כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

המשפחה גילתה במזוודה סבון משומן אדם

משפחה מבורו-פארק מצאה בדירת דוד ניצול שואה סבון ישן שעליו האותיות RIF שנחרטו על סבונים שייצרו משומן אדם • 'המתעסקים' ממתינים לפסק: האם לערוך הלוויה לסבון

המשפחה גילתה במזוודה סבון משומן אדם

שאלה הלכתית נדירה הונחה השבוע על שולחנם של פוסקי הלכה בארצות-הברית: משפחת מרמלשטיין, המתגוררת בשכונת בורו-פארק פינתה השבוע דירה שהיתה שייכת לדוד המשפחה, ניצול שואה, ר' יוסף וינברגר ז"ל, שנפטר לא מכבר.

בין החפצים שנמצאו בדירה היתה גם מזוודה ירוקה מרופטת, אותה שמר ר' יוסף עוד מגיל 12, אז נאלץ לנטוש את משפחתו בת ה-13 נפשות - ולברוח אל היער.

בין החפצים שהתגלו במזוודה היה גם סבון ישן, שעליו חרוטות האותיות RIF - אותיות שהיו חרוטות על הסבונים שייצרו בתקופת היטלר ימ"ש ונעשו משומן אדם.

הסבון היה עטוף בנייר חום מרופט. בין החפצים נמצאו גם תעודות מזהות ומסמכים שונים, כולל סידור מרופט שעליו כתוב: "סידור שארית הפליטה".

יהודים יוצאי שואה אומרים, כי הסבונים שעליהם נחרטו האותיות RIF יוצרו משומן אדם של קורבנות השואה. האותיות החרוטות הן ראשי תיבות של המילים "ריינ'ס יודען פאטס" - שומן יהודי נקי.

יוסף מרמולשטיין, אחיינו של יוסף וינברגר ז"ל, העביר את הסבון לידי ראשי ארגון 'מתעסקים'. ראשי הארגון בדקו ומצאו, כי סבון עם האותיות החרוטות, שנעשה משומן הנרצחים, הוצג כמוצג בבתי משפט שונים שדנו בפשעי השואה. בבתי עלמין יהודיים ברחבי אירופה ניתן למצוא מצבות שעליהן נכתב" "פה נטמנו סבוני RIF".

ניצולי שואה נהגו לספר על לוויות שנעשו לאותם סבונים, שנטמנו בבתי עלמין מיד אחרי השואה. ראשי 'מתעסקים' מחכים כעת לפסק הלכה שיורה להם האם לקבור את הסבון בבית עלמין, ובאם יש צורך לערוך הלוויה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}