כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

אל-בראדעי להמונים: "המהלך בלתי הפיך"

'האחים המוסלמים' ותנועות המחאה במצרים הסכימו: אל-בראדעי יקים ממשלת חירום • אל-בראדעי הפר את מעצר הבית והתייצב בפני הרבבות • קרא למובארק: "עזוב, היום!"

אל-בראדעי להמונים: "המהלך בלתי הפיך"

שעות אחדות לאחר שמונה באופן רשמי לעמוד בראש תנועת המחאה במצרים, הפר מוחמד אל-בראדעי את תנאי מעצר הבית שבו הושם ביום ו', והתייצב אל מול רבבות מפגינים בכיכר תחריר שבבירה קהיר. "לקחתם בחזרה את זכויותיכם – ומה שכבר התחיל כבר לא יוכל לשוב למצבו הקודם. המהלך בלתי הפיך!", הכריז מול ההמונים - שהשיבו בקריאות בגנות חוסני מובארק.

"יש לנו דרישה אחת", הוסיף, "לסיים את דרכו של הממשל הנוכחי ולפתוח פרק חדש. מצרים חדשה. אני משתחווה בכבוד בפני הציבור במצרים. אני מבקש מכם סבלנות – השינוי יגיע בימים הקרובים".

אל-בראדעי התייצב בכיכר אחרי שנוצרה פריצת דרך במאבק להפיכת השלטון במצרים: המפגינים הפרו-דמוקרטים וחברי התנועה הקיצונית 'האחים המוסלמים' החליטו להתאחד מאחורי מוחמד אל-בראדעי, ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לשעבר וחתן פרס נובל, ממנהיגיה הבולטים של תנועת האופוזיציה במצרים.

אל-בראדעי, שהושם ביום שישי במעצר-בית בעקבות השתתפותו באחת מהפגנות ההמונים, הודיע עוד לפני חזרתו אל מצרים מאוסטריה, כי ברצונו לעמוד בראש המדינה, אך רק לאחר שיוחלו בה רפורמות דמוקרטיות מרחיקות לכת.

גורם בכיר בתנועת 'האחים המוסלמים' במצרים אמר בראיון לרשת אל-ג'זירה - שמשרדיה במצרים נסגרו על ידי מובארק - כי אנשיו הגיעו להסכמה עם ראשי התנועות האחרות בנוגע למועמדותו של אל-בראדעי, והודיע כי הם החליטו להסמיכו לנהל בשמם משא ומתן עם ממשלת מובארק.

אל-בראדעי אמר עוד, כי על מובארק לעזוב את תפקידו "היום" - ולפנות את השלטון לממשלת אחדות לאומית. "המסר שעולה מכל אדם במצרים הוא שמובארק צריך לעזוב היום", אמר אל-בראדעי לרשת CNN. "ושהצעד ילווה במעבר חלק לממשלת אחדות לאומית, שתיישם את כל הצעדים כך שיתקיימו בחירות חופשיות והוגנות במצרים". עוד אמר אל בראדעי: "עזוב בכבוד, לפני שהדברים ייצאו מכלל שליטה. זה קרה להרבה דיקטטורים, אני לא רוצה לראות את זה קורה למובארק".

הנשיא מובארק עצמו ביקר היום במפקדה של הצבא המצרי ונועד עם ראשי הצבא. הטלוויזיה הממלכתית שידרה תמונות מהפגישה.

בין היתר נועד מובארק עם סגן הנשיא החדש, עומאר סלימאן, שר ההגנה החדש מוחמד חוסיין טנטאווי, הרמטכ"ל סאמי אל ענאן ומפקדי צבא נוספים. סוכנות הידיעות הרשמית של מצרים דיווחה כי מובארק ערך סיור במפקדה האחראית לתיאום פעילות כוחות הביטחון במדינה.

ובמקביל - הלחץ הבינלאומי על ממשלתו של מובארק גובר. מזכירת המדינה האמריקנית, הילארי קלינטון, קראה היום למובארק להכריז על קיום בחירות "חופשיות והוגנות" במצרים, שיביאו לכינונו של שלטון דמוקרטי. לדבריה, החלטתו של מובארק לפזר את הממשלה מעידה על תחילתו של שינוי, אך הדבר אינו פוטר אותו מהחובה להמשיך לפעול לשינוי התנהלות השלטון.

ובתוך כך, נמשכות הפגנות הענק בכיכר א-תחריר בקהיר, בהן נוטלים חלק רבבות אזרחים מצרים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}