כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

בדקה ה-90: נמנע 'קרקס הוועדות'

ועדות הכספים והכלכלה תכננו דיונים נפרדים באותו יום בנושא דו"ח ששינסקי • יו"ר הכנסת ביטל את החגיגה: "לא ראוי להטריח את הגורמים הרלוונטיים - והדבר מתקבל בציבור כתחרות"

חסך לו. ששינסקי (במרכז). צילום: פלאש 90
חסך לו. ששינסקי (במרכז). צילום: פלאש 90



ההפגנות בסמוך למשכן הכנסת נגד מסקנות ועדת ששינסקי, כבר הפכו למחזה שגרתי למדי.

בדיון שהתעתד להיערך מחר (ב) בוועדת הכספים, אמורים היו הלוביסטים השונים להיכנס פנימה, אל החדר, ולנסות לשכנע. שלוש שעות מאוחר יותר התכוון ח"כ כרמל שאמה לכנס את ועדת הכלכלה שבראשותו כדי לדון ב...אותו נושא בדיוק.

למען האמת, גפני לא ממש התלהב לפתוח את דלתות הוועדה שלו ללוביסטים, שישפיעו לו על החלטות חברי הכנסת.

היה זה ח"כ אורי אורבך, שפנה אליו אישית וביקש "למנוע את קרקס הלוביסטים המבזה והמכוער בוועדת הכספים". לדבריו, "לא ייתכן שדווקא בנושא חשוב זה - בעלי הון וכוח יפעלו בתוך חדר הוועדה באופן שהשפעתו השלילית היא מיידית ומביישת את הכנסת. נוכחותם בדיון מפריעה ומיותרת. הסאה הוגדשה, ואני קורא לך לפעול להוצאת הלוביסטים מדיון זה בכל דרך אפשרית ולהשתדל שגם בדיונים חשובים אחרים - הלוביסטים יישארו מאחורי הדלת הסגורה. שם מקומם".

גפני נענה לו ובדק, אך כשהבין כי החוק אינו מאפשר לו להוציאם, נכנע, והודיע על 'דיון פתוח'. לעומת זאת, ועדת הכלכלה כבר הודיעה ללוביסטים ולראשי חברות הגז כי לא יוכלו להשתתף בדיון.

מאבק בין ועדות הכנסת?

בעוד שני ראשי הוועדה נערכים לדיונים, החליט יו"ר הכנסת כי מדובר במעשה לא תקין וכי עליהם לבטל את הדיונים המקבילים שאל כל אחד מהם התכוון הפרופ' ששינסקי להגיע כדי להגן על מסקנות הוועדה שבראשה עמד.

ריבלין מקפיד תמיד לשמור על רצינות הבית, אנשיו ודיוניו. "אין הדבר ראוי כי שתי ועדות הכנסת יקיימו דיונים בסוגייה זהה, תוך הטרחתם של הגורמים הרלוונטיים לדיון באותם עניינים ממש ויוציאו מתחת ידה של הכנסת שתי החלטות שונות של הכנסת. הדבר אינו יוצר רק כפילות דיונים מיותרת, אלא מהווה סכנה חמורה לביזיון הכנסת", כתב במכתב ששיגר אל יושבי הראש.

"לצערי, הדבר מתקבל בציבור כתחרות ומאבק בין ועדות הכנסת, ומסב נזק כבד לתדמיתה של הכנסת ולתוקף החלטותיה", המשיך בדבריו והציע להקים ועדה משותפת לשתי הוועדות.

אבל, "עד להכרעה באשר לזהות הוועדה, אבקש כי תימנעו לקיים מחר את הדיונים האמורים, גם נוכח העובדה כי מדובר בשלב מקדמי יחסית, ואף הממשלה טרם קיימה דיון בהמלצות אלו".




תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}