כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

דמנהור, קהיר: קולות מן השטח

קבוצה של למעלה ממאה איש יצאה אל העיר דמנהור שבמצרים • בשיחה עם 'בחדרי חרדים' מספר הרב יצחק אבוחצירה על הנסיעה המיוחדת ועל הקולות הנשמעים ממצרים

ציון רבי יעקב אבוחצירא זיע"א בדמנהור
ציון רבי יעקב אבוחצירא זיע"א בדמנהור



ימים טרופים עוברים על המדינה השכנה מצרים. ואיש אינו יודע בוודאות איך ייגמר הסיפור. מתברר, שלא רק הצמרת הישראלית חוששת, גם רבנים חרדים מההשלכות של משמתחולל במצריים.

אחת לשנה, בתאריך כ' בשבט, יום ההילולא של הרב יעקב אבוחצירה זיע"א, מתארגנת קבוצה של למעלה ממאה בני אדם לפקוד את קברו שבעיר דמנהור.

הרב יצחק אבוחצירה, בנו של הרב יחיאל אבוחצירה, רבה של רמלה ובנו של ה"בבא חאקי", העומד בראשות ההתארגנות, מספר בשיחה ל'בחדרי חרדים' על האירוע ורשמיו ממצריים.

"בדרך כלל, אנחנו נוחתים בקאהיר יום לפני ההילולא. אבל השנה, בשל העובדה שכ' בטבת חל ביום ראשון, הגענו לפנות בוקר, ויצאנו לכיוון דמנהור מלווים באבטחה כבדה".

בזזו אצל השכנים. המחאה במצרייםצילום: בזזו אצל השכנים. המחאה במצריים
בזזו אצל השכנים. המחאה במצריים


לא היה שום סימן

• חשתם במתח?

"בכל שנה יש מתח. השלום עם מצרים הוא שלום קר, ובכל פעם אנו נתקלים במתיחות. קשה לומר שהשנה חשנו במתיחות רבה יותר.

"האווירה הרוחנית השנה הייתה מיוחדת במינה. אולי זה סימל שזו השנה האחרונה בה נוכל לנסוע למצרים, כי קשה לדעת מה יקרה שם בחודשים הקרובים. אולי זה מסמל את תחילתה של דרך חדשה עם המדינה השכנה. אבל בהחלט הרגשנו התרוממות רוח שלא הרגשנו בעבר, גם התפילה הייתה שונה".

• פגשתם תושבים מקומיים? טיילתם בקהיר עצמה?

"היו קבוצות קטנות מתוכנו שיצאו לסייר בשוק ובמקומות נוספים".

• מישהו הריח את מה עומד להתרחש?

"לא. לא היה שום סימן לזה. יש לנו קשר עם כמה וכמה סוכנים, שמתאמים לנו אוטובוסים, מלונות, אבטחה ועוד, שוחחנו עם כולם, אבל איש מהם שיער שמשהו עומד להשתנות. גם אלו שנסעו לטייל בעיר לא סיפרו על תחושה שונה מתמיד.

"דווקא השנה, יחסית לשנים קודמות, התקבלנו בסבר פנים טוב יותר מבעבר, אולי כי הקשר האישי שלי עם הקונסול התהדק. גם לקחנו הפעם חברת תעופה מצרית שתסיע אותנו, וזה שיפר את מצבנו. מנכ"ל חברת התעופה, אייר סיני, מיסטר ג'אמל הבטיח לעזור לנו לאורך כל הדרך, והוא אכן קיים זאת".

• מאז פרוץ המהומות שוחחת עם אזרחים מצריים?

"בהחלט. ראשית, שוחחתי אתמול עם הקונסול שלהם בישראל, והוא אמר שהם סקפטים ואינם יודעים מה עומד לקרות. הם מקווים לטוב.

"יש לי ידיד מצרי, סוכן נסיעות, וגם איתו שוחחתי לפני מספר שעות. הוא סיפר לי על הביזה המתחוללת מתחת לאפו, אצלו אישית לא בזזו כי הוא העמיד אבטחה. אבל אצל רבים משכניו בזזו. כל אחד שם שומר על הבית שלו, כך סיפר לי. הם כולם מקווים שהדמוקרטיה תנצח, הם לא בעד הפיכה כי אין להם דבר נגד מובארק. ככה אמר לי, אם כי יתכן מאד שיש לו האזנות ולכן אינו יכול לדבר חופשי".

האבטחה הכבדה ליד הקבר בדמנהורצילום: האבטחה הכבדה ליד הקבר בדמנהור
האבטחה הכבדה ליד הקבר בדמנהור


כרגע הכול בסדר

• יש דיבורים על העתקת הקבר מדמנהור ארצה בעקבות חששות מפגיעה במקום?

"בתקופת כהונתו של אהרן אבוחצירה, איש תנועת תמ"י, כח"כ. הוא תכנון לעשות זאת. הוא התייעץ עם הבבא חאקי והבבא סאלי, ששללו את התוכנית מכל וכל.

"גם דודי פנה לשאול את הרב מרדכי אליהו זצ"ל על כך, ואף הוסיף והתעניין אם יהיה מוכן להתעסק בכך. הוא השיב לו שאינו ראוי לכך. זה לא דבר פשוט, ואם הוא אמר שלא ראוי לכך, סביר להניח שאין רב שיקח על עצמו את התפקיד ואת האחריות".

"אם אכן תהיה סכנה יגיע הדבר לסכנה של ממש למקום הקבר, ניאלץ לדון על כך שוב. אבל נכון לעכשיו הכול שם בסדר. אתמול שלחתי נציג כדי לבדוק את המקום והוא דיווח לי שהכול בסדר. אולי הערבים חוששים לגעת בקבר של צדיק.

"אנו תקווה שעד לשנה הבאה נוכל בע"ה לחדש את הנסיעה אל מקום קבורתו של הצדיק בע"ה".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}