כ"א אלול התשפ"ד
24.09.2024

הנהיגה היא משימה: אין להסיח דעת

בבבל היה העקרב דוגמה מתבקשת לסכנה שבהיסח הדעת • אם היה הדיון מתקיים בימינו, לא העקרב היה נבחר כדוגמה אלא תאונת הדרכים • טורו של מנכ"ל 'אור ירוק' שמואל אבואב

הנהיגה היא משימה: אין להסיח דעת
ג



"שלושה דברים", אומרת הגמרא בסנהדרין, "באין בהיסח הדעת ואלו הן: משיח, מציאה, ועקרב".

היסח הדעת עלול להיות קטלני, כיוון שהוא גורם לחוסר מודעות לסכנה, ובכך מקרב אותה אל פתחו של האדם מוסח הדעת. בימי קדם, כשישבו התנאים והאמוראים בבבל והתדיינו ביניהם, היה העקרב דוגמה מתבקשת לסכנה שבהיסח הדעת, אולם אין כל ספק, שאם היה הדיון מתקיים בימינו, לא העקרב היה נבחר כדוגמה, אלא תאונת הדרכים.

באופן טבעי, גדול בזמן הנהיגה הפיתוי לחייג, להתגלח, לשקוע לרגע ברדיו דיסק, או בכל דבר אחר המסיח את הדעת מהנהיגה. כולנו מכירים זאת היטב. אבל על הסחת דעת בכביש, לעיתים אף לשבריר שניה, אין סלחנות ואין רחמים.

מחקר שנערך בארצות הברית העלה כי ב-80% מהתאונות שנבדקו היתה דעת הנהג מוסחת ולא הביט לכיוון הסכנה בעת התאונה. נתון זה ממחיש עד כמה לא ניתנות העין והתודעה האנושיות לאילוף. הקושי להישאר מרוכז בעניין אחד לאורך זמן מוכר ואנושי מאד, ולכן התרגלנו לפצל קשב וריכוז ועדיין "להישאר בעניינים".

אין בעיה, למשל, לדבר בטלפון מהמשרד בנושא אחד, ולקלוט מהמחשב במקביל מידע בנושא אחר, אבל הנהיגה, בניגוד ליתר מצבי החיים, לא מסתדרת עם הסחת דעת.

כותרת העיתון המונח במושב שלידך מושכת את העין, אבל באה על חשבון בלימתו של הרכב שלפניך או התעקלות הכביש, שאותן לא תצליח לראות. על הסחת דעת אין סלחנות ואין רחמים. חיוג בטלפון, כתיבת מסרון, החלפת תחנה ברדיו, או הסתובבות אל הילדים במושב האחורי, הן רק חלק מהפעולות השגרתיות שנעשות בזמן נהיגה, מסיחות את הדעת, ועלולות להביא לתאונה.

כשהעין או התודעה "יוצאות לטיול"


המוח האנושי מתוכנן לקצב חיים אנושי, ולא לקצב מנועי. אם איבדת ריכוז לכמה שניות במהלך השתתפות בדיון, או צפייה בסרט למשל, תשתלב מחדש בקלות לאחר שתשלים את המידע שהפסדת. להסחת דעת דומה על הכביש, במהירות של עשרות קילומטרים בשעה, עלולות להיות תוצאות קטלניות, כיוון שבנהיגה אין הזמן והמקום לשחזר מהזיכרון את השניות שאבדו מהריכוז לטובת הגירוי החולף.

בכל פעם שהעין או התודעה "יוצאות לטיול", כישורי הנהיגה שלנו צונחים פלאים, ואנו חשופים לסכנה של תאונת דרכים. השניות האבודות האלה עלולות להוביל את הנהג במהירות עצומה אל חזית המשאית מהנתיב הנגדי או לתוך עץ בשולי הדרך.

הטכנולוגיה דוהרת קדימה, בעוד האדם מתנשף מאחור. מכשירים סלולריים ניידים שהופכים ליריד שוקק של צבעים, קולות, מראות, ומידע, רוטטים ומצפצפים ללא הפוגה, שלטי חוצות צבעוניים מציגים תוכן וידאו מתחלף ודינאמי, ועולם החושים במציאות המודרנית נתון תחת התקפה בלתי פוסקת של לוכדי תשומת לב, שמסיחים את הדעת ומזמינים אסונות. כיום - יותר משמגיחים עקרבים, מגיחות מכוניות, ופגיעתם קשה אפילו יותר מעקיצת עקרב.

לכן הפיתרון היחיד נעוץ בהבנה ומיד אחריה בהפנמה כי הנהיגה היא משימה מורכבת וייחודית, המחייבת ריכוז עילאי ורציף. היא חיים אחרים עם חוקים אחרים. ואת אלה ניתן להשיג אך ורק באמצעות הסברה, חינוך, שינון, ומשמעת עצמית.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}