כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

היכן מוזכר האו"ם בפרשת השבוע ?

עצרת האו"ם בניו יורק התכנסה לנוכח מה שהארגון מכנה "המשבר הגלובלי בבטיחות בדרכים" • איך זה קשור למסקנתנו מפרשת השבוע? • טורו השבועי של שמואל אבואב

היכן מוזכר האו"ם בפרשת השבוע ?



בפרשת השבוע מסביר יתרו למשה איך להקים מערכת משפט לעם ישראל. דווקא כהן מדין, גוי עובד עבודה זרה, הוא שמניח את היסודות לאחת המערכות החשובות והרגישות בחיי העם.

הוא מורה למשה לבחור "אנשי חיל, אנשי אמת, שונאי בצע" ולפזר אותם על פני כל העם בסדר היררכי של "שרי אלפים, שרי מאות, שרי חמישים ושרי עשרות".

"חכמה בגויים תאמין", אומרים חז"ל, ומתכוונים לכך שלפעמים בהחלט יש מה ללמוד מהגויים.

אחד הנושאים בהם חשוב ואף דחוף שנלמד מהגויים, הוא איך להילחם בקטל בדרכים:

לאחרונה התכנסה עצרת האו"ם בניו יורק למושב מיוחד, לנוכח מה שהארגון מכנה "המשבר הגלובלי בבטיחות בדרכים".

להודעת סיכום הכינוס צורפה החלטה בת 20 סעיפים, הכוללת, בין היתר:

• הכרזה על השנים 2011-2020 כעשור הפעולה למען בטיחות בדרכים, והורדת מספרי הנפגעים.

• קריאה למדינות החברות ליישם פעולות לשם כך, בתחומי תשתיות הכבישים, בטיחות הרכב, התנהגות משתמשי הדרך וטיפול לאחר תאונה.

• הזמנת כל המדינות החברות לקבוע לעצמן את יעדי הירידה הלאומיים במספר הנפגעים בעשור הקרוב.

• הזמנת המדינות החברות והקהילה הבינ"ל לשלב בטיחות בדרכים בסדר היום הלאומי, בתוכניות הקשורות לפיתוח, לסביבה ולאורבניזציה.

הכרזת האו"ם פורסמה בדיוק בזמן שפג תוקפה של התוכנית הלאומית לבטיחות בדרכים, (תוכנית שיינין), שתוכננה לפני חמש שנים, לחמש השנים הבאות.

כמדינה חברה באו"ם, קורא גם לנו הארגון כמו לשאר העולם, להכין תוכנית מפורטת ומדידה למאבק בתאונות עד שנת 2020. מדינות רבות באירופה יישמו בעשור החולף תוכניות לאומיות למאבק בתאונות והצליחו להפחית עשרות אחוזים ממספרי ההרוגים שלהם, ולקראת העשור הבא הן נערכות ליעד של הפחתת 50% נוספים.

חובה לאומית

הדבר הנכון מבחינתנו לעשות הוא להיזכר באמרת חז"ל "חוכמה בגויים תאמין". אם משה ראה לנכון לשמוע בעצת גוי מדיני, גם עלינו מוטלת חובה להכין תוכנית לאומית למאבק בתאונות עד לשנת 2020, שאלה מרכיביה העיקריים:

• אכיפה – הגדרת יעד 4 מיליון מפגשי שוטר נהג בשנה, וכן מיליון בדיקות אלכוהול, הצבת והפעלת 300 עד 500 מצלמות בכבישים ובצמתים מסוכנים.

• תשתיות – פריסת תשתית דרך סלחנית הכוללת תאורה, מעקות בטיחות וסופגי אנרגיה, התקנת הפרדות בכבישים חד מסלוליים, וטיפול נקודתי בנקודות תורפה קיימות.

• רכב – סבסוד אביזרי בטיחות וחיוב עמידה במבחני ריסוק כתנאי לשיווק בישראל, וכן גריטת כלי רכב ישנים.

• פינוי חילוץ והצלה – שדרוג המערכים בכוח אדם, תקציב וציוד, עד לעמידה ביעד להבאת כל פצוע מכל נקודה במדינה, לחדר טראומה מצוייד היטב בתוך שעה לכל היותר מזמן התאונה, וכן הסדרת פינוי מוסק בצפון, בערבה, ובדרום, כדי להפחית את אחוז התמותה בחדרי הטראומה מ 12% ל 7%.

• גורם אנושי – שינוי מסלול הכשרה לרישיון נהיגה מדורג, יצירת מערכים קבועים להדרכה והשתלמויות עבור נהגים מקצועיים לסוגיהם, וקיום רציף של מסעות הסברה ומודעות לכלל הציבור

התמדה נחושה ביישום תוכנית שאלה אדניה העיקריים, תביא אותנו אל מה שראוי שיהיה היעד הלאומי של ישראל לשנת 2020: ירידה אל מתחת ל 200 הרוגים בשנה, שהיא הצלה מצטברת של מאות רבות של נפשות, והמציל נפש אחת מישראל, כבר הורונו רבותינו, כאילו קיים עולם ומלואו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}