כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

אפקט המתמידים: מוסדות יחוייבו להחזיר סכומי עתק

ראשי ישיבות וכוללים נחרדו לקבל מסמך מפורט ובו גזירות רבות שיקשו על קבלת כספי התמיכות • בין הגזירות: החזרת סכומים, ביטול מוסדות ובדיקות קפדניות

הפשיטה על המתמידים. צילום ארכיון: יוסי פורמנסקי
הפשיטה על המתמידים. צילום ארכיון: יוסי פורמנסקי



לפני כשבוע חשף אתר 'בחדרי חרדים' את מכתבו של ראש אגף התמיכות במשרד החינוך, עמוס ציאדה, לראשי הישיבות והכוללים. במכתבו הבהיר ציאדה, כי בעקבות פרשיית המתמידים, כל מי שהיה רשום אי פעם במוסדות המתמידים, לא יקבל תמיכה מהמשרד. מי שמרגיש שנעשה לו עוול, הוסיף ציאדה, מוזמן לשימוע במשרד החינוך.

אלא שהיום (ד'), הבינו ראשי הישיבות, כי זה היה רק הפרומו להפקת הלקחים האמיתית הנערכת בימים אלו במשרד החינוך. במכתב נוסף שהתקבל היום במאות ישיבות וכוולים ברחבי הארץ, נשלח המסר כי מהיום והילך ימים חדשים הגיעו.

"ויקם מלך חדש במצרים", מגדיר את המצב ראש כולל ידוע בשיחה עם 'בחדרי חרדים'.

המכתב המלא הגיע לידי אתר 'בחדרי חרדים', ואנו מפרסמים כאן את הקטעים הרלוונטיים.

"כידוע לכולם, פותח ציאדה את מכתבו, "עולם לומדי התורה עבר טלטלה עם התגלות הפרשה המכונה פרשת "המתמידים" שבה ביצעה קבוצת מנהלי מוסדות ותלמידים במוסדות מעשה רמאות של זיוף תעודות זהות. באמצעות מעשים אלו קיבלו אותם המוסדות ממשרד החינוך כספי תמיכה רבים על חשבונם של מוסדות אחרים.

"מובן מאליו כי מדובר במיעוט קטן המכתים את שמם של לומדי התורה כולם, וכי רוב רובם של מנהלי המוסדות ולומדי התורה אינם קשורים למעשים מעין אלו בכל צורה שהיא.

"עם זאת, בעקבות פרשה זו, נדרשנו למספר הבהרות על מנת למנוע הישנות מקרים מצערים מעין אלו.

להלן ההבהרות:

על הדיווח להתבצע באמצעות בעל תפקיד במוסד, אשר מכיר באופן אישי את התלמידים המדווחים. האחריות על תוכן הדיווחים מוטלת על מורשי החתימה ומנהלי המוסד.

במוסדות גדולים, בהם אין אפשרות שאדם אחד יכיר את כולם, יש לבדוק את הרשימה באמצעות מספר בעלי תפקידים, על מנת לוודא כי התלמידים המדווחים אכן לומדים בפועל, ובכל שעות הלימוד שדווחו ע"י המוסד.


ביקורות שטח:

הזדהות התלמידים בפני המבקרים תתבצע בכניסה לבית המדרש, או במקום בו מתבצעים הלימודים בפועל, הכול בהתאם לשיקול דעתם של המבקרים. במידה ובמבנה ישנו יותר מחדר אחד בו מתקיימים לימודים, יש להודיע זאת למבקרים באופן מיידי עם תחילת הביקורת, על מנת למנוע מצב בו לא יימנו תלמידים שלא היו בבית המדרש עם הגעת המבקרים.

המבקרים ימנו את התלמידים שנכחו במוסד בשעת הגעתם ולא תתאפשר כניסת תלמידים שלא נכחו במוסד בתחילת הביקורת.

ההזדהות בפני המבקרים תתבצע באמצעות תעודה זהות או רישיון נהיגה מקוריים בלבד. תלמידי חו"ל יזדהו באמצעות הדרכון כפי שדווח לאגף או רישיון נהיגה. יודגש כי לא יהיה ניתן להזדהות באמצעות צילום תעודת מזהה. תלמיד שלא תהיה ברשותו תעודה מקורית לא יימנה בביקורת.

בזמן הזדהות התלמידים יהיה נוכח במקום, ובצמידות, נציג המוסד המכיר את התלמידים, שיזהה את התלמידים בעצמו, וגם עליו תוטל אחריות אישית במידה ותהיה ח"ו התחזות.

מוסד שלא ישתף פעולה באופן מלא עם המבקרים, או במקרה בו תתבצע הפרעה לעבודת המבקרים באמצעות המוסד או מי מתלמידיו בכל צורה שהיא, הביקורת תופסק באופן מיידי, ולא יירשמו תלמידים נוספים, על כל המשתמע מכך.

סירוב לביצוע ביקורת מנוגד להתחייבות המוסד בבקשת התמיכה, ייחשב ל-100% חוסר של התלמידים, ועלול לגרום לביטול ההכרה במוסד ואף להשבת כספי התמיכה ששולמו למוסד.

מוסד שמתכנן לא לקיים לימודים ביום מסוים, או שחלק מהתלמידים נעדרים מלימודיהם (בשל אירוע, וכיו"ב), ואותו יום לא דווח בבקשת התמיכה כיום חופשה, נדרש להודיע לאגף 48 שעות מראש על היעדרות התלמידים, ולוודא קבלת אישור מהאגף באמצעות קבלת חותמת "נתקבל" על גבי הבקשה ממשרדי האגף (זאת ככל שלמוסד יש יתרת ימי חופשה מתאימה). טענה שלא תתבסס על אישור עם חותמת "נתקבל" לא תידון.

תשלומים

מוסדות המעבירים מלגות לאברכים או משכורות לעובדים נדרשים לעשות זאת באמצעות המחאות "למוטב בלבד" או העברה בנקאית ישירה לחשבון בבעלות האברך או העובד (מס"ב). העברת כספים בהמחאות סחירות, וק"ו במזומן, עלולה לגרום לדחיית בקשת התמיכה של המוסד כולו.




תביעות השבה

מוסד שיתברר כי קיבל תמיכה שלא כדין יידרש להשיבה באופן מיידי, גם אם מדובר בתמיכה שנתקבלה שלא כדין במשך מספר שנים. משרד החינוך יגיש תביעות השבה כנגד מוסד שלא ישיב תמיכה שקיבל שלא כדין. ככל שיתברר שבעלי תפקידים במוסד היו קשורים בקבלת הכספים שלא כדין, יוגשו תביעות השבה כנגד בעלי התפקידים באופן אישי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 49 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}