כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

מצרים על סף הפיכה • גוברת האנרכיה - הרס וביזה ברחובות

מכת מצרים: עשרות אלפים ברחובות - למרות העוצר • יותר מ-100 נהרגו • ממשלת מצרים התפטרה • מובארק סימן יורש: ראש המודיעין, עומאר סלימאן, סגן נשיא • הדיפלומטים הישראלים הוברחו • אלפים בוזזים ברחובות • הצבא התפרס ומאיים: נגיב ביד קשה • האמריקנים הפנו כתף קרה למובארק

מצרים על סף הפיכה • גוברת האנרכיה - הרס וביזה ברחובות
בדג



מצרים ממשיכה לבעור, ומרגע לרגע נראית יותר ויותר כמו מדינה על סף הפיכה. הפגנות ההמונים ממשיכות במלוא העוצמה, תוך הפרה קולקטיבית של העוצר כללי שעליו הכריז הנשיא חוסני מובארק.

במהלך השבת בלבד נמנו עשרות הרוגים וקרוב ל-100 פצועים במהומות על רקע דרישת האזרחים "להפיל את השלטון" ולסלק את חוסני מובארק מתפקידו. על פי דיווחים שונים, נמנו עד כה יותר מ-100 הרוגים במהומות ומעל 1000 פצועים.

למרות העוצר שהטיל הנשיא כבר אמש, נראו המפגינים מטפסים על הטנקים והנגמש"ים ומתחבקים עם החיילים שעד כה לא הגיעו לעימותים עמם.

בכיכר תחריר שבמרכז קהיר התקבצו עשרות אלפים שצעקו: "העם רוצה להפיל את הממשלה" ו"לך לך- מובארק".



ובביזה שלחו את ידם

בשטח שולטת אנרכיה מוחלטת: מעשי ביזה רבים מדווחים מכל רחבי מצרים, כאשר יריות באוויר ומעשי שוד של בנקים הפכו לשיגרה. המונים ממשיכים לבזוז סניפי בנקים ומבני ציבור חשובים, עליהם הגנה המשטרה דרך קבע, לאחר שאלה ננטשו על ידי השוטרים והפכו למטרות קלות עבור הבוזזים. כמה מהבוזזים פשטו על המוזיאון הלאומי ושדדו עתיקות, שהושבו למקום על ידי כוחות הביטחון. כמו כן הם בוזזים בתי עסק.

עוד דווח כי מאות אסירים נמלטו מבתי כלא.

מטה מפלגת השלטון במרכז קהיר עדיין עולה באש ועשרות כלי רכב שרופים של המשטרה וכוחות הביטחון פזורים ברחבי העיר.

בשעות הערב תוגברו כוחות הצבא ברחובות הערים, על מנת למנוע גניבות והפרות חוק. משרד ההגנה המצרי הבהיר למגינים: "צייתו לעוצר, או שהצבא יגיב ביד קשה".

אולם, כאמור, המונים גודשים את הרחובות ואינם נשמעים להוראות.

שר ההגנה פוטר, הרמטכ"ל במקומו

תוצאות המהומות מתחילות להשפיע עם הנשיא חוסני מובארק, השולט במצרים כבר 30 שנה: ממשלת מצרים הודיעה בצהרי יום שבת על התפטרותה. הערב הטיל נשיא מצרים על אחמד שפיק להקים את הממשלה החדשה. שפיק שימש בעבר כמפקד חיל האוויר המצרי.

בנוסף, בניסיון להרגיע את הרוחות, כינס הנשיא מובארק ישיבה דחופה ובתומה השביע את מקורבו , ראש המודיעין הכללי, עומר סולימאן לסגן נשיא של הרפובליקה הערבית של מצרים.

מדובר בצעד היסטורי המסמל התקפלות, שכן מזה 30 שנה לא כיהן סגן נשיא במצרים. משמעות החלטתו של מובארק, הינה הפיכתו של סלימאן ליורש אפשרי לתפקיד הנשיא. בכך, מוותר למעשה מובארק באופן חלקי על כוונתו למנות את בנו, גמאל, לתפקידו בבוא היום. מובארק נקט בצעד זה גם כדי למנוע אפשרות שיו"ר הפרלמנט המצרי, פתחי סרור, יתמנה לנשיא אם מובארק ייאלץ להתפטר מתפקידו משום שכך קובעת החוקה המצרית.

בנוסף, נמסר כי הבן גמאל מובארק התפטר מתפקידיו במפלגת השלטון.

כחלק מהמאמץ להרגיע את הרוחות במדינה, ממשיך מובארק בשינויים במימשל, והערב, לאחר שמינה את עומאר סולימאן לסגנו, מדווחים מספר כלי תקשורת ערבים על כך שהוא פיטר את שר ההגנה, מוחמד חוסיין טנטאווי, ומינה במקומו את הרמטכ"ל סאמי ענאן.

טנטאווי, הנחשב לאחד מהסמלים הוותיקים של משטרו של מובארק, יפנה את כיסאו לאחר 22 שנים בתפקיד. שמו עלה מספר פעמים כאחד המועמדים הבולטים לרשת את מובארק בתפקיד הנשיא.

אולם במדינה לא מסתפקים בצעדים אלו. מנהיגי האופוזיציה מסבירים כי התפטרות הממשלה לא תיתן פתרון החלטי, וכי מדובר בסוג של תרופה מרגיעה שכנראה לא עבדה במקרה הזה: "הדרישה היא לא פחות מהדחתו של מובארק, ושינויים בכל שיטת הממשל", אמרו.

מוחמד אל-בראדעי, אחד ממתנגדיו הבולטים של נשיא מצרים, אמר בראיון לרשת אל- גז'ירה: "על המשטר לחדול מלהתקיים, אחרת, תימשך האינתיפאדה המצרית עד להשגת מטרותיה.

"יש ללכת לבחירות חדשות לנשיאות ועל מובארק לעזוב. יש לבחור באישיות שתוביל את מצרים לתקופת הביניים עד לקיום הבחירות".

ארה"ב: כתף קרה למובארק

בהתבטאות ראשונה מאז החלו המהומות ברחבי מצרים, אמר מובארק כי בכוונתו לערוך רפורמות מקיפות כדי לחזק את הדמוקרטיה, להילחם בעוני ובשחיתות ולטפל בבעיות הבריאות, השיכון והאבטלה, אך הבהיר כי לא יסכים "לתת לפחד לשלוט ברחובות".

"אינני מקל ראש בקבלת החלטות הקשורות לבטחונם של כל מצרי ומצרייה", אמר.

זמן קצר לאחר נאומו של מובארק, שוחח נשיא ארה"ב ברק אובמה עם הנשיא - והפנה לו כתף קרה.

"הממשל עוקב מקרוב אחר המצב במצרים", אמר אובמה. "הדאגה הראשונה שלנו היא למנוע פציעות או אבדן חיים. אני רוצה להיות מאוד ברור בקריאה לרשויות מצרים להמנע מכל אלימות נגד המפגינים בדרכי שלום".

אובמה דרש ממצרים להפסיק את אי מתן שירותי האינטרנט והטלפון לתושבי המדינה, אך יחד עם זאת: "להביע עצמם בדרכי שלום, כי אלימות והרס לא יובילו אותם לרפורמות שהם מבקשים להשיג".

"זהו רגע של חוסר יציבות שחייבים להפוך אותו לרגע של הבטחה", אמר אובמה.

מומחים רבים עוקבים בדריכות רבה אחר התבטאויות שונות מנשיא ארה"ב ברק אובמה או מהבית הלבן זאת בכדי להבין את תמיכתו או התנגדותו למהומות במצרים.

פרופ' איתמר רבינוביץ, לשעבר שגריר ישראל בארצות הברית, אמר בראיון לערוץ 2, כי ארה"ב בהחלט נטשה את מובארק והעבירה את התמיכה להמונים ברחובות. "אין כל דרך אחרת לקרוא את ההצהרות של הנשיא אובמה ושל מזכירת המדינה האמריקנית קלינטון. ויש לזה תמיכה גם בתקשורת האמריקנית".

לדברי רבינוביץ', מדובר במסר לכל האזור, כי הממשל האמריקני יעודד כל התעוררות דמוקרטית מצד העם.

הדיפלומטים הישראלים פונו

בתוך כך, משרד החוץ פינה היום את בני משפחותיהם של הדיפלומטים הישראלים בשגרירות קהיר בטיסה מיוחדת של חברת על אל. על המטוס היו גם כ-40 אזרחים ישראלים ששהו במצרים וביקשו סיוע וחילוץ מהשגרירות הישראלית במצרים.

לפני הצהריים הגיעה ההחלטה הסופית ממשרד החוץ לפנות את בני המשפחות זאת לאחר מחשבה להשאירם במקום לאור רגיעה מסוימת שהורגשה בשעות הבוקר.

עידכון אחרון: 23:31

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}