כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

'שובו בנים': מאות חתמו על התנצלות

מאות אברכים חתמו על התנצלות מהגר"א ברלנד, בנו ר' נחמן ונכדו - נתן • הגר"א ציווה להמשיך לשמוע מבנו שיעורים • ההתחיבות: נקבל את כל המינויים • בפנים: המסמך המלא

קהילת שובו בנים. התנצלו בפני הרב
קהילת שובו בנים. התנצלו בפני הרב



מי שמצליח לעקוב אחרי הסאגה הבלתי נגמרת בקהילת שובו בנים, וודאי ישמח לדעת כי בימים האחרונים חלו התפתחויות משמעותיות באחת הפרשיות ההזויות ביותר שידע הציבור החרדי.

ביום חמישי האחרון חתמו 150 אברכים מבני הקהילה על גילוי דעת מיוחד, בו הם מבטיחים אין ספור הבטחות לרב ולקהילה.

בין הסעיפים עליהם חתמו האברכים דעת נכתב כי "בני הקהילה מקבלים על עצמם כי מהיום והלאה אין להשמיע כל ביקורת או דעת על דעתו של הגר"א ברלנד בעניין החלטות שונות כמו בין היתר המינויים שהרב ברלנד, ניסה להכריז עליהם בשבועיים האחרונים".

בשלושת השבועות האחרונים יצא הגר"א ברלנד מידי בוקר למוסדות 'שובו בנים' בעיר העתיקה בירושלים. מיד לאחר תפילת שחרית, דרש הגר"א בפני אברכים, תלמידים ובני הקהילה, אודות הסערה שזעזעה את הקהילה ואמר: "צריכים וחייבים בתקופה הקרובה להחזיר את השפיות האמיתית".

במהלך שיחותיו דיבר הגר"א ברלנד בשבחו של בנו נחמן והסביר כי הוא רוצה לראות את בנו מסתובב במוסדות הקהילה וממשיך למסור שיעורים, כפי שהיה נהוג עד לפרוץ הסערה. הוא הוסיף ואמר כי נכדו נתן צריך להמשיך להגיע לתפילות בשבת, מבלי שיפריעו לו או יתנהגו כלפיו בצורה אחרת מכפי שהיה בעבר.

גורם בקהילת 'שובו בנים' מסביר בשיחה עם 'בחדרי חרדים' את ההתפתחות: "נכון שהיה כעס מסוים בעניינים מסוימים שהרב רצה להסדיר. אבל בתקופה האחרונה, לאחר שכל אלו הוסדרו, הרב מדבר בשבחו של נחמן ובשבחו של נתן, ואין כל בעיה איתם, כפי שאנשים שונים רוצים להציג כלפיי חוץ".

לטענתו, הגר"א ברלנד רצה לעורר את השינוי בקהילה, והיו אנשים בקרב בני הקהילה שרצו למנף את השינוי הזה לטובתם האישית. "חלק מהציבור מתפלא על כך שהרב מקבל פתאום את בנו ואת נכדו. הוא אף פעם לא דחה אותם. הוא רק דרש את השינויים המהותיים הללו", הוא אומר.

ביום שישי האחרון, מיד לפני כניסתו של הגר"א ברלנד לשיעורו ושיחתו היומית במוסדות בעיר העתיקה, החליט גבאו של הרב לעשות מעשה. הוא עלה לבימה ואמר לציבור בצורה חד משמעית: "הגיע הזמן לקחת את דברי הרב כפשוטם".

לאחר שהסביר לציבור את כוונתו, התיישב הציבור על הארץ, חלץ את נעליו וביקש בתפילות סליחה על הסערה הגדולה שהתעוררה בקהילה בתקופה האחרונה.

הרב נכנס אל היכל המדרש והחל את שיחתו בטון נמוך, לאחר שהדגיש כי הוא מקבל את סליחתם והתנצלותם של בני הקהילה הנמצאים במקום.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי גילוי הדעת, עליו חתמו 150 אברכים ביום חמישי האחרון, יביא לסיום הסאגה בקהילת שובו בנים.

בתוך כך, בשיחה שקיים הגר"א ברלנד עם גבאו, הביע את אכזבתו על שמתוך כל בני הקהילה הוחתמו רק מספר מצומצם של אברכים. בעקבות זאת, בקהילה ידאגו לכך שמספר החותמים יגיע ל-ל-1000 חתימות כבר בימים הקרובים.

היום (א') יקיימו יום תפילה וזעקה בבית הכנסת של הקהילה ברחוב הנביאים.

הנוסח המלא של גילוי הדעת:

אנו החתומים מטה, מוחים נמרצות על בזיון כבוד התורה המושפלת עד עפר ויותר, שסיכנו בסכנת נפשות ממש את מורנו הרב שליט"א והרבנית תליט"א בחזרתם לביתם במוצש"ק פר' 'ויחי', והכו נמרצות עד כדי הריגה ממש את האברך ר' יום טוב חשין הי"ו, וכבר קרוב לחודשיים ימים שמבזים מלאכי עליון את מורנו הרב שליט"א והרבנית תליט"א, והגענו למצב שמורנו הרב שליט"א מסכן בריאותו יום יום השכם והערב וכמעט הכל לשווא, אוי לנו שכך עלתה לנו ואין מאיתנו נקי מזה, כולנו חטאנו עוינו פשענו מי בעשייה ומי בשתיקה שהיא כהודאה, ואחרי כל מה שנכשלנו עושים עכשיו תשובה ונשנס מותננו לעשות כל מה שמוטל עלינו.

ומכיוון שאנו מקבלים דבריו הקדושים של מורנו הרב שליט"א כמו שהם ממש, ומתוך שיעוריו הקדושים בזמן האחרון הובהר לנו הדברים הברורים דלהלן לעובדא ולמעשה:

א. שמורנו הרב שליט"א והרבנית תליט"א הם דבר אחד ממש, ומעולם ולעולם תמיד יהיו דבר אחד ללא שום פירוד כלל.

ב. שלא להתערב במינויים בקהילה שמורנו הרב שליט"א והרבנית תליט"א ממנים, וכן עניני הנהלת הקהילה ואיחוד הקהילות והניהול הכספי, הכל שייך אך ורק לבית מורנו הרב שליט"א ולא לאף אחד ללא יוצא מהכלל, וכן לא להשמיע שום ביקורת ודעות,. ואם מורנו הרב שליט"א והרבנית תליט"א ירצו למנות אי מי שרק יהיה בכל המוסדות וארגוני הקהילה, נקבלו בשמחה ובאהבה ובביטול מוחלט, ללא שום חוות דעת מצדנו כלל.

ג.שאנו מאמינים שמורנו הרב שליט"א הנהיג עד היום על הצד הטוב ביותר, ללא שום טעות כלל, ואנשים שניהלו עד היום באמת מסרו נפשם לקיים רצון מורנו הרב שליט"א.

ד.שר' נחמן ברלנד יוכל לגור בדירתו בירושלים עיה"ק, ושבנו נתן יוכל לבוא לישיבה ולהשתתף בשיעורי מורנו הרב שליט"א כאוות נפשו באין מפריע ומציק.

ה. שר' נחמן שליט"א, יוכל למסור שעורי תורה לכל מאן דבעי.

בהזדמנות זו, אנו מבקשים סליחה ומחילה, שלא מחינו ולא השמענו את קולנו עד עכשיו כששפכו את דמם של מורנו הרב שליט"א והרבנית תליט"א ובנם הר"ר נחמן ברלנד שליט"א וב"ב, ונכדם נתן. ובנותיהם המחנכות הדגולות גב' צוקר שתחי' וגב' רובינשטיין שתחי', ושל משרתם הנאמן ר' מנחם ישורון הי"ו, ששירתו את מורנו הרב שליט"א במסירות נפש אדירה יומם ולילה ללא לאות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}