כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

התככים מאחורי הקמת ה'מועצת' האירופאית • בלעדי

כבר למעלה משנתיים מנסים עסקנים של 'אגודת ישראל' בלונדון להקים גוף שיהווה מעין 'מועצת גדולי התורה' • אז מדוע הניסיונות כושלים פעם אחר פעם

המועצת הישראלית. צילום ארכיון: שוקי לרר
המועצת הישראלית. צילום ארכיון: שוקי לרר



קרוב לשנתיים מנסים רבנים ועסקנים באגודת ישראל באירופה ומחוצה לה להביא להקמת ארגון חדש-ישן שיאגד בתוכו את כלל רבני הקהילות החרדיות, ביניהם רבני הקהילות החרדיות בבריטניה, בלגיה, צרפת, שוויץ ואוסטריה.

עמל רב הושקע בקיום פגישות קדחתניות, במטרה לגבש את רשימת הרבנים שישתתפו בכנס היסוד של הארגון.

מרבית הישיבות התקיימו בלונדון, בסניף של 'אגודת ישראל'.

הפגישה הראשונה התכנסה בחודש אייר תשס"ט. עסקני אגודת ישראל מרחבי אירופה, התכנסו בכדי לקבוע זמן לישיבה המרכזית שתכנס את רבני אירופה.

לאחר הישיבה התקבלה החלטה ראשונית שיש לפנות בתחילה להגר"א הלפרין, מרבני גולדרס-גרין, שיכהן כנשיא כבוד של הארגון. המלצה נוספת שהתקבלה באותה ישיבה הייתה שיש לפנות לאגודת ישראל בארה"ב, ולבקש מהם לקחת חלק ביוזמה המתפתחת.

המאמצים הרבים שהושקעו בקידום היוזמה, נבעו מרצון עז של עסקני אירופה להקים מעין גוף השווה בכוחו ל'מועצת גדולי התורה' הישראלית והאמריקנית.

אלא ששבועות בודדים לפני הכינוס הגדול, החלו החריקות. מחד, מספר רבנים הציבו תנאים בלתי אפשריים, בכדי לבוא לכנס, ומאידך, רבנים חשובים וידועים לא הוזמנו לכינוס מסיבות פוליטיות כאלה ואחרות.

הניסיונות החוזרים ונשנים להביא להסכמות כשלו פעם אחר פעם. רבני מדינות שונות הציפו את הבעיות הרבות איתן הם מתמודדים ותבעו להפוך את הבעיות המקומיות לבעיות בהם ידונו במהלך הוועידה.

למרות הקשיים המרובים, הצליחו חברי הוועד המארגן לקבוע תאריך מוסכם לכינוס, וכבר הובטחה נציגות רבנית מארה"ב ונציגות מכלל רבני אירופה.

הפלונטר הגדול

בשבועות האחרונים נשלח מכתב חתום לכמאה רבנים באירופה, ובו הזמנה רשמית מטעם אגודת ישראל באירופה לכינוס שיתקיים ביום א' כ"ה שבט תשע"א בלונדון.

על מכתב ההזמנה חתומים הגר"א הלפרין, נשיא הכבוד וחבר הרבנות, הרב שרגא צימרמן רב דק"ק גייטסהד, הרב יעקב מאיר רוזנבוים חבר נשיאות אגודת ישראל בלנדון.

"כידוע ומפורסם שבשנים האחרונות התאחדו חלק גדול מארצות אירופה תחת השם האיחוד האירופאי, ובמשך הזמן נוכחנו שזה גרם להרבה בעיות הגורמים לבעיות ביהדות החרדית, כמו שאמרו חז"ל על כינוס כזה שהוא רע להם ורע לעולם", נאמר במכתב.

במכתבם הם רומזים לארגונים הקושרים קשר עם ראשי ממשל באירופה ומציגים את דבר היהדות החרדית, בעוד הם - כך לפי כותבי המכתב - מעולם לא הוסמכו לדברר את היהדות החרדית. בהמשך המכתב הם כותבים: "לאור זאת התאספו ביום ו' באייר תשס"ט במשרדי אגודת ישראל באירופה והוחלט לעמוד בפרץ". במשך המכתב נאמר כי "ביום כ"ה בשבט יבחרו רבנים שיעמדו בראש וינווטו את הפעילות למען היהדות החרדית והמסורה".

לאלה שאינם מבינים ניואנסים עדינים שנכתבים על ידי רבנים השוקלים את מילותיהם בפלס מדוד ושקול, נסביר כי מטרת הכינוס היה לאגד את כל החברים שאינם משתייכים לאיגודים רשמיים של הרבנות.

לאלו מבין הגולשים שאינם מעורבים בנבכי הפוליטיקה האירופאית נסביר: באירופה קיימים כיום שני ארגונים מרכזיים המאגדים בתוכם עשרות רבנים. אחד מהם הוא 'מרכז רבני אירופה' - המזוהה בעיקר עם החסידים, ו'ועידת רבני אירופה' - המוזהה יותר עם הציבור הליטאי. יוזמי הוועד החדש, יזמו הקמת גוף שיאגד רק את הרבנים שאינם משתייכם לאף גוף שהוא.

רק לשם המחשה: הוועדים המאגדים את הרבנים משולים באירופה ל'רבנות הראשית' בארץ, ואילו הגוף החדש, אותו ניסו ליזום עסקני 'אגודת ישראל', משול ל'מועצת גדולי התורה', שאינו זוכה להכרה ממשלתית, אך קובע בפועל את ההתנהלות של היהדות החרדית.

המכתב שהגיע לידי מאה רבנים עורר זעם רב. "למה לא יכולים להגיע לידי סיכומים עם כל החלקים בציבור החרדי? למה צריך לפלג את הציבור בשל בעיות פנימיות כאלה ואחרות?", שאלו בבתי גדולי ישראל באירופה.

גם גדולי ישראל בארץ, הביעו מורת רוח מה פילוג הצפוי בכינוס המדובר. נציגי הוועד המארגן שמעו בימים האחרונים אמירות ברורות מבתי גדולי ישראל בירושלים ובבני ברק, כי "עדיף לדחות את הכינוס עד שיהיו הבנות והסכמות המקובלות על כל ציבור שומרי התורה והמצוות באירופה. אחרת יצא שכרו בהפסדו".

האם יתכנס הכינוס בסופו של דבר? נמתין ונראה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}