כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

ח"כים, אם לא תחללו שבת, תישארו מחוץ לחוק טל

ביום שישי בצהריים קיבלו הח"כים החרדיים את דו"ח הביניים של חוק טל • הדרישה: הערות עד יום ראשון בבוקר • גפני וזאב זועמים על יוחנן פלסנר ומסקנות הוועדה

אין מקום, אין תנאים. הנח"ל החרדי. צילום: פלאש 90
אין מקום, אין תנאים. הנח"ל החרדי. צילום: פלאש 90



ועדת המשנה של ועדת חוץ וביטחון, בראשות ח"כ יוחנן פלסנר מ'קדימה', הגישה היום (א) את מסקנותיה לגבי יישום חוק טל ליו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ שאול מופז.

ממסקנות הוועדה עולה, כי חוק טל מהווה "כישלון". הוועדה אף צירפה שורת המלצות לגבי גיוס עתידי של הציבור החרדי, בין היתר על ידי צמצום מתן הפטור, שיותנה במצוינות לימודית, ושילוב של כל היתר במסגרות שירות צבאי או אזרחי, עד לשנת 2015.

הדו"ח הזה יהווה בסיס לתשובת הכנסת לבג"ץ בנושא.

עם קבלת הדו"ח, אמר מופז: "עלינו לעשות הכול כדי לקיים את מודל צבא העם. החרדית חייבים ויכולים לשרת שירות משמעותי בצה"ל. אנו חייבים להגיע למציאות שבה מספר המתגייסים ילך ויגדל משנה לשנה".

מופז, כמו פלסנר, הדגישו כי מדובר בתוכנית שתושג תוך הידברות עם רבני הציבור החרדי ונציגיו בכנסת.

עד כאן הכול עושה רושם 'ממלכתי'. אבל - ויש כאן אבל גדול - כדאי לכם להמשיך לקרוא.

כשעמותת חד"ש מברכת

מי שיצא בתמיכה נלהבת למסקנות ועדת המשנה, הוא מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, עו"ד אורי רגב, שקרא לוועדת החוץ והבטחון לאמץ אותה ללא פשרות ודילים.

לדעתו, "צוות הפיקוח על חוק טל היטיב לשלב בין צרכי שוק העבודה לצרכי הצבא והתווה מסלול ריאלי והדרגתי לסיום ההשתמטות ולשילוב הגברים החרדים בשירות ובעבודה".

ואם הוא מברך, ברור לנו החרדים כי מדובר במסקנות רעות, רעות מאד.

ועדה חד-צדדית. ניסים זאב צילום: ועדה חד-צדדית. ניסים זאב
ועדה חד-צדדית. ניסים זאב


צה"ל אינו רוצה חרדים

ואמנם, שני חבריו החרדים של הצוות, ח"כ משה גפני וח"כ ניסים זאב, בחרו שלא לחתום על הדו"ח ואף הסתייגו ממסקנותיו.

גפני אף מזכיר לכולנו כי במהלך החודשים האחרונים העביר כמה וכמה מכתבים, בהם התריע על חד צדדיותה של הוועדה ושל העומד בראשה, פלסנר.

בשיחה עם ח"כ ניסים זאב, הוא מספר כי ביום רביעי האחרון נתנו להם לעיין בדו"ח, ל-24 שעות, ולהשיב תשובה. בהמשך, שינו ושיגרו את הדו"ח המתוקן אל תיבת המייל שלהם, בערב שבת...

"ביום שישי, בשעה 14:30 בצהרים, התקשרתי ליוחנן פלסנר ואמרתי לו שאם הוא שינה את הדו"ח יהיה קשה לנו להספיק ולתת עליו הערות עד ליום ראשון. הוא סיפר לי שהדו"ח המתוקן כבר אצלי בתיבת המייל של הכנסת. אבל איזה יהודי חרדי מסתכל שעתיים לפני שבת בתיבת המייל שלו?! הסתכלתי בשעת השליחה, והיא הייתה: 13:58. זה הגיוני?! והוא רצה תשובות עד ליום ראשון, בשעה 12:30 בצהרים...".

לגופו של דו"ח, זאב כועס מאד. "פלסנר בא לקדם את עצמו ואת מפלגתו. שאלתי אותו לא פעם, במהלך עימותים שהיו לי איתו בתקשורת: 'למה אתה אומר שחוק טל נכשל? מי הכשיל אותו, ולמה אתה לא מספר על זה?' הוא הודה לי שאני צודק, שהצבא הוא זה שאינו ערוך לגייס את החרדים. אפילו את גדוד 'נצח יהודה' הם אינם מוכנים להכפיל. אז למה להסית את הציבור נגד הציבור החרדי על לא עוול בכפו?! למה ליצור אווירה לפיה החרדים משתמטים?! למה לא לספר שצ"הל אינו רוצה את החרדים?!".


ישיבה בהשתתפות היו"ר בלבד

לעומתו, גפני מעדיף לנופף במכתבים אותם שלח לראשי ועדת החוץ והביטחון, מכתבים שמשקפים לדעתו את יחסו אל הוועדה ואל מסקנותיה.

את מכתבו הראשון, הוא הפנה כבר בתחילת חודש אייר האחרון, אל יו"ר ועדת החוץ והביטחון דאז, צחי הנגבי. הוא סיפר כי בר"ח אייר האחרון התקיימה ישיבה משודרת של הועדת, ישיבה בה לא נכח איש מלבד היו"ר...

במהלך הישיבה עלה נושא האברכים הזכאים להבטחת הכנסה, כ-11,000 משפחות. "לשאלת היו"ר השיב מנהל האגף במשרד החינוך, מר עמוס צייאדה, כי חברת חקירות מטעם המשרד בדקה כ-90 איש אשר היה חשד לגביהם כי מעמדם השתנה או כי דיווחיהם אינם נכונים, והתברר כי מתוך 90 האנשים רק שליש לא אומתו - נדרשו להשיב את הכספים".

לדברי גפני, יו"ר הוועדה הזדרז להוציא הודעה כי מדובר ב'מדגם' ולפיו עולה כי שליש מבין ה-11 אלף אברכים "הונו את המדינה והוציאו מיליוני שקלים במרמה".

"כ-4000 משפחות מקבלות כספים במרמה, ובמיוחד כאשר מדובר באברכים, ורשויות אכיפת החוק במדינת ישראל אינן עושות דבר וממתינות לדיון בועדת משנה של ועדת חוץ ובטחון העוסקת בנושא אחר לחלוטין, זעק גפני שחור על גבי מכתב, והביע את דעתו הנחרצת לפיה מגיע ח"כ פלסנר לוועדה "עם דעות מוקדמות" ואיננו מאפשר לעובדות פשוטות לבלבל אותו".

פלסנר מערער על הקואליציה. גפני ונתניהו. צילום: אליהו הלוי צילום: פלסנר מערער על הקואליציה. גפני ונתניהו. צילום: אליהו הלוי
פלסנר מערער על הקואליציה. גפני ונתניהו. צילום: אליהו הלוי


המכתב של גפני

הבוקר, בעקבות פרסום המסקנות, שלח גפני מכתב נוסף, חריף, אל ח"כ שאול מופז, היו"ר הנוכחי של ועדת החוץ והבטחון.

"נדהמתי מטיוטת המלצות הצוות לבחינת יישום 'חוק טל' ובנוסף נאמר לנו כי המלצות אלו יוגשו כעמדת הכנסת בתשובה לבג"ץ.

"חוק דחיית שירות לתלמידי ישיבות שתורתם אומנותם תשס"ב – 2002 קובע את התנאים לקבלת דחייה משירות צבאי למי שתורתו אומנותו ומפרט את האופנים למי שחפץ בכך לצאת לשנת הכרעה ושירות אזרחי. החוק אף קובע כי הכנסת רשאית בהחלטתה להאריך את תוקפו של חוק זה לתקופות נוספות".

והנה, קובע גפני, "בהמלצות הצוות קביעת מכסות", דיבורים על "שוויון בנטל" – כל זה מעיד, לטעמו "על עמדתו של יו"ר הצוות".

"אין סמכות", כותב גפני, "לצוות זה לעסוק בנושאים האידיאולוגיים הנובעים מהחוק, אלא ביישום הסעיפים הרלבנטיים של שנת ההכרעה, העמדת הכלים הארגוניים לשירות צבאי או אזרחי למי שחפץ בכך".

כל עיסוק בנושאים אחרים, הוא סבור, פוגע בחקיקה הקיימת כפי שנקבעה בידי הכנסת. לדידו, על הצוות היה "להתעלות מעל עצמו", לשכוח את השיקולים הפוליטיים ולדון במה שבסמכותם לדון בלבד.

לגופו של חבר, כותב גפני כי "ח"כ יוחנן פלסנר, מאז בחירתו לכנסת ובכל התקופה שמפלגתו נמצאת באופוזיציה, בחר לו אג'נדה של מתקפה על החרדים תחת הסיסמה הפופוליסטית של 'שוויון בנטל' ובכך לערער את יציבותה של הקואליציה הנוכחית ובעיקר לגרום להפלתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו".

"החלק העיקרי ב'חוק טל' עוסק בתלמידי ישיבות שתורתם אומנותם. הצוות לא עסק כלל בדבר תרומתם לעם היהודי ולעולם כולו, על ההיסטוריה בת אלפי שנים של אלו שעליהם נאמר 'אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי".

"בכל הספרות התורנית ובכל הפסיקות ההלכתיות אסור למי שתורתו אומנותו לעסוק בכל עיסוק אחר אלא בלימוד תורה בלבד!", כותב גפני.

"חייהם של לומדי התורה קשים הרבה יותר מכל סקטור אחר בחברה היהודית, העובדת לפרנסתה, בונה לעצמה קריירה בתחומים שונים, מנהלת אורח חיים קליל יותר במקרה הטוב, ואיננה מצויה כל העת במסע הכפשות והתקפות תקשורתיות כמו תלמידי הישיבות שתורתם אומנותם, הנושאים את משא העם הזה ומהווים חוליה מקשרת בשרשרת הדורות ממתן תורה ועד ביאת המשיח".

"עמנו שהקיז נחלי דם יותר מכל אומה ולשון, התפזר בגלות על פני כל הגלובוס – שרד עקב התשתית המשותפת שהבריח המרכזי שלה הם לומדי התורה. עובדות אלו אינן מצויות אצל כל עם אחר".

"לאור האמור לעיל", דורש גפני שלא לדון במליאת הוועדה על טיוטת הצוות והמלצותיו, ללא קיום דיון בנושא תלמידי הישיבות, בנושא החלטת הממשלה שהתקבלה עתה ובעיקר מהי עמדת הכנסת שאותה אמורים להביא בפני הבג"ץ. שאם לא כן, המלצות הצוות הללו הם כחספא בעלמא ונועדו לצור על פי צלוחיתו ועדיף כי ח"כ פלסנר יבקש מבית המשפט לקבלו כמשיב בעתירות אלה ויביא את המלצות הצוות כעמדתו האישית ולא כעמדת הכנסת".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}