כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

"יתד נאמן אינו ראוי להיכנס לבית תורני" • ראיון

שר הדתות מסיר כפפות ומעניק ראיון לוחמני ל'בחדרי חרדים': "כוחם ברוע, כוחם במחלוקת" • "עיתון שמסלף עובדות, יכול לצאת גם בכתבות שחץ הפוגעות בגדולי ישראל"

יעקב מרגי בראיון ל'בחדרי חרדים'
יעקב מרגי בראיון ל'בחדרי חרדים'



בעוד תנועת ש"ס, באופן רשמי, לא החליטה על דרכי הפעולה שלה כנגד מתקפת 'יתד נאמן' על הגר"ע יוסף - שר הדתות, יעקב מרגי, כבר משיב מלחמה שערה ומתקשה לשמור על איפוק. פגעו ברבו ומורו, והוא אינו יכול להחריש.

את ראיון הווידאו הזה העניק לנו דקות אחדות אחרי שחזר מתל-אביב, מכינוס החירום של ראשי החברה קדישא בישראל, שנזעקו בעקבות הרצח המחריד של בני הסה ז"ל, יו"ר חברה קדישא חיפה. בסיומו של הראיון, בקשנו את התייחסותו גם לנושא הזה.

לא מתכוונים לרדת לרמה

• השר יעקב מרגי, פתחנו את השבוע הזה בכתבה קשה מאוד ב'יתד נאמן', שמענו התבטאויות קשות שלך על הכתבה הזו, המשכנו עם הרצח בחיפה, כל זה חוץ ממפלגת העבודה – קבורתה ולידתה של מפלגה חדשה. בא נפתח עם 'יתד נאמן'. מה דעתך על העיתון הזה? ועל מה שהם עשו, ולא לרב עמאר אלא למרן הרב עובדיה?

"אני יכול לומר לך: 'יתד' מוזכר פעם אחת בתורה: 'ויתד תהיה לך על אזניך בצאתך חוץ'. אז מה שצריך לעשות עם העיתון הזה הוא בדיוק מה שהתורה אומרת שם...

"העיתון הזה אינו ראוי שיכנס לבית שיש בו השקפה תורנית. עיתון שפוגע בחכמי ישראל, בגדולי ישראל, אסור לו להיכנס לשום בית. ברוך ה' שאני לא קראתי את העיתון הזה אף פעם, לא מתכונן לקרוא אותו, ואני אומר להם: 'טלו קורה מבין עיניכם'. אשרינו שזכינו שיש לנו בדור הזה את מורנו ורבנו, הגאון הראשון לציון, פאר הדור והדרו, שהמילים לתאר את גדולתו רק מצמצמות את עוצמתו.

"זכינו שבדור הזה יש לנו מי שיגע בסוגיות ענקיות, סוגיות שקשורות לעם ישראל, לכלל ישראל. מה לעשות, שהעיתון הזה הוכיח שכלל ישראל ועם ישראל לא בראש מעייניו. זכינו ברב עובדיה יוסף, וזה קצת לצנינים בעיניהם. אבל מה לעשות? אנשים קטנים!

"לצערי הרב אמרתי, ואני חוזר: הגודל של האנשים שכותבים בעיתון הזה קטן כנראה באותו גודל רוחני כשל אלו שמדביקים את הפשקווילים על הקירות".

• כשדיברתי ביום שישי עם אנשי ש"ס, שלא לציטוט, רובם היו בדעה שהמאמר הזה לא יגיע, ש'יתד' ישתוק, שהפעם זה הרב עובדיה וזה לא יקרה. הופתעתם, נכון?

"לא הופתענו כלום מהעיתון הזה. העיתון הזה רווי שקרים, רווי שנאה! אנחנו רואים את ההתרחשויות פה בכנסת ולמחרת אומרים לי שב'יתד' היה כתוב כך וכך, בשונה בכלל מהעובדות.

"לכן: עיתון שמסלף ביום יום עובדות יכול לצאת גם בכתבות שחץ, כתבות שפוגעות בגדולי ישראל. אני חושב שהשקענו בעיתון הזה יותר מדי מילים, אני חושב שמה שהתורה אמרה על 'יתד תהיה לך על אזניך בצאתך חוץ', מי שרוצה לדעת מה לעשות עם העיתון הזה יקרא את פירוש רש"י שם..."

• דיברתם על ניסיונות להשיב להם מלחמה. בינתיים אני לא רואה משהו מעשי בשטח. יש איזו שהיא תוכנית להשיב מלחמה? לעשות משהו? כי היו איומים.

"אנחנו לא מתכוננים לרדת לרמה של אותם אנשים, שהגדרתי אותם 'רמה נמוכה של מדביקי מודעות בקירות'. אני חושב שגדולי ישראל, גם האשכנזים, לא התבטאו. אנחנו אין לנו להילחם, גם לא נילחם, לא נפגע בגדולי ישראל, ברבנים אשכנזים בין בקטן ובין בגדול, לא נרד לרמה הזו, לשיטה הזו.

"כוחם ברוע, כוחם במחלוקת, אנחנו לא שם. אנחנו עסוקים בעשייה! וברוך ה' שזכינו לעשות למען כלל ישראל. הם הוכיחו שכלל ישראל לא מעניין אותם, פעם אחר פעם".

לא נצא מהקואליציה

• עם הפנים קדימה, אחרי התפלגותה של מפלגת העבודה, אתם מתכוונים לנצל את זה כדי לשפר עמדות, לקבל עוד תיק? שני תיקים?

"זה לא עניין של לנצל. יש מאזן כוחות חדש בקואליציה ובממשלה, יש מפתח של חלוקת תיקים, ואם יש סבב תיקים וחלוקה מחדש, אנחנו צריכים להיות משודרגים לפחות בעוד תיק אחד".

• יש מצב שאתם תפרשו מהקואליציה כדי לשפר עמדות, אם לא יתנו לכם בטוב?

"אני רגיל בכל ראיון 'אם תפרשו', 'מתי תפרשו', 'מה תגידו'... אנחנו לא מתכוננים לפרוש. הנה, אני מודיע לכלל בית ישראל: על אפכם ועל חמתכם נישאר בקואליציה, נילחם בבפנים, ניאבק על מה שאנחנו מאמינים. לא נצא מהקואליציה".

• זה נדיר לשמוע את זה מפוליטיקאי, שבדרך כלל אומר 'נצא, ואז נקבל'...

"ואיפה הם נמצאים היום?...

• בעצמאות...

"היו צריכים לעשות מבצע מבריק של סיירת מטכ"ל כדי להוציא אותם החוצה בכוח. הם כל-כך איימו ואיימו ולא יצאו עד שעשו להם מהלך מבריק שני בוגרי סיירת מטכ"ל להוציא אותם החוצה. אנחנו לא כאלו. נשלחנו על ידי הציבור שלנו לעשות למענו, נשב בממשלה, ניאבק מבפנים וכלשון חז"ל: נציל מזוטו של ים".

מסת התלונות מעטה מאוד

• שאלה אחרונה שקשה לדלג עליה: היית באירוע של חברה קדישא, הם מאיימים להשבית את שירותי הקבורה, הם מרגישים מאוימים. מה יש לך להגיד להם על זה?

"אני רואה עין בעין את המהלכים שהם עושים. מחר הם ישביתו את שירותי הקבורה משעות הבוקר ועד לשעה 2, הם יתכנסו בירושלים במפגן מחאה, כדי להביע את המצוקות שלהם ביום יום. הם נאלצים לבצע את החלטות הממשלה בקשר לקבורה בכוכים, תעריפים לפי החלטות ממשלה. הציבור אינו מבין זאת ולעיתים קרובות מתבטא באלימות מילולית ואלימות פיזית.

"הגיע הזמן שהציבור יידע את עבודת הקודש של החברה קדישא, שקוברות בשנה כ-34,000 איש. אזכרות, החזקת ימי עלמין, ימי זיכרון בשנה, והלוח העברי שלנו, בן פורת יוסף, עתיר אירועים מרכזיים שבית העלמין הוא ציר מרכזי שם. את כל זה הם עושים בגאון, בשקט, ואני רוצה לומר: בניגוד לרושם שנוצר שכביכול יש על חברות קדישא תלונות רבות, מסת התלונות, יחסית לשאר גופי השלטון שנותנים שירותים, מעטה מאד, והם ברובם נמצאים לא מוצדקים".

• אולי זה לא יפה לנצל את היום הזה, יום של רצח, כדי להעלות את הנושא הזה. אבל יש דיבורים על אי תקינות, במילים עדינות, בחברה קדישא השונות ברחבי הארץ. דו"ח מבקר המדינה כתב על זה לפני כמה שנים, אני עצמי עשיתי על זה בעבר תחקיר. נכון שאנחנו מדברים על עשרות, אולי מאות, חברות ברחבי הארץ ויש כאלו שעושות עבודות קודש, לא כולם. אבל יש דיבורים.

"טוב שאת שואלת. הציבור אינו יודע שיש בארץ כ-700 גופי קבורה, כ-1200 בתי עלמין שונים בארץ. יש סך הכול שני חברות קדישא שנמצאות בבדיקה. ראשון לציון פורקה בצו בית משפט בשיתוף פעולה של פורום חברות הקדישא ושל המשרד לשירותי דת. יש לנו גופי פיקוח במשרד, שיורדים לעומק. במקרה של חריגות, רישיון קבורה לא מאושר. יש עוד חברה קדישא שהייתה שם בעיה, שנבדקת בימים אלו וצריך לקבל שם הכרעה.

"מכאן ועד להגיד שיש אי סדרים הדרך רחוקה. נכון שגם מקרה אחד לא מספק אותי, אנחנו ניאבק בכל מי שלא יפעל על פי הנהלים. אבל מכאן להסיק מסקנה על כל החברה קדישא, זו תהיה טעות חמורה".





תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 34 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}