כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

מצרים: אי הוודאות נמשכת • היום השישי למהומות • הדיווחים

שתי טיסות מיוחדות של אל-על מקהיר ועליהן מאות ישראלים נחתו בישראל • בימים האחרונים ישבו סגורים בחדריהם בבתי המלון • מצרים בוערת, סיכום

המהומות במצרים
המהומות במצרים



שתי טיסות מיוחדות של אל-על מקהיר ועליהן מאות ישראלים נחתו הבוקר (ב') בנמל התעופה בן גוריון בישראל. נמל התעופה בקהיר קורס בימים האחרונים תחת עומס כבד מתיירים שנקלעו למדינה לפני כשבוע והוצרכו להתמודד עם המהומות הקשות.

התיירים ששבו בטיסות מיוחדות סיפרו כי המתינו שעות ארוכות בקהיר לטיסה יוצאת. אחד מהנוסעים אף סיפר כי אולץ להמתין יותר מ- 36 שעות עד שאופשר לו לעלות על טיסה לישראל.

הנוסעים נחתו הבוקר בישראל וסיפרו על תחושת פחד השוררת ברחובות קהיר. רובם של הנוסעים סיפרו על כך שבימים האחרונים הם ישבו סגורים בחדריהם בבתי המלון השונים ומיעטו לצאת החוצה.

חלקם ציינו כי בוזזים רדפו אחריהם עד לפתח המלון.

ישראלי ששב הבוקר מקהיר אמר בראיון לחדשות 10 כי הדברים נראים הרבה פחות גרוע מקרוב: "זה לא כמו שנראה ב-CNN. זה אחרת לגמרי. הרבה פחות גרוע. ישבנו ליד כיכר תחריר, אנשים הסתובבו שם בשקט, קמו והלכו והסתובבו מדי פעם וירדו"

ישראלי נוסף שנשאל עם נחיתתו הבוקר בישראל האם ישוב למצרים? ענה בהחלטיות: "לא. קורה שם משהו לא טוב".

בנמל התעופה בקהיר שוררת בימים האחרונים אווירת אלימות קשה, חוסר סדר, דחיפות ואי השתלטות של השלטון במקום על המתרחש. זאת בשל ריבוי התיירים אשר מנסים לעזוב את המדינה לכל מקום אחר בהם יוכלו למצוא שקט ללא מהומות.

ישראל ומדינות אחרות כמו בריטניה וארה"ב הוציאו אתמול (א') אזהרת מסע למצרים.

המהומות במצרים ממשיכות

המהומות במצרים ממשיכות: מנהיג האופוזיציה במצרים, מוחמד אל-בראדעי הצטרף הערב (א) למפגינים במצרים בכיכר המרכזית בקהיר נגד שלטון הנשיא חוסני מובארק והפלת השלטון.

בנאום שנאם בפני אלפי המפגינים אמר: "לקחתם בחזרה את זכויותיכם", המהלך שהתחלנו כאן הוא בלתי הפיך. יש לנו דרישה אחת: סוף המשטר ותחילתה של מצרים חדשה".

בראיון שנתן מוקדם יותר אל- בראדעי לרשת CNN אמר כי הנשיא מובארק חייב לעזוב את תפקידו ללא כל פשרות.

אל- בראדעי שב למצרים לפני 3 ימים כדי לקחת חלק במחאות נגד שלטון מובארק ומיד עם שובו למדינה הושם במעצר בית. במהלך הראיון אמר: "הוסמכתי וניתן לי המנדט על ידי האנשים שארגנו את ההפגנות האלו, ועל ידי מפלגות רבות, להקים ממשלת אחדות לאומית"

"המחאה במדינה מבהירה באופן חד וברור כי לדעת כל העם המצרי, מובארק חייב לעזוב את תפקידו עוד היום. בזמן הקרוב אעמוד בקשר עם הצבא, מכיוון שאנו צריכים לעבוד ביחד, הצבא הוא חלק ממצרים".

בהתייחסות מפתיעה ליחס ארה"ב עם מצרים בימים האחרונים אמר אל- בראדעי כי מדובר בהתנהלות ה"מביאה לאובדן אמינותה של ארצות הברית בכל הנוגע למצרים".

בתוך כך, נשיא מצרים מנסה לכבות את הלהבות המתמשכות כבר ששה ימים על ידי היענות חלקית לדרישתם של המפגינים והמשך העוצר ודיכוי ההפגנות מאידך.

בפגישה מיוחדת שהתקיימה בינו לבין ראש הממשלה הנכנס, אחמד שפיק וסגן הנשיא החדש עומאר סלימאן אמר מובארק כי יש "לקדם רפורמות פוליטיות במצרים". בתחילה דיבר מובארק כי יש להשיב את השקט למצרים.

יחד עם זאת, הודיע מובארק כי העוצר ברחובות הערים יוארך מחר במספר שעות נוספות. בנוסף, משטרת מצרים חזרה הערב לסייר ברחובות הערים לאחר שהצבא החליף את הכוח המשטרתי ביומיים האחרונים.

זהו היום השישי למהומות.

עד כה נהרגו לפחות 100 בני אדם ואלפים נפצעו במהומות. בקהיר הקימו תושבים רבים קבוצות חמושות כדי להתגונן מפני בוזזים רבים ולגונן על רכושם.

מה אומרים בארה"ב ובאירופה?

במדינות החוץ קוראים למובארק לנהוג בחוכמה ויש הממליצים לו להתפטר.

"המדינה צריכה לעבור מעבר הדרגתי לממשלה שתיתן מענה לשאיפות העם המצרי", אמר נשיא ארה"ב ברק אובמה. מהבית הלבן נמסר: "הנשיא הדגיש כי הוא מתנגד לאלימות, וקרא לצדדים לנהוג באיפוק. הוא הביע תמיכה בזכויות האוניברסאליות, כולל חופש ההתארגנות והדיבור".

גם בבריטניה מיהרו להביע את עמדתם.

דובר ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, אמר כי "ראש הממשלה ונשיא ארה"ב ברק אובמה מאוחדים בדעה כי מצרים זקוקה לתהליך מקיף של רפורמות פוליטיות, הכולל מעבר הדרגתי לממשלה שתיתן מענה לשאיפות העם המצרי לעתיד דמוקרטי".

"הקנצלרית שבה על קריאתה שכוחות הביטחון יימנעו משימוש באלימות ושיוסרו ההגבלות על התקשורת והזכות להתאגד, היא מצפה כי משטרו של מובארק והממשלה החדשה שהקים יודיעו על רפורמות וכי שחשוב מאוד לשמור על ערוץ הידברות פתוח עם המפגינים, במיוחד עם הנוער, ולדון בדאגותיהם הכנות", כך מסר דוברה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}