כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

טלטלה: ברק הקים סיעה חדשה • שרי 'העבודה' פרשו

אהוד ברק הודיע: פורש מ'העבודה' והקים סיעה בשם 'עצמאות' עם שמחון, וילנאי, נוקד ווילף • שרי 'העבודה' פרשו מהממשלה • פואד: אעשה הכל לשקם את 'העבודה'

עזב את הבית. אהוד ברק. צילום: פלאש90
עזב את הבית. אהוד ברק. צילום: פלאש90



טלטלה במפלגת העבודה: יו"ר מפלגת העבודה ושר הביטחון אהוד ברק הגיש בקשה דחופה ליו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יריב לוין, כדי להתפלג מסיעת העבודה, ולהקים סיעה חדשה בשם 'עצמאות'.

המהלך של ברק בא בהפתעה לחברי סיעת העבודה, וכמכת נגד ל'מורדים' במפלגה, שציפו למורד חמישי כדי להוביל את הפילוג - אלא שברק הוא זה שהקדים אותם.

מאוחר יותר במהלך היום יכנס ברק מסיבת עיתונאים בנושא, וועדת הכנסת תתכנס כדי לאשר את הפילוג. בין היתר יעלה לדיון בוועדה עניין החובות הרבים של העבודה, והאם הסיעה החדשה היא זו שתיקח אותם על עצמה.

על פי חוק, יכולים שליש מחברי הסיעה לפרוש ולהקים סיעה עצמאית. את הבקשה בשם הפורשים הגיש השר שלום שמחון.

למהלך של ברק מצטרפים שר החקלאות שלום שמחון, סגן שר הביטחון מתן וילנאי, ח"כ עינת וילף וח"כ אורית נוקד.

החלטה דומה קיבל גם ח"כ דניאל בן סימון, שהודיע לפני כשבוע כי החליט לפרוש מסיעת העבודה בכנסת, והוא פועל להקים סיעת יחיד.

כדי לפרוש מהסיעה, היה על בן סימון להחתים את שאר 12 חברי הסיעה בכנסת, אולם הוא לא השיג את הסכמתם.

פחות קולות, אוויר לנשימה

מי שפנה לחברי המפלגה במכתב היה סגן שר הבטחון, מתן וילנאי. "סיעת העבודה בכנסת הפכה להיות מקום בלתי נסבל בו אי אפשר לקיים חיים פרלמנטריים", פנה אל חברי מפלגתו לשעבר. "כל ישיבה לא ידעת מי איתך ומי עומד לפרוש ולהצטרף למפלגה אחרת. על מנת לקדם רעיונות שלנו, החלטנו להיפרד ולצאת לדרך חדשה. הדבר הקשה ביותר זו הפרידה מחברים אשר אנו קשורים ביחד כבר מספר שנים ומאמינים כמוני כי אנו מפלגה מרכזית ציונית", דברי וילנאי.

חברי הכנסת שנותרו בסיעה הכמעט מיותמת היו הבוקר נבוכים ביותר. "ההודעה הזו מוכיחה שהאנשים האלה הרסו סופית את העבודה, הם צריכים לבקש ממני ומחברי סליחה", אמר ח"כ איתן כבל בראיון לגלי צה"ל. "משמעות ההודעה היא דרמטית, אבל בוודאי לא מפילה אותי מהכיסא. אני טוען למעלה משנתיים שמפלגת העבודה סיימה את דרכה".

לעצם העניין, אין ספק שההודעה הפתיעה ביותר. זה היה התרגיל האחרון עליו חלמו חברי המפלגה, שניסו כל העת 'לקושש' את הח"כ החמישי שיאפשר להם פרישה סופית מהמפלגה.

"זה המשך של משבר מתמשך במפלגת העבודה", אמר השר לענייני מיעוטים, אבישי ברוורמן, שניסה לשוות ארשת של אדישות לתגובתו. "בכל משבר יש הזדמנות. מפלגת העבודה לא תלויה באדם זה או אחר. המשבר נותן הזדמנות לבנות מחדש תנועה חזקה. תנועת העבודה יוצאת לדרך חדשה", אמר. והשאלה הגדולה היא האם הוא בעצמו מאמין למה שאמר.

למען האמת, חוסר הוודאות בקשר למה שיקרה עם המפלגה השליך גם על המשא ומתן המדיני. שוב ושוב פנה ברק לנתניהו בבקשה לפרסם פרטים על המגעים לחידוש התהליך המדיני כדי להוריד מעליו את הלחץ מצד חבריו. אבל נתניהו, סירב. "התפקיד שלי הוא להשיג תוצאות, לא לפרסם", שב והבהיר לעמיתו שר הבטחון.

אתמול, במהלך ישיבת הממשלה, לא יכול היה נתניהו להתאפק והוא תקף את מפלגת העבודה. לטענתו, הלחץ שלה למשא ומתן מיידי גורם לכך שהפלסטינים אינם מוכנים לחזור למו"מ עם ישראל.

עכשיו, כשיהיו בסיעה עצמאית של 'עצמאות', יוכל נתניהו לקוות כי הגם שאולי יהיו לו פחות חברים בממשלה, יזכה סוף-סוף בקצת אוויר לנשימה.

שמועות בלתי מאומתות, אגב, מדברות על בישול המהלך במשך ימים ארוכים באמצעות ידו הארוכה של נתניהו, ראש לשכתו נתן אשל. מתחת לאפם של הכתבים הפוליטיים, ומבלי שאיש מהם ירחרח דבר, התבצע אחד מהמהלכים היותר מפתיעים של ההיסטוריה הפוליטית בארץ.

פואד, הרצוג וברוומן הודיעו: מתפטרים מהממשלה

בעקבות החלטתו של שר הביטחון אהוד ברק לפרוש מסיעת העבודה ולהקים סיעה חדשה, הודיע שר הרווחה הרצוג על התפטרותו. "אני שמח שברק הבין את המציאות והתפטר", אמר.

הרצוג הודיע כי החליט לפרוש מהממשלה, בעקבות הודעתו של שר הביטחון על החלטתו לפרוש מהמפלגה ולהקים סיעה חדשה.

"מפלגת העבודה שייסדה את המדינה והקימה את ישראל נפטרה היום מחטוטרת שהייתה על גבה", אמר הרצוג בכנסת. "נשף המסכות של ברק הסתיים. אני שמח שברק הבין את המציאות והתפטר מראשות המפלגה. היום אנו יכולים להביט בעיני הציבור ביושר. יש לנו הזדמנות ליצור שינוי בעבודה, להביא כוחות חדשים ולשים את העשייה החברתית במרכז סדר היום, תוך חתירה לשלום. הגיע הזמן להפסיק לעשות שקר בנפשנו ולפרוש מהממשלה".

הרצוג אמר כי שוחח גם עם יתר שרי העבודה, בנימין בן אליעזר ואבישי ברוורמן. "אני משוכנע שהם יעשו כמוני".

ואכן, אחרי פרישתו של יצחק הרצוג, הגיע גם תורו של השר לענייני מיעוטים, אבישי ברוורמן, שהודיע: "פורש מהממשלה". ברוומן פנה לשר התמ"ת, בנימין בן אליעזר ואמר כי עליו "לקחת את המושכות בידיו וקודם כל לתקן את הבעיות החוקתיות בהנהגת העבודה".

פואד בן אליעזר עצמו הודיע במסיבת עיתונאים בכנסת כי הוא פורש מהממשלה וכי "אעשה הכל כדי לשקם את 'העבודה'".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}