כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

כאן גרים בכיף? הח"כים ביקרו ב'דירות המחסנים'

לייז'ר מוזס לקח את חבריו ממשכן הכנסת לסיור מחריד מתחת לבניינים בשכונות היוקרה החרדיות • "אם הממשלה רק תרצה, היא יכולה לפתור את הבעיה", אמר כצל'ה ההמום

הח"כים ההמומים. צילומים: חיים שוורץ
הח"כים ההמומים. צילומים: חיים שוורץ



אמרת מוזס, אמרת 'גרים במחסנים'.

אין מי שתפס את ח"כ מנחם אליעזר מוזס לשיחה ולא שמע ממנו הרצאה ארוכה אודות המצוקה מספר אחת של הציבור הכללי בכלל, ושל הציבור החרדי בפרט: בעיית הדיור.

אבל כשמוזס מדבר על דיור, הוא מתבל את הנאום שלו בדוגמאות עסיסיות ובתיאורים שכשאתה שומע אותם אתה מתלבט אם לפרוץ בצחוק, או אולי פשוט לבכות.

זה מה שקרה היום בצהריים (ג) לשני חברי-כנסת חרוצים ויסודיים שהחליטו ללכת עם מוזס עד הסוף, כלומר עד למחסנים.

במשך תקופה ארוכה, מסתובב מוזס בתחושה כי הוא "מדבר לקיר" וכי חברי הכנסת לא ממש מבינים על מה הוא שב וזועק. הם אולי אפילו מרימים גבה רוצים לומר 'נו, שוב אתה עם המחסנים?!'.

ובכן, החליט מוזס לשנס מותניים ולהכריז על טיול מאורגן. אסף כתובות, רשם רשימות, הכין מסלול מדויק והפיק אירוע תקשורתי שבהחלט השיג את מטרתו. שאמה וכצ'לה יצאו משם מזועזעים.

בין המכוניות, תולים כביסהצילום: בין המכוניות, תולים כביסה
בין המכוניות, תולים כביסה


מחנה הפליטים 'חרדים'

והרי התוכניה: בית וגן – רח' דברי ירוחם 5, רוממה – פרויקט 'גני גאולה' ורח' תכלת מרדכי, גוש 80 – חניון פרויק, 'גבעת קומונה' ברח' יעקובזון.

חשבתם שמדובר בכתובות לבניינים? ובכן, אנחנו מדברים על מתחת לבניינים. שלושת חברי הכנסת כמעט היו צריכים להזדחל מטה כדי להגיע אל הדלתות המבוקשות, לנקוש בהם ו...ברוכים הבאים למחנה הפליטים 'חרדים'. כאן גרים, ולא בכיף גדול, אבא ואמא, ילדים וגם תינוקות. מבית ההחלמה, עם המונית, היישר אל החניון.

איך מכינים מחסן שכזה? פשוט מאד. לוקחים חניה שנועדה למכונית, משרטטים חלוקה של קוביות קוביות, קירות גבס או לבנים והופס – יש דירה. המחיר בשמים, המגורים בתוך האדמה. ואפילו את דמי השכירות בהן נוהגת הממשלה להשתתף אצל זוגות צעירים בתקופה הראשונית, אין מצב לקבל. מה תרשמו בטפסים? שאתם גרים בין המכונית הלבנה לכסופה בקומה מינוס 4?

מילא ח"כ כצל'ה עוד מכיר דברים שכאלו. מי כמוהו מעורה בכל מה שמתרחש בציבור החרדי. אפילו מכות חטף במאה שערים, מה שאומר שהוא 'משלנו'. אבל דמיינו לעצמכם את כרמל הכהן שאמה, ח"כ חילוני מתנועת ה'ליכוד' אותה ייסד ז'בוטינסקי, רואה בפעם הראשונה בחייו את מוזיאון המצוקה - ולא בהודו, גם לא בהאיטי, אלא כאן, בבירת ישראל.

מה שהופך את העסק לבלתי נעים בעליל היא הידיעה המוחלטת שהממשלה הזו, האחראית לדבר הזה שאתה עומד מולו, היא הממשלה שלך, אתה בקואליציה. אין לך אפילו את מי להאשים.

"גרים כאן?!". כצלצילום: "גרים כאן?!". כצל
"גרים כאן?!". כצל'ה מצביע


גן מחסן

אגב, על אחת מהדלתות הם מצאו אפילו שלט של Wellcome to gan. מה שאומר: כאן שוכנים כל בוקר, ולא בכיף גדול, ילדי גן הילדים ה'שכונתי'. חיה, פנחס, שלוימי, פייגי, מנחם - ולא הזכרנו את כולם. כל אחד מהם משכים בבוקר, יוצא מדלת מחסנו, ועובר אל גנו הממוחסן. מצחיק? עצוב!

אגב, תשמעו על פתרון יצירתי. כשאין לך מקום בדירה לחדר ארונות, יש חפצים אותם אתה בוחר להניח ב...מסדרון השכונתי. מזוודות ריקות, מאוורר נטוש, קרש הגיהוץ (אם חם בבית הבלתי מאוורר, תגהצו בחוץ, יש אוויר טוב מהאקזוזים), מייבשי כביסה ידניים ואיך אפשר בלי דלי השטיפה המסורתי, כף-האשפה והמגב.

וכמו בכל שכונה חרדית מתורבתת, יש שם מתחם לפחי זבל (סמוך מאד לחלונות, אבל מה לעשות, ככה זה במחסנים), מכירות בשעות קבועות ביום, והרבה שלטים של 'מזל טוב' על הדלתות. ובין לבין מקשטות המכוניות הצבעוניות. כי אחרי הכול, זה הרי ביתם של כלי הרכב של מי ששפר גורלו והצליח לרכוש לעצמו 'דירה על אמת' בבניין מלמעלה.

אז מה היה לנו שם? שאמה יצא מזועזע והבטיח לכנס בדחיפות את וועדת הכלכלה כדי לדון באבסורד. "מצד אחד, אנחנו מדינה השייכת ל-OECD, מצד שני – גרים אצלנו בתנאים שכאלו?!",

כצל'ה שהבטיח לכולנו ש"הממשלה יכולה לפתור את הבעיה, אם היא רק הייתה רוצה". אבל היא לא, כמו שאתם יודעים, וכמו שיודע כל מי ששמע על הערר המפורסם שהניח השבוע שר האוצר, יובל שטייניץ, על שולחנה. "ל-א למענקי משכנתאות. למה מה, נדפיס פה כסף?!"


לא האיטי, ירושלים הבירה. מוזס ודיירי המחסנים צילום: לא האיטי, ירושלים הבירה. מוזס ודיירי המחסנים
לא האיטי, ירושלים הבירה. מוזס ודיירי המחסנים


• • •

מדינת ישראל, שנת 2011. צלמי תקשורת נכבדים, רגע לפני שאתם עושים שעות טיסה כדי לצלם את מחנות האוהלים בהאיטי של אחרי רעידת האדמה, למה לא תקפצו לביקור בירושלים?!

לתיאום ביקורים במוזיאון: לשכת ח"כ מנחם אליעזר מוזס, יו"ר ועדת הדיור של 'יהדות התורה' (יש עדיין דבר כזה?) ואו-טו-טו: סגן שר החינוך של מדינת ישראל.



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}