ובחלוף 8 החודשים יעמוד על 125% מדמי השכירות של דירה דומה במיקומה ובגודלה לדירה שנרכשה. הוועדה אישרה את הצעתו.

נקודה נוספת וחשובה עליה דנה הוועדה דיברה על תקופת הבדק לאי התאמה יסודית (בקונסטרוקציה או בשלד), שבגללה הדירה לא מתאימה ליעודה, ל-30 שנה מעת העמדת הדירה למוכר.

הקבלנים, אגב, לא אהבו את התיקון. הם שבו וטענו כי מדובר בהטלת אחריות מוגברת עליהם, שתגרום להם להוצאות רבות. היועץ המשפטי של התאחדות הקבלנים, עו"ד אהוד נדב, הסביר כי בבדיקה שערכו התגלה כי אין להצעה אח ורע בעולם. פרופ' זמיר טען מנגד כי ההצעה היא סבירה אם כי מספיק להוכיח אי התאמה יסודית ואין צורך להוכיח כי בעקבות כך הדירה לא מתאימה ליעודה.

בסופו של דיון הוגבלה התקופה ל-24 שנים, וכן התקבלה הצעתו של פרופ' זמיר, להשמיט את הצורך של הדייר להוכיח שבעקבות אי ההתאמה היסודית הדירה לא מתאימה ליעודה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}