כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

הפיכה בתוניסיה • שמירה על הקהילה היהודית

לראשונה בעולם הערבי, הצליחה מהפכה עממית להדיח נשיא: בתוניסיה שוררת אנרכיה, לאחר שהנשיא ברח • הקהילה היהודית: חיים בפחד. המשטרה סגרה את הרובע היהודי והציבה שמירה

המהומות שהציתו את ההפיכה בתוניסיה
המהומות שהציתו את ההפיכה בתוניסיה



לראשונה בעולם הערבי, הצליחה מהפכה עממית להדיח נשיא מכהן: בתוניסיה שוררת אנרכיה ברחובות, לאחר שהנשיא זין אל אעבדין בן עלי, נאלץ לברוח מארמונו ולנוס מהמדינה.

המהפכה סחפה בשבועות האחרונים את הרחוב התוניסאי ואחרי סוף שבוע עמוס באירועים היסטוריים ובאלימות ברחובות נאלץ הנשיא הכל יכול של המדינה בעשרות השנים האחרונות לנוס כל עוד נפשו בו. יותר מארבעים איש נהרגו במהלך נסיונות בריחה מבתי כלא.

לאחר בריחתו של הנשיא עלי הורה יו"ר הפרלמנט התוניסאי פואד מבזע (שהושבע לנשיא זמני) לרה"מ מוחמד ראנושי להקים ממשלת חירום לאומי שבה יישבו גם נציגי האופוזיציה והבטיח לקיים בחירות כלליות בתוך 60 יום.

ההתקוממות העממית החלה בדיוק לפני חודש כשמוחמד בואזיזי, אקדמאי מובטל ומתוסכל הצית את עצמו לאחר ששוטרים החרימו את הירקות והפירות שמכר ללא רישוי. בעקבות המקרה החלו הפגנות המונים ברחבי המדינה במחאה על מחירם הנוסק של מוצרי היסוד ועל שיעור האבטלה הגבוה.

בחודש ההפגנות הסוער נהרגו במדינה כמאה מפגינים שנורו על ידי כוחות הביטחון ששמרו נאמנות לנשיא. ביום חמישי האחרון נרשמה תפנית כשהנשיא פנה לעם והודיע כי לא ירוץ לכהונה נוספת בבחירות ב2014 וכי המשטרה לא תירה עוד לעבר המפגינים.

יום שישי היה יום מבחן עבור בן עלי. האיגוד המקצועי היחיד במדינה אירגן הפגנה גדולה ואלפים נהרו לשדרות בורגיבה בתוניס הבירה. המפגינים הניפו כרזות בגנות הנשיא ולא הסתפקו בהסתלקותו העתידית. בן עלי הבין כי לא נותרה לו ברירה ונמלט מהמדינה. מטוסו של הנשיא לא קיבל אישור לנחות בפאריס ונחת לבסוף בסעודיה אך גם אז לא נרגע הציבור. 18 מפגינים נהרגו במהלך הלילה למרות העוצר שהוטל על העיר ו17 הרוגים נוספים נרשמו אתמול.

הקהילה היהודית: "ייתכן ונעזוב כאן"

עשרות מטיילים ישראלים חולצו מתוניסיה בסיוע ממדינה שלישית בעקבות ההפיכה והאירועים האלימים שמתרחשים במדינה. כעת אין בתוניסיה מטיילים ישראלים אולם במדינה חיים כאלפיים יהודים שעוקבים אחרי המתרחש בדאגה.

הקהילה היהודית מגובשת מאוד ורובה מתגורר באי ג'רבה. עד אתמול נהנתה הקהילה מיחס טוב של השלטונות אך אי הוודאות הגדול כעת מערער את מצבה. "אנחנו חיים בפחד בימים האלה" סיפר אתמול עוזיאל חדד סוחר תכשיטים המתגורר עם משפחתו בג'רבה.

"המשטרה סגרה את הרובע היהודי במחסומים ויש עלינו שמירה מיוחדת. בכל לילה יש עוצר עד חמש בבוקר ואסור לנו לצאת מהבית. זה מפחיד. המשטרה מנסה להרגיע אותנו אבל זה מצב מסוכן. ברגע שיש בעיות ישר מאשימים את היהודים. הפחד שלנו הוא לא מהשלטונות אלא מהאזרחים שיפגעו בנו. אף פעם לא היינו במצב כזה.

עד עכשיו היחסים שלנו היו טובים ולא היו לנו בעיות אבל עכשיו הכל השתנה ואנחנו לא יודעים מה לעשות. אם זה יימשך ככה יכול להיות שנעזוב את תוניסיה ונבוא לישראל. אני חייב לחשוב על זה".

עוזי טרבלסי יהודי תוניסאי שנמצא כעת בפאריס הוסיף בשיחה עם 'ישראל היום': "במוצאי שבת דיברנו עם הקהילה היהודית באי ג'רבה. בינתיים שקט כיוון שהבעיות של העם הן לא בעיות על רקע של דתי אלא אל מול הממשל. עדיין מוקדם לדבר על המצב האמיתי ונראה מה יתפתח בימים הקרובים. אין שום אירועים על רקע אנטישמי ולא נתקלנו במקרים מיוחדים אנחנו חוששים כרגיל אבל כרגע נראה שעיקר הבעיות הן פנימיות ופוליטיות".

לישראל אין יחסים רשמיים עם תוניסיה אך לתוניסיה יש משרד בתל אביב ובו אפשר לקבל אישור כניסה למדינה. על פי ההערכות במשרד החוץ בכל חודש מבקרים בתוניסיה כמה מאות מבקרים ישראלים. בדרג המדיני בירושלים לא הגיבו אתמול בשום צורה לאירועים בתוניסיה.

הרב בנימין חטאב, מנהל בית חב"ד בטוניס, בירת טוניסיה, ורב בית הכנסת הגדול בעיר, סיפר עם צאת השבת לוואלה! חדשות כי יום השבת עבר בצורה רגועה אך משעות הערב "יצאו הרבה אנשים לרחובות עם נשק וסכינים ומכים אנשים ברחוב". חטאב הוסיף וסיפר כי "יש צבא ומשטרה ברחובות, אבל יש קצת פחד". לדבריו, משעות הערב ישנה גם תנועה ערה של כלי טייס צבאיים בשמיים.

ביום שלישי שעבר סגר משרד החינוך של טוניסיה את כל בתי הספר בבירה מחשש לשלומם של הילדים בעקבות המהומות ובכלל זה גם את בית הספר היהודי בעיר.

חטאב סיפר כי על בית חב"ד ובית הכנסת הגדול בטוניס הוצבה שמירה של הצבא. לדבריו, מאז החלו המהומות נמנעים תושבי העיר לצאת מבתיהם מהשעה 5 בערב ועד לשעה 7 בבוקר. עם זאת, חטאב סבור כי "בסוף העניין יסתדר".

לדברי חטאב, בטוניסיה אין כמעט אנטישמיות. "כל השכנים שלי ערבים ואנחנו חיים כמו אחים ביחד. אין שום בעיה", אמר חטאב והוסיף כי גם בכל הנוגע למהומות בימים האחרונים - "ברחוב שלנו אין שום בעיה". בטוניסיה חיים כיום כ-2,500 יהודים, מתוכם כ-1,000 מרוכזים בעיר טוניס ובסביבותיה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}