כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

אודות אור ירוק

אודות אור ירוק

  • ט"ו שבט התשע"א
אודות אור ירוק



עמותת "אור ירוק" הוקמה בשנת 1997 מתוך הכרה בחשיבות העליונה של מאבק ללא פשרות בתאונות הדרכים וחשיבות מעורבות הקהילה בו. המטרה המוצהרת של העמותה היא לצמצם עד כמה שאפשר את מספר הנפגעים בתאונות דרכים ולהשפיע על שינוי תרבות הנהיגה בישראל.

מאז הוקמה, חוללה העמותה מהפך של ממש בתודעה הציבורית בתחום התאונות, הן בפעילותה הישירה והן בעידוד שנתנה בפעילות זו לשאר הגופים העוסקים בתחום.

תקציב העמותה ממומן כולו מאמצעים עצמיים, ללא תרומות חיצוניות או תמיכה ממשלתית או ציבורית כלשהי.

יו"ר העמותה ומייסדה הוא אבי נאור, אביו של רן נאור ז"ל, שנהרג בתאונת דרכים בעת שירותו הצבאי, והוא טרם בן 20.

חברי מועצת העמותה

אבי נאור- יו"ר
שמואל אבואב- מנכ"ל
רנ"צ בדימוס שלמה אהרונישקי
רנ"צ בדימוס יהודה וילק
גב' דליה יאירי
פרופ' דוד מהלאל
הרב אלימלך פירר
מר אריק רז
מר אילן כהן
מר מוטי דותן
מר יואב סרנה
גב' מירב נאור ויינשטוק
מר אהרון לפידות

הגישה ההוליסטית

עמותת "אור ירוק" מאמינה, כי רק בגישה הוליסטית, המכלילה את כל הגורמים השותפים למאבק בתאונות, אפשר להגיע להישגים. את המאמץ יש להשקיע בכל מעגלי העשייה:

במעגל האישי: העמותה קוראת לשיפור תרבות הנהיגה, שהיא חלק בלתי נפרד מההתנהלות התרבותית הכללית במדינה. את תרבות הנהיגה יש לטפח באמצעות חינוך - ובעיקר על-ידי דוגמה אישית – החל מגיל צעיר מאוד. זוהי פעולה שאותה יכול לעשות כל אחד מאתנו. להתחיל במעגל הקרוב ביותר – המשפחה, הילדים, הבית. כל אזרח ואזרח במדינה יכול וחייב להירתם למאבק באופן אישי, ולכל הפחות לנהוג באחריות ולהגן על חייו ועל חיי משפחתו שלו.

במעגל הקהילתי/ רשויות מקומיות: בבסיס הפעילות הקהילתית עומד שיתוף פעולה בין הקהילה לבין הרשויות המקומיות, שיתוף פעולה שיכול להביא להישגים גדולים. העברת חלק מן האחריות למאבק בתאונות אל הקהילה, בתחומים כגון הדרכה, חינוך או איתור מפגעים - תגדיל את מעורבות הקהילה בתחום, ותשפיע על הפחתת מספר התאונות והנפגעים. אור ירוק השיקה במהלך 2007 "מועדון אור ירוק" בערים נבחרות. תפקידו של המועדון הוא להוות גורם בעל ערנות ורגישות מתמדת לבעיות הבטיחות בדרכים במעגל המקומי – בעיר או ברשות המקומית. המועדון מרכז מידע על נקודות תורפה בטיחותיות ומתריע בפני הרשות המקומית עליהן ומסייע בפתרונן. דוגמה נוספת להתגייסות קהילתית למאבק בתאונות – התנדבות ליחידות התנועה של המשטרה. כך יכולה הקהילה למנוע תאונות – ולגרום לשינוי.

במעגל הלאומי: ממשלת ישראל חייבת לממש את אחריותה ולהוביל באופן אקטיבי את המאבק בתאונות הדרכים, במסגרת התוכנית הלאומית לבטיחות בדרכים, שהתקבלה על-ידה ביולי 2005, ואומצה כחוק על-ידי הכנסת ביולי 2006. יש להעלות את המאבק בתאונות הדרכים למקום גבוה על סדר היום הציבורי, לנהל ולתאם אותו ברמה הלאומית. יש להציב יעדים ברורים וכמותיים למאבק, וליישם את המלצות התוכנית, כך שיהפכו את המאבק בתאונות למאבק רציונלי, החוסך חיים. שכן, בצד ההיבטים האישיים הכואבים שיש לתאונות הדרכים, יש להן גם היבט כלכלי מובהק, והן עולות למשק סכומי עתק מדי שנה, באובדן ימי עבודה, אשפוז ושיקום, ובהוצאות ישירות ועקיפות.

תחילת הקמת הרשות הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים בינואר 2007 בהתאם לתכנית הלאומית שאושרה, הגם שחלק ממרכיבי התכנית וחלק מהסמכויות שהוגדרו בתכנית זו טרם נכללו בחוק שאושר, נותנת לכולנו תקווה למימוש התכנית ולהשגת היעדים.

הקוד האתי של העמותה

ערך יסוד – חיי אדם: עמותת אור ירוק פועלת מתוך הכרה בחשיבות העליונה של מאבק ללא פשרות בתאונות הדרכים ובחשיבות מעורבות הקהילה במאבק זה. אור ירוק פועלת לצמצם את מספר הנפגעים בתאונות דרכים, להשפיע על שינוי תרבות הנהיגה בישראל ועושה לחיזוק חברה אזרחית מעורבת ופעילה במאבק בתאונות הדרכים. אור ירוק מאמינה כי שינוי זה יביא בעקבותיו לשמירה קפדנית ודקדקנית על חוקי התנועה, שמירה על כללי הבטיחות, התנהגות זהירה ואדיבה תוך התחשבות בזולת – כל אלה מתוך גישה הומאנית המבקשת למנוע תאונות דרכים ואת תוצאותיהן. אנשי אור ירוק ישימו לנגד עיניהם כמטרה עליונה הצלת – חיי אדם על הכביש.

אחריות: אנשי אור ירוק יקבלו על עצמם אחריות במימוש ערך היסוד של העמותה ויפעלו תוך גילוי מתמיד של מעורבות, יוזמה ושקידה ובמסגרת סמכותם.

אמינות והגינות: אנשי אור ירוק יציגו דברים כהווייתם, בשלמות, בדייקנות, בתכנון, בביצוע ובדיווח. ויפעלו כך שעמיתיהם בעשייה יוכלו לסמוך עליהם בביצוע המשימות. אנשי אור ירוק ינהגו בהגינות ובשקיפות ראויה כלפי העובדים איתם בעמותה וכלפי השותפים איתם בעשייה.

דוגמא אישית: אנשי אור ירוק יתנו בהתנהגותם דוגמא אישית ראויה הן בעבודתם והן בנהיגתם, יקיימו את שהם דורשים מזולתם, תוך הכרה ביכולתו ובאחריותו.

מקצועיות ומצוינות: אנשי אור ירוק ישאפו לרכוש את הידע המקצועי ואת המיומנויות הנדרשות לביצוע תפקידם, יישמו אותם תוך חתירה לשיפור מתמיד של ההישגיים האישיים והמערכתיים. יתר על כן, אנשי אור ירוק לא יסתפקו במקצועיות גרידא אלא יעשו ככל האפשר על מנת להגיע למצוינות בכל התחומים הנוגעים להשתייכותם לעמותה.

שליחות: אנשי אור ירוק יראו בעבודתם ובשייכותם לאור ירוק שליחות אנושית וחברתית נעלה העשויה להשפיע רבות על פני החברה הישראלית.

רעות: אנשי אור ירוק יפעלו יחדיו מתוך לכידות, רעות ותמיכה הדדית למען המשימה המשותפת.

פעילות העמותה

פעילות העמותה מתבצעת בחמישה מעגלים: פעילות אזרחית, מדיניות ציבורית, ביקורת ציבורית, מחקר והסברה. במסגרת מעגלים אלה, העמותה מדגישה את תחומי הפעילות הבאים:

פעילות אזרחית
• גיבוש שיתופי פעולה ומסגרות פעולה להרחבת מעורבות גופים אזרחיים.
• הפעלת סל פעילויות אור ירוק ברשויות המקומיות.
• הפעלה והרחבת מעגל אזרחים בעלי מודעות לבטיחות.
• זה"ב בגן – הטמעת נושא בטיחות בדרכים כדרך חיים בגני הילדים.
• פעילויות בבתי הספר היסודיים – יצירת קהילה בית ספרית שוחרת בטיחות.
• רשתות חינוך על יסודי – העברת מסרי בטיחות ויצירת שיח בית ספרי.
• נוער בסיכון – פיתוח עמדות חיוביות והקניית ידע להתנהגות אחראית.
• קבוצות נוער – הקניית ידע ופיתוח מודעות לבטיחות.
• הדרייב הנשי – יצירה והפעלה של תנועת בנות כסוכנות שינוי.
• ארגונים ומקומות עבודה – הטמעת תכני נהיגה בטוחה בקרב עובדים
• הדרכות לקשישים - העלאת מודעות ומתן כלים למשתמשי דרך קשישים.
• שבל"ר (שימוש ברכב ללא רשות) - הקניית ידע ופיתוח מודעות להתנהגות אחראית בנושא בטיחות.
• אור ירוק לחיים - מפגשי אור ירוק לחיים בבית הנהג החדש ביחד עם הוריו להקניית כלים והגברת מעורבות הנהג המלווה.
• פעילות בצבא - הפעלה והרחבת מעגל חיילים בתחום בטיחות בדרכים.
• פורום הורים "שקולים" – העצמת המודעות הציבורית, האחריות האישית והחברתית.
• טכנולוגיה – הרחבת ידע ומודעות הציבור להקטנת היפגעות בתאונות דרכים על ידי שימוש בטכנולוגיות בטיחות ברכב.
• שת"פ משטרה – השפעה על משטרת התנועה לעמידה ביעדים בהתאם לתכנית ועדת שיינין.
• ארועים וימי עיון – קיום ארועים וימי עיון להעלאת מודעות ציבורית.
• הדרכה – הקניית ידע וכלים לביצוע הדרכות על ידי מתנדבים.
• גיוס גמלאים ומתנדבים – הפעלת תוכניות אור ירוק באמצעות החברה האזרחית.

מדיניות ציבורית
• יצירת מאגר תיקי מידע בנושאי בטיחות בדרכים.
• ביצוע סקרים המשקפים את עמדות ותפיסות הציבור בישראל.
• ליווי מקצועי וסיוע בקידום חקיקה.
• עידוד ותמיכה מקצועית בחברי כנסת ושרים.

ביקורת ציבורית
• מעקב אחר פעילות הגופים הממונים על הבטיחות ודיווח לציבור.
• מעקב אחר יישום המלצות ועדת שיינין.
• פעילות ביקורת באמצעות הגשת שאילתות ע"י ח"כים.
• הפקת דוחות ביקורת לבחינת פעילות ומגמות בבטיחות בדרכים.
• בניית תמונת מצב של הבטיחות בהשוואה לעולם.
• בניית מאגר פסקי דין ל]עילות ביקורת בתחום השפיטה.
• פעילות ביקורת באמצעות שימוש בחוק חופש המידע.
• צילום ותיעוד אירועי בטיחות.

מחקר
• ביסוס תפיסת ה- "evidence based safety" הנהוגה בעולם.

הסברה
• הנעת הציבור והעלאת המודעות לנושא הבטיחות בדרכים .

נהיגת צעירים

נהיגת צעירים היא תחום מרכזי בעמותה, שרכשה ידע, ניסיון ומיומנות לטיפול בנושא. במסגרת הטיפול בנהיגת צעירים מפעילה אור ירוק את פרוייקט "אור ירוק לחיים": בישראל, כמו במרבית מדינות העולם, זוהי האוכלוסייה החשופה ביותר לתאונות, בשיעור כפול ויותר מחלקה היחסי באוכלוסייה. נהג חדש בישראל מחויב על-פי חוק בנהיגה בליווי נהג מנוסה בשלושת החודשים הראשונים לאחר קבלת הרשיון. העמותה הציבה לעצמה כמטרה לגרום לכך, שכל הנהגים החדשים בישראל יזכו ללווי אפקטיבי לאורך התקופה הקבועה בחוק. לשם כך השקיעה העמותה ותמשיך להשקיע במהלך השנים הקרובות משאבים ניכרים בבניית התוכנית ובהוצאתה לפועל.

לביתו של כל נהג צעיר מגיע, בתיאום מראש, נציג אור ירוק המכונה "מנחה משפחה". מנחה המשפחה מקיים עם הנהג הצעיר ועם המלווים המיועדים מקרב בני המשפחה, מפגש הנחיה. במסגרת המפגש, שאורכו כשעה, מקנה המנחה לנהג הצעיר ולמשפחתו כלים וטיפים לביצוע ליווי אפקטיבי. העמותה פועלת לשילוב נהגים צעירים מהחברה הערבית בתוכנית, והקימה לצורך כך מערך מנחי משפחה וחומרי הסברה בשפה הערבית. עד סוף 2010 התקיימו למעלה מ- 200,000 מפגשי הדרכה של תכנית "אור ירוק לחיים".

עוד בתחום נהיגת צעירים - אור ירוק תומכת בהנהגת רשיון נהיגה מדורג ופועלת לקידום חוק בנושא.

שיתוף פעולה עם המשטרה

הפרוייקט המרכזי הראשון, שהושק על-ידי עמותת "אור ירוק", הוא מיזם לעידוד ההתנדבות ליחידות התנועה של המשטרה בכל רחבי הארץ.

מספר מתנדבי התנועה עלה מכ-1,000 בתחילת הפרוייקט ליותר מ-10,000 כיום. בתחום העירוני פועלים המתנדבים בעזרתן של 105 ניידות תנועה יעודיות. ממשלת ישראל קבלה את המלצות ועדת שיינין ובהן נוכחות משטרתית מוגברת וביקורת קבועה של כלי רכב.

בדיקות אקראיות בקרב 4 מליון כלי רכב לשנה

הבדיקה כוללת הצגת מסמכים (רישיונות רכב, נהיגה וביטוח) ובדיקת תקינות הרכב. הגעה למסה קריטית אשר תביא בעקבותיה שנוי התנהגות כמו גם תחושה של הציבור להבדק ולהתפס במידה ויחרוג. רוח הפעילות הינה מתן תחושת פיקוח ולא אקט של אכיפה.

בדיקות אלכוהול: ביצוע מסה קריטית של בדיקות נהגים, אקט אכיפתי לצורך בחינה שהנהג אינו תחת השפעת אלכהול. הבדיקה מתבצעת בכל מקום בארץ ובכל שעות היממה ולא רק באזורי בילוי.


צפי לשנת 2011: בהתאם לתכניות העבודה ויעדי אגף התנועה לשנת 2011, מתמקדת פעילות מתנדבי התנועה בשני תחומים עיקריים: מפגשי שוטר - נהג ובדיקות נשיפה לנהגים לגילוי אלכוהול. המתנדבים מיועדים לסייע בהשגת 40% מהיעד המשטרתי העומד על 2.5 מליון מפגשי שוטר נהג ומליון בדיקות נשיפה. במהלך שנת עבודה 2011.

רשויות מקומיות

חלק ניכר מתאונות הדרכים (כ-74%) מתרחש בתחומי ישובים. רוב הולכי הרגל נפגעו בתחום ישובים, עיקרם היו ילדים וקשישים. לכן החליטה העמותה להחל לפעול גם בתחומי רשויות מקומיות במטרה לסייע לישובים להפוך לישובים בטוחים.

לאחר בחינת הנעשה בעולם מתברר, כי הצלחות הושגו כאשר בוצעה בישוב התערבות מערכתית בנדבכים שונים (תשתיות, חינוך וחברה ואכיפה) של הרשות המקומית, במגוון הגורמים המשפיעים על בטיחות בדרכים ביישוב.

הצלחת הפעולות מותנית בשיתוף פעולה מלא ולקיחת אחריות לביצוע על-ידי הנהגת הרשות המקומית.
בנוסף להקמת "מועדוני אור ירוק" (קבוצות מתנדבים שיפעלו להגברת המודעות הקהילתית לבטיחות בדרכים) ניסיוניים במספר ישובים, תפעל העמותה כגורם מסייע ומשפיע על רשויות ממלכתיות ומקומיות בניהול בטיחות בדרכים ובביצוע פעילויות, שיפחיתו את כמות התאונות והנפגעים בישובים.

מחקר

המחקר הוא הבסיס לכל פעילותה של אור ירוק, בכל התחומים, ומלווה את הפעילות. העמותה מעודדת גישת בטיחות המבוססת על עובדות, Evidence-based Safety ופועלת לביצוע מחקרים והטמעת מסקנותיהם. בשנת 2004 הקימה העמותה את קרן רן נאור לקידום מחקר בטיחות בדרכים. הקרן מממנת מדי שנה מחקרים טהורים ויישומיים בתחום הבטיחות בדרכים, ומעניקה מענקי מחקר ומלגות Grants בהיקף של כ-1.5 מיליון דולר. המחקרים ומענקי המחקר פתוחים לחוקרים מכל המוסדות האקדמיים בישראל.

לובינג ועידוד חקיקה

העמותה מעודדת חקיקה בטיחותית בכנסת, מספקת מחקרים ונתונים למחוקקים ומקיימת נוכחות קבועה מטעמה במשכן. בין החוקים בהם הייתה העמותה מעורבת – הארכת חוק הליווי בנהיגה, העמדת כלי רכב על עבירות מכוונות, חוק הרשות החדשה לבטיחות בדרכים ועוד. בשנת 2005 הצליחה העמותה לשכנע את ממשלת ישראל לאמץ את התכנית הלאומית לבטיחות בדרכים אשר הביא שר התחבורה והבטיחות בדרכים דאז. בשנת התקציב 2008 הצליחה העמותה למנוע כוונת האוצר לקצץ בתקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אשר איים על יכולתה לתפקד וליישם את דו"ח שיינין.

ביקורת ציבורית

עמותת אור ירוק רואה את עצמה כמייצגת את האינטרס הציבורי בתחום הבטיחות בדרכים. במסגרת זו, העמותה תעקוב אחר הפעילות של כל הגופים הרשמיים והממלכתיים הממונים על הבטיחות בדרכים, תדווח לציבור על הפעילויות ותתריע על כשלים ומחדלים. בין הנושאים בהם יעסוק תחום הביקורת הציבורית: הקמת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, החברה הישראלית לדרכים (מע"צ), מערכת המשפט ופסקי דין בתחום התעבורה, אכיפה בדגש על נהיגה תחת השפעת אלכוהול, התנהגות הולכי רגל, חגירת חגורות בטיחות, בריאות ובטיחות, רכב דו-גלגלי ועוד.



אור ירוק והתוכנית לבטיחות בדרכים

עמותת אור ירוק מאמינה, כי ניתן להצליח במאבק נגד תאונות הדרכים על-ידי מיקוד ותיאום המאמצים, הנעשים על-ידי הרשויות השונות, לכלל תוכנית מקיפה אחת, תוכנית לאומית לבטיחות בדרכים. זהו מרשם מצוין להשגת הצלחות משמעותיות במאבק בתאונות, והניסיון הבינלאומי אכן מאשר, שכאשר מדינה מציבה מאבק בתאונות הדרכים כמטרה לאומית, קובעת תוכנית רב-שנתית, המלווה ביעדים לביצוע, ומבצעת פעולות רב-תחומיות – אפשר להגיע – ומגיעים – להורדת כמות התאונות והנפגעים בעשרות אחוזים!

במחצית הראשונה של שנת 2005 ניהלה אור ירוק קמפיין ציבורי גדול, תחת סיסמא "תאונות דרכים – זה לא גורל, זה מחדל", ובמסגרתו החתימה יותר ממיליון ומאתיים אלף אזרחים, על עצומה הקוראת לממשלה לאמץ וליישם תוכנית לאומית. עמותת אור ירוק ביקשה מהממשלה להגדיר במסגרת התוכנית יעדים מספריים לירידה במספר ההרוגים והפצועים קשה.

ב-17 ביולי 2005 קיבלה ממשלת ישראל ברוב עצום (19 בעד, 2 נמנעים) החלטה לאמץ וליישם תוכנית לאומית לבטיחות בדרכים, בהתאם להמלצות דו"ח הוועדה בראשות ד"ר יעקב שיינין. ביולי 2006 קיבלה גם הכנסת את חוק הרשות החדשה לבטיחות בדרכים, המבוסס על דו"ח שיינין.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}