כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

פסק הלכה: אסור לומר "יא אללה"

שאלה שהופנתה לאתר המנוהל על-ידי נכדו של הגר"ע יוסף, הביאה לתשובה מעניינת: אסור לומר 'או מיי גוד' או: "'יא אללה' • ויש גם טיפים לדיבור הולם

הגר"ע יוסף
הגר"ע יוסף

בפסק הלכה המתפרסם באתר 'ההלכה היומית', בו מובאים פסקים של הגר"ע יוסף נכתב, כי אין להשתמש במילים לועזיות או ביטויים בעברית, שיש בהם אזכור של שם הקב"ה בשפת הגויים.

בתשובה לשאלה: "האם מותר להזכיר שם ה' בשפה הלועזית?" נכתב בתשובה מפורטת וארוכה, כי יש אנשים הנוהגים להשתמש בביטויים שונים כגון: "או מיי גוד" או "יא אללה".

האתר, המנוהל על-ידי אחד מנכדיו של הגר"ע יוסף, מביא את התשובה ההלכתית המפורטת לאמירות מסוג זה: "והנה הזכרת שם שמים לשוא הוא איסור חמור ביותר, כידוע וכמפורסם, ואין מזכירים את שם ה' אלא תוך קריאת פסוקים, או בברכות וכדומה".

בתשובתו מתייחס הגר"ע גם לאלו המשנים את האמירות מ"גוד" ל"גוש": "יש אנשים יראי שמים, שנוהגים להזכיר שם שמים בשינוי, כגון "אללה", היו אומרים "אממה", וכן "גוד" הם אומרים "גוש".

"אבל גם באופן זה, אינם יוצאים מידי כל חשש, שהרי כתב הטורי זהב (סימן תרכא), שאותם הקוראים שם ה' בדרך לימודם "אדושם", לא טוב הם עושים, מכיוון שאין זה דרך כבוד לשנות כך את שם ה'".

לסיום קובע הגר"ע, כי דבריו של הטורי זהב במקרה זה "נכונים להלכה".

בנוסף, כותב נכדו של הגר"ע כי יש להקפיד בלא קשר על סגנון הדיבור: "ובכלל צריך כל איש ואישה מישראל, להרגיל את עצמם בקדושה וזהירות בדיבורם, שלא יהיה כדיבור הפוחזים, הנושאים שם שמים לבטלה, ומקלקלים את דיבורם בדבורים לא ישרים. בפרט שהדיבור הוא המידה המיוחדת לבני האדם, שאינה מצויה אצל שאר הבריות, ועל האדם להיזהר לקדש את דיבורו, כדרך ישראל קדושים. ושומע לנו ישכון בטח".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}