כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

גלנט נבעט החוצה • לראשונה: רמטכ"ל חובש כיפה

נתניהו וברק הפתיעו: יואב גלנט לא יהיה הרמטכ"ל הבא • ברק התעקש, ואשכנזי לא יכהן אפילו זמנית • סגן הרמטכ"ל, יאיר נווה - רמטכ"ל זמני לחודשיים • המינוי יהפוך לקבע?

יאיר נווה עם הרב דב ליאור
יאיר נווה עם הרב דב ליאור



כבר בבוקר נראו סיכוייו של יואב גלנט, מי שהיה אמור להיכנס בעוד שבועיים לתפקיד הרמטכ"ל, קלושים מתמיד. היה זה לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, יצא בהכרזה לפיה יקשה עליו לעמוד בפני בג"ץ, כאשר יובא עניינו של גלנט בפני השופטים.

"ישנם קשיים משפטיים משמעותיים באשר לסבירות ההחלטה למנות את יואב גלנט לרמטכ"ל וכי ספק אם ראוי מבחינה ערכית להותיר בעינה את ההחלטה בדבר המינוי", אמר ויינשטיין.

הרקע להחלטה הן האשמות אודות השתלטות על קרקעות במושב עמיקם בו מתגורר גלנט.

בעקבות החלטתו של וינשטין, עברה זירת ההכרעה לפתחו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

הערב החליט נתניהו, יחד עם שר הבטחון אהוד ברק, שלא לתמוך בבחירתו של גלנט. בינתיים, ולמשך חודשיים בלבד, ימונה סגן הרמטכ"ל, יאיר נווה, לתפקיד.

ההודעה, הייתה אלגנטית למדי. "ראש הממשלה ושר הביטחון שוחחו הערב עם האלוף יואב גלנט והביעו בפניו את הערכתם אליו כמפקד ולוחם שמכוח כישוריו והישגיו נבחר להיות רמטכ"ל".

וכאן מגיע ה'אבל' הגדול. "לאור המצב שנוצר, לאחר החלטת היועץ המשפטי לממשלה והמשמעויות העולות ממנה, הגיעו ראש הממשלה ושר הביטחון למסקנה שלא נותרה ברירה אלא לפעול לביטול המינוי ולהתנעה מחדש של הליך בחירת הרמטכ"ל הבא".

הולך הביתה. גלנטצילום: הולך הביתה. גלנט
הולך הביתה. גלנט


ביקורת על ההחלטה שלא להחזיר את אשכנזי

עוד קודם לקבלת ההחלטה המשותפת, יצא ברק באמירה לפיה "הוא חולק על עמדתו" של היועץ, אם כי "מכבד אותה". הוא הוסיף: "אני חש צער ואכזבה עמוקה לנוכח ההחלטה. האלוף יואב גלנט הוא האיש המתאים ביותר לפקד על צה"ל בעת הזאת".

בעקבות ההחלטה מהערב צפוי ברק להביא ביום חמישי את ההצעה לממשלה למינוי סגן הרמטכ"ל יאיר נווה לרמטכ"ל בפועל לתקופה של עד 60 יום, במהלך תקופה זו יושלם תהליך הבחירה של הרמטכ"ל הבא.

אין זה סוד כי במהלך היום, לאחר שנודעו דבריו של וינשטין, טענו רבים כי על שר הבטחון להחזיר, ולו אף באופן זמני, את הרמטכ"ל היוצא, גבי אשכנזי. אלא שמערכת היחסים בין השניים, שלא הייתה מן המשופרות, הביאה להחלטתו של ברק להעדיף את יאיר נווה על פני אשכנזי, החלטה שמעוררת ביקורת רבה.

קצינים בצה"ל טענו הערב, כי נכון יותר היה אילו היה מתבצע תהליך חפיפה מסודר, תוך הישארותו של אשכנזי בתפקיד למשך זמן מה. לדעתם, קשה יהיה לנווה לקבל החלטות כל עוד אין רמטכ"ל מכהן.

גם הוא הולך הביתה. אשכנזיצילום: גם הוא הולך הביתה. אשכנזי
גם הוא הולך הביתה. אשכנזי


פרש - וחזר לתפקיד סגן הרמטכ"ל

יאיר נווה, דתי לאומי, הוא דמות שנויה מאוד במחלוקת בציבור הד"לי, מאז תקופת ההתנתקות.

נווה למד בישיבה התיכונית 'נתיב מאיר' בירושלים, והחל את שירותו הצבאי בשנת 1975. בשנת 2003 כבר קיבל דרגת אלוף, כשהוא ממונה לתפקיד מפקד פיקוד העורף. בשנת 2005 הפך למפקד פיקוד מרכז, והפך למפקד הפיקוד הראשון שהיה גם חובש כיפה.

דמותו הפכה לשנויה במחלוקת בעקבות מעורבותו בביצוע תוכנית הגירוש מגוש קטיף, בחתימה על עשרות צווי הרחקה לתושבי מאחזים בלתי חוקיים, וגם בהריסת הבתים בעמונה.

לא פעם התקיימו הפגנות מול ביתו ומול בית הכנסת בו הוא מתפלל, ואף נקראו לעברו קריאות נאצה. בית הדין לענייני עם ומדינה, בראשותו של הרב ישראל אריאל, קבע כי חל עליו דין מוסר, והשב"כ אף נאלץ להצמיד לו מאבטחים.

בשלב מסוים, בשנת 2007, נשבר נווה והחליט לסיים את תפקידו ולהתשחרר מצה"ל. קשה היה לו לעכל את העובדה כי בהיותו חייל בשכם ומפקד בשטח נהג להסתובב ללא מאבטח, ואילו לבית הכנסת נזקק לצעוד עם מאבטח. עם פרישתו מונה לסגן נשיא חברת 'אזורים', ובהמשך, משנת 2008, כיהן כמנכ"ל חברת 'סיטיפס', זכיינית הקו הראשון של הרכבת הקלה בירושלים.

שלוש שנים לאחר פרישתו מצה"ל, ב-4 לאוקטובר 2010, החליט ברק למנות את נווה לתפקיד סגן הרמטכ"ל במקום בני גנץ.

הערב, כאמור, הוא החליט למנותו לתפקיד רמטכ"ל זמני, עד למינוי הסופי של הרמטכ"ל הבא של מדינת ישראל.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}