כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

יוסף בונדו, מעצורי יפן, קיבל חנינה מהנשיא - ושוחרר

כשלוש שנים לאחר שנעצר, שוחרר אחד מ'עצורי יפן' שריצה עונשו בישראל בשנה האחרונה • פרס חתם על חנינה בהסכמה עם יפן • החנינה לא תזיק במשפט שני הבחורים שמשפטם נמשך, או באופציית העברתם לארץ

שלושת 'עצורי יפן', תמונה ארכיון
שלושת 'עצורי יפן', תמונה ארכיון



כשלוש שנים לאחר ששלושת הבחורים נעצרו ביפן באשמת הברחת חומרים מסוכנים, השתחרר אתמול לחופשי אחד הבחורים שריצה את עונשו בשנה האחרונה בישראל, יוסף בונדו, לאחר שנשיא המדינה, שמעון פרס בהמלצת שר המשפטים, יעקב נאמן, חתם על צו-חנינה, בתיאום עם רשויות החוק ביפן. בכך באה לסיומה, החלקית, פרשה כאובה זו שהסעירה את היהדות החרדית בשנים האחרונות.

כזכור, לפני כשלוש שנים נעצרו שלושה בחורים בשדה התעופה ביפן, לאחר שבמזוודותיהם נתפסו חומרים מסוכנים. שניים מהבחורים התמימים שנפלו למלכודת שגורמים שלילים טמנו להם, כבר עמדו לדין ביפן. על הבחור הראשון הושתו חמש שנות מאסר, ומיצגיו החליטו שלא להגיש ערעור אלא להעבירו ארצה לשם ריצוי העונש במהירות המקסימאלית בהליך "העברת אסיר". מאידך, המייצגים את הבחור השני, החליטו לערער על גזר דינו בו הושתו עליו שש שנות מאסר. משפטו של הבחור השלישי החל לאחרונה.

בין מאות המסמכים שהועברו לישראל ע"י משרד המשפטים היפני בצמוד להעברת האסיר, נכתב כי לפי החוק היפני, לאחר שהאסיר ריצה שליש מעונשו ניתן לדון בבקשת חנינה. במקרה הספציפי הזה ניתן היה להגיש בקשת חנינה כבר בחודש חשוון תשע"א.

בהוראת הדיין, הגאון רבי מנדל שפרן הוחלט להגיש בקשת חנינה לנשיא המדינה, כשהגר"מ מדגיש שמקודם יש לברר אצל רשויות החוק ביפן האם בקשת חנינה זו מקובלת עליהם, זאת במטרה שלא להזיק להליך המשפטי של שני הבחורים שעדיין נמקים בכלא היפני.

ואכן, עו"ד הגברת א. פלמור, מנהלת מחלקת החנינות במשרד המשפטים, העבירה את החומר לרשויות ביפן והתשובה שהתקבלה היתה חד משמעית: אין לנו שום בעיה בהענקת חנינה לאסיר. הם גם צירפו קובץ חוקים יפניים המאשרים את הטיעון כי ביפן ניתן לשחרר על-תנאי בתום ריצוי שליש מתקופת המאסר בהתנהגות טובה.

יתרה על כך, הגורמים ביפן הדגישו, כי כפי שנכתב ב"אמנת העברת אסירים" עליהם חתומים ישראל ויפן, ברגע שהאסיר מועבר לישראל הוא נתון אך ורק בסמכות החוק הישראלי ותנאי החנינה שבה, למרות שמשפטו נערך ביפן.



השופט היפני: הבחור לא ידע כלום

האישור המיוחל היה האור הירוק עבור העסקנים כאן בארץ שהחלו לפעול בנושא זה. העסקן הרב איטשע רוזנגרטן הי"ו, שהוביל בהצלחה את הטיפול בבחור זה מרגע מעצרו ביפן ועד לשחרורו אתמול בישראל, עסק בנושא זה בחודשים האחרונים מול כל הגורמים בפרקליטות, במשרד המשפטים ובבית הנשיא.

בתחילה נראה היה כי אין שום סיכוי, זאת לנוכח מספר החנינות המועט הזוכות לקבל את ההמלצה של שר המשפטים ובעקבותיה את ההחלטה המיוחלת של נשיא המדינה - אולם הרב רוזנגרטן לא נבהל מהקשיים.

בחודשים האחרונים נפגש עם כל הגורמים הרלוונטיים, ולאחר שאלו השתכנעו נסללה הדרך לבקשת החנינה, אותו הגיש באופן רשמי עו"ד פרופסור דוד ליבאי, ואשר אליה צורפה בקשה אישית מראש עיריית בני ברק הרב יעקב אשר, שציין את העובדה כי ביקר ביפן לצורך עדות במשפטו של הנער וכי הוא ממשיך לשמור איתו על קשר רציף, וביקש מהנשיא לחון אותו.

הנימוקים לחנינה הסתמכו על שני טיעונים מרכזיים: קביעתו של השופט היפני שהבחור לא ידע כלל שבמזוודה ישנם חומרים מסוכנים וכי הוא מואשם אך ורק בגין רשלנות - בכך שלא חשד בחשד הרחוק שמא טמונים שם החומרים המסוכנים, ובעובדה שלפי החוק היפני ניתן היה לדון בבקשת החנינה כבר לפני מספר חודשים, לאחר שריצה שליש מעונשו.

לאחר שבמחלקת החנינות במשרד המשפטים גיבשו המלצה חיובית לשר המשפטים, בדקו בצוות המשפטי של בית הנשיא את הבקשה. לאחר שגם הם הגישו המלצה חיובית, חתם על הבקשה נשיא המדינה ולאחר מכן קוימה חתימתו ע"י שר המשפטים.

מכאן הדרך לשחרור היתה קצרה. אמש נדונה הבקשה בפני וועדת השחרורים של השב"ס, ואלו החליטו לאשר את השחרור, מה שסלל את דרכו של העצור לשחרור סופי מבין כותלי הכלא!

כבר אתמול, מיד לאחר השחרור, כבר קבע סדר לימוד עם מספר חברותות, והעבר שייך להיסטוריה. כעת ממשיכים לשקוד הלאה על דלתות התורה והיראה.

העסקנים שטיפלו בתיק סבוך זה, הביעו את שמחתם על ההצלחה לשחרר את הבחור, וביקשו להודות לנשיא המדינה שמעון פרס, לשר המשפטים יעקב נאמן, לראש עיריית בני ברק הרב יעקב אשר, למשרד המשפטים היפני, לסגנית בכירה לפרקליט המדינה עו"ד הגב' ר. תפוחי מהמחלקה הבינלאומית בפרקליטות, לעו"ד הגב' א. פלמור מנהלת מחלקת החנינות במשרד המשפטים, ולכל המסייעים באשר הם.

הם הביעו את תקוותם כי שני הבחורים שעדיין נמקים בכלא היפני כעצירים ישוחררו במהרה ויזכו לצאת מאפילה לאור גדול במהרה. הציבור מתבקש להמשיך ולעורר רחמי שמים מרובים עבור יואל זאב בן מירל ריסא חוה ויעקב יוסף בן רייזל.

חומרים מסוכנים בחבילה תמימה, צילום: משטרת ישראלצילום: חומרים מסוכנים בחבילה תמימה, צילום: משטרת ישראל
חומרים מסוכנים בחבילה תמימה, צילום: משטרת ישראל


זהירות מהעברת חבילות

הסיפור העגום החל בחודש אדר לפני שלוש שנים: שלושה בחורים תמימים נפלו במלכודת מתוכננת היטב והעבירו חומרים מסוכנים ליפן, מבלי שידעו כלל מה נמצא במזוודותיהם.

שלטונות יפן הידועים בקשיחותם, הטילו מיידית את שלושת הבחורים לבית המעצר בצי'בה בתת-תנאים, כמוקבל ביפן והמכבידים בפרט וביותר למי שאינו רגיל לתרבות החיים שביפן.

כל אחד מהם הושם בבידוד בתא של חמש מטר מרובע, כשמהשעה שש בבוקר עד לתשע בערב עליהם לשבת על רצפת התא בשילוב ברכיים. בלילה מוכנס לתא מזרון בעובי סנטימטר, עליו יכול האסיר להעביר את שנת הלילה.

מפיותיהם של הבחורים גם נמנע ברוב המקרים אוכל כשר, והבחור שהשתחרר אמש הוריד בשנתיים בהן שהה בכלא היפני למעלה מ – 40 קילו, כאשר היה צריך להסתפק בלחם, ירקות, ביצים וכדו' עד כמה שהיה ניתן. מצבם של שאר הבחורים לא טוב יותר.

אנו מזכירים את התנאים הקשים של הבחורים, ראשית בכדי שכלל ישראל ימשיכו לעורר רחמי שמים עליהם שיזכו לצאת מאפילה לאור גדול. אולם מעבר לכך, תנאי המעצר הקשים אמורים להוות תמרור אזהרה חמור בפני כל מי שעלול להשתכנע אי פעם להעביר חבילה ממקום למקום.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}