כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

מעשה בערר על חוק המשכנתאות שהוסר בחשאיות

הישג מרשים: שר האוצר הסיר את הערר על חוק המשכנתאות, ובכל זאת לא תקראו על כך כמעט בשום מקום • שרי רוט חושפת מה עמד מאחורי הנחת הערר ומה מאחורי הסרתו המהירה?

שטייניץ ומוזס על כוס קפה: כך נסגרו הדברים
שטייניץ ומוזס על כוס קפה: כך נסגרו הדברים



ביום רביעי האחרון, בפעולה שגרתית, הסיר שר האוצר, יובל שטיניץ את הערר המפורסם אותו הניח בתחילת השבוע על שולחן הממשלה. הפעולה לוותה בשקט תקשורתי מפתיע מצד המפלגות החרדיות, שלא רצו, מן הסתם, לעורר דובים מרבצם.

חובה להודות כי כבר ביום חמישי, לפני כעשרה ימים, כאשר פורסם דבר הערר המפתיע, שוחחתי עם שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, והוא נשמע שלוו לגמרי. הוא לא אמר זאת במפורש, אבל יכולתי לקלוט, על פי הנימה, כי הצעד אינו 'מפחיד אותו'.

לגופם של דברים, משמעות הגשת הערר הייתה עשיית שריר מצד שטיניץ, מעין איתות למפלגות החרדיות: 'הגזמתם לגמרי'. שהרי במהלך החודשים האחרונים שב נגיד בנק ישראל, הפרופ' סטנלי פישר, והעלה את הריבית, למרות שבעולם כולו לא הזדרזו לעשות צעד דומה.

שוב ושוב צירף הסבר למעשהו: מחירי הנדל"ן הגואים והולכים והצורך להיאבק בבועה. וכי יעלה על הדעת ששטיניץ ופישר יתמכו עתה בחוק המשכנתאות, שלגבי דידם אין ספק שיזניק את המחירים?!

לא הועילו כל המצגות שהציג בפניהם אטיאס - בתחתית השורה הם לא השתכנעו. ואם לא די להם בחוק של אטיאס את ועקנין, המצ'פר את תושבי הפריפריה, קפץ עליהם רוגזו של ח"כ מנחם אליעזר מוזס, האיש והמאבק על הדירות, שהניח הצעת חוק שתדאג לכולם.

הכול היה מתוכנן מראש?

מוזס זעם.

ביום שני, כשפגשתי אותו בכנסת, עדיין התקשה להירגע. איך יתכן שראש ממשלה מזמין אותו לפגישה אישית, מבטיח לו מה שמבטיח, וימים אחדים לאחר מכן שולח את השר שלו לערער על ההבטחה...?!

את ההצגה הראשונה עשה בוועדת הכלכלה, שדנה בדו"ח ועדת ששינסקי. "אני נגד משרד האוצר, בעד כרמל שאמה", הכריז פעמיים. בהמשך פיזר איומים על אי הצבעה יחד עם הקואליציה באי אמון. הוא גם קיים. בעת ההצבעה דאג לשהות מחוץ למליאה.

מי שעקב בעניין רב אחר ההתנהלות האחרונה של מוזס, שנחשב בדרך כלל לח"כ ממושמע, הוא יו"ר הקואליציה, זאב אלקין, שלא אוהב להשאיר 'פצועים בשטח'. הוא שוחח עם מי שהיה צריך לשוחח, העביר את המסר, ונתן אשל מייד נזעק לפייס: "מוזס, אתה כועס?" שאל.

"כן", ענה מוזס. "אני רותח. לא כועס. סוגרים איתי על מהלך. תומכים בחוק. אני תומך בתקציב. מסביר לציבור שלנו שיש תקווה. ופתאום אנחנו מקבלים מעקף כזה משר האוצר?".

מוזס ניהל עוד כמה שיחות עם לשכת ראש הממשלה והבהיר להם שלא ייכנע. "אנחנו עכשיו אבן מאזניים בקואליציה השבירה. לא כדאי לכם להתעסק איתי...".

התוצאה לא אחרה להגיע: ביום רביעי האחרון, רגע לפני ההצבעה על מינוי שרי "עצמאות", ניגש שטייניץ אל מוזס, ובידידות רבה הודיע לו: "סידרתי לך את מה שרצית. משכתי את הערר". ראש הממשלה אף הוא טפח על שכמו של מוזס: "עכשיו הכול בסדר? משכנו, ראית?"

גורמים המקורבים לשר הבינוי והשיכון לא מבינים על מה השמחה. הם לא הבינו למה הצעקה הגדולה, ולא מבינים כעת למה השמחה הגדולה. מבחינתם, הערר של שטיניץ היה תרגיל בלבד, אפילו תרגיל מתואם איתם, ומטרתו אחת: לכופף את השר אטיאס כדי להגיע איתם לפיילוט שבאוצר יוכלו 'לחיות איתו'.

"אף אחד לא מתכוון לקבור את החוקים, מתכוונים להשיג תוצאה שתעלה להם הכי פחות כסף", הם מסבירים. מבחינתם, כשם שלא צריך היה לדווח על הערר, כך מיותר לדווח על הסרתו. בסופו של יום יבוא הפיילוט הניסיוני, עם סכומים הרבה פחות גדולים מאלו של החוקים המדוברים, ורק אז יהיה טעם לצאת בהודעות לעיתונות.

מוזס, מצידו, בטוח שאם לא סדרת החינוך אותה העביר השבוע, הערר לעולם לא היה מוסר. אנחנו, ששמענו ממקור ראשון על המשפט של שטיניץ לפיו "החוקים הללו יעברו על גופתי המתה", חושבים שעדיין מגיעה למוזס מילה טובה, הן על המאמץ והן על ההישג.

מה שמוזס אחד יכול לעשות.



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}