כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

על רקע המשבר הפוליטי המחריף בלבנון: בפיקוד הצפון שומרים על דריכות

פורסם ע"י רעות פרקש, "במחנה"

  • ט"ו שבט התשע"א

על רקע המתיחות בלבנון בעקבות הגשתן של טיוטות כתבי האישום בפרשת רצח ראש הממשלה לשעבר, רפיק אל חרירי, בפיקוד הצפון מתכוננים לאפשרות של הסלמה.

טיוטות כתבי האישום בפרשת רצח חרירי האב הוגשו בערב יום שני האחרון לבית־הדין הבין–לאומי בהאג על־ידי תובע שמונה מטעם האו"ם. התוכן הרשמי יפורסם רק בעוד מספר שבועות, אז יוחלט אם יש מספיק ראיות כדי להמשיך במשפט. הציפייה לטיוטות כתבי האישום העמיקה את המתח הפוליטי בלבנון, כאשר בשבוע שעבר התפטרו 11 שרים המקורבים לחיזבאללה מממשלת לבנון. במקביל למהלך האשים מזכ"ל הארגון, חסן נסראללה, את חרירי הבן בשיתוף פעולה עם ישראל וארצות הברית.

על פי ההערכות, חיזבאללה יימצא אשם בביצוע הרצח. מרבית התרחישים טוענים כי גם אם תופנה אצבע מאשימה כלפי חיזבאללה, הארגון לא ינסה לתקוף את ישראל. על אף זאת, בצה"ל לא לוקחים סיכונים ופוקחים עיניים לעבר המתרחש אצל השכנה מצפון. "אין שינוי בשטח, והכוחות מתנהגים כרגיל. גם אנחנו לא שינינו את ההתנהגות שלנו", סיפר קצין בפיקוד המעורה בנושא. "מבחינתנו זה עניין פנים לבנוני, וכרגע צבא לבנון שולט בשטח. אין התפרעויות ואין איבוד שליטה".

במקביל לטון הרגוע שמשדר הפיקוד, דווקא בקרב כוחות יוניפי"ל שמוצבים על הגבול מטעם האו"ם ניכר השבוע חשש מהשלכותיו של פרסום הדוח. "מבחינת האו"ם האירוע מטריד ומלחיץ משתי סיבות.

הראשונה היא שכאשר אין ממשלה בלבנון - אין מי שיאריך את המנדט שלהם באזור", הסביר קצין הקישור לאו"ם של פיקוד הצפון, סא"ל מיקי אטיאש. "בנוסף, במצב כזה - אף אחד לא מגן על הכוחות השוהים באזור". לדבריו, בימים אלו כוחות יוניפי"ל רגישים יותר כלפי האוכלוסייה הלבנונית על מנת למנוע מצב של חיכוך ואיבוד שליטה. "יוניפי"ל הוא סוג של כוח משמר, וכאינטרס לאומי אנחנו רוצים שישהה שם", הוסיף סא"ל אטיאש. "קיים חשש להתלקחות באזור, וכוח האו"ם הוא גורם ממתן".

חטיבת הנח"ל, שעלתה באחרונה לתפוס קו בצפון, נחתה היישר למציאות של גבול נפיץ וגזרה שמצויה בכותרות ברחבי העולם. "אנחנו מתנהגים כרגיל, ודואגים להישאר דרוכים.

אנחנו חדשים בגזרה אז המתח המבצעי הוא גבוה - שזה יתרון", הסביר סמג"ד 932 של הנח"ל, רס"ן יוסי פנסו. "אין שינוי מיוחד בהוראות, וגם מעבר לגבול לא רואים הבדלים.

צבא לבנון והאו"ם מתנהגים כרגיל, אך האו"ם יותר רגיש לפעילות שלנו. בכל פעם שצה"ל פועל באחת המובלעות, כוח של יוניפי"ל מגיע ללוות אותו".

גדוד 932 שוהה בימים אלה בגזרת מצפה עדי, אותה הגזרה בה נהרג באוגוסט האחרון סא"ל (מיל') דב (ברי) הררי בזמן תעסוקה מבצעית בצפון. רגע לפני סגירת ציר שגרתית בסוף יום, סיפר סגן מפקד הפלוגה המבצעית בגדוד, סגן עמרי סיינר, על התחושות בנקודה הרגישה. "אנחנו יודעים שיש התרחשות, מדברים על זה בתדריכים וכל חייל כאן מודע לזה", הוא שיתף. "למרות זאת, לא ראינו משהו בשטח. אנחנו מגבירים ערנות וכוננות בכל מקרה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}