כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

הגר"ע מגייר אלפים • אז למה ב'ישראל ביתנו' לא מרוצים?

ועדת הרבנים שדנה בגיורי צה"ל, הגישה מסקנותיה לגר"ע יוסף • במכתב מיוחד קובע הגר"ע: גיורי צה"ל כשרים • ולמה מתעקש ח"כ רותם להמשיך בחקיקה? • דיווח מיוחד

וועדת הגיור בבית הגר"ע, צילום: יעקב כהן
וועדת הגיור בבית הגר"ע, צילום: יעקב כהן



האם מגיע חוק הגיור הצבאי אל סיומו הטוב?

הבוקר הגיעו חברי הוועדה המיוחדת שמונתה על ידי הרב הראשי, הגר"ש עמאר, אל ביתו של הגר"ע יוסף כדי למסור את מסקנות בדיקתם בנושא גיורי צה"ל. "לפי מה שידוע לי על תהליך הגיור בצה"ל, על המורים המלמדים, על הדיינים ועל כל העוסקים במלאכת הקדש בזה, ולאחר ששמעתי גם את דברי חברי הועדה הרבנים הגאונים שליט"א, אשר הוקמה לבקשתי, ואשר המליצה על צעדים טובים לשיפור ולהידור, הגעתי למסקנה שעל פי ההלכה גיורי צה"ל תקפים, עפ"י תורתנו הקדושה. ויש ליישם את ההמלצות הישרות של הרבנים חברי הוועדה שליט"א".

על החתום, הרב עובדיה יוסף.

"בהזדמנות זו אני מברך מקרב לב את ידידנו הנעלה, הרב הראשי לצה"ל, הרה"ג רפאל פרץ שליט"א, שיזכה להגדיל תורה ולהאדירה לאורך ימים ושנות חיים וכל טוב", נכתב כהערה לצד הדברים.






בלתי מרוצה בעליל

אם קוראים היטב את הדברים ניתן להבין שיש כאן משום מתן כשרות לגיורי צה"ל, בכפוף לתיקונים אותם קבעה הוועדה שיש לעשות, אלא שאין כאן מתן הכשר לגיורי העבר, שנעשו עוד קודם ליישום השינויים האמורים לעיל.

מה שמותיר את סיעת 'ישראל ביתנו' בלתי מרוצה בעליל, ואת הליכוד בלתי מחוייב להבטחתו לעצור את החוק אם וכאשר יגיע הרב הראשי להסכמה לחתום על הגיורים לשעבר. אגב, השבוע, בכינוס שנערך בבית הגרי"ש אלישיב, סוכם להגיב בחומרה אם אכן יאושרו הגיורים לאחור. האם זה השפיע על מקבלי ההחלטות? – סביר להניח שלא.

רעידת אדמה חרדית

בין הדרישות אותן העלו חברי הוועדה: החלפת חלק מהדיינים הפועלים כיום במערך הגיור הצה"לי, הארכת מסלול לימודי היהדות וההלכה באולפני הגיור בצה"ל וביטול מוחלט של חלק מהאולפנים בהם תוכנית הלימוד אינה אורתודוקסית.

באופן מעשי מי שמינה את הוועדה הזו והיה אמור לחתום על המסמך הנ"ל היה הגר"ש עמר. אלא שאין זה סוד, וכבר פרסמנו רבות בעבר, את חששותיו של הרב מפני הלחץ הליטאי שיופנה לעברו, ואשר שופרו יהיה בטאונה של תנועת 'דגל התורה', היומון 'יתד נאמן'. אי לכך ניאות הגר"ע עובדיה לקחת על כתפיו הרחבות את ההחלטה הקשה ולחתום בעצמו על ההכרה בגיורי צה"ל. לתקוף פוסק הלכתי עולמי בסדר גודל של הגר"ע יהיה קשה מאד גם ל'יתד'.

יחד עם זה מקורבים המגדירים עצמם "מתלמידי הרב עמאר" אמרו לנו הבוקר כי אם אכן תיפתח התקפה כלשהי נגד רבם, הם ייאלצו לחשוף את החומר שבידם על תעשיית הגיורים הליטאית, חשיפות שיבואי ל"רעידת אדמה חרדית", כהגדרתם.

לדברי גורמים בש"ס, "המטרה שלנו היא שלא יהיו חיילים שיעוכב גיורם". ובאופן לא רשמי הם מבקשים להפנות את תשומת לבנו לכך ש"חזרו ואמרו שש"ס פוחדת מהאשכנזים, אז הנה, היא מראה היום הזה שזה קשקוש, שהיא לא פוחדת מאף אחד, שהיא יודעת לקבל החלטות אמיצות".

מעבר להכרזות, אנחנו מנסים להוביל את הנושא לקטע הפוליטי.

• עד כה דוד רותם, כפי שמסר לנו, לא קיבל כל הוראה מלשכת נתניהו או מיו"ר הקואליציה, זאב אלקין, לבטל את התוכנית שלו לכנס את ועדת חוקה חוק ומשפט שבראשותה הוא עומד ביום ג' הקרוב לדיון בנושא גיורי צה"ל.

"ראש הממשלה הבטיח מפורשות לש"ס שאם הרב עמר יאשר את גיורי צה"ל, החוק לא יקודם. גם השבוע, במהלך פגישה של נתן אשל, ראש לשכת נתניהו, בבית הגר"ע יוסף, הבטיח זאת. אלא מה? ששינוי ביתנו היא מפלגה זוללת כותרות להכעיס, מבקשת לרמוס את עם ישראל וצה"ל לצורך הון פוליטי. למרות שגיורי צה"ל תקפים, הם ממשיכים בארס השנאה".

• אתם מדברים על הבטחות בעל פה של נתן אשל, אולי גם של נתניהו, אבל ברור לכולנו שהבטחה בכתב לא ניתנה. יותר מזה, נתניהו התעקש שלא לתת אותה.

"כי נתניהו אמר שזה דבר שכבר כתוב בהחלטת ממשלה, ואין צורך לכתוב זאת מחדש. לעצם העניין, יכול דוד רותם לחשוב כאשר יחשוב, אם מרן, הפוסק הכי מקובל בעולם, נתן אחריות לגיורים של צה"ל, אין שום סיבה בעולם שמישהו יאמר שזה לא מספיק".

הוועדה רוצה לשלוט

אבל דוד רותם מתעקש להמשיך בתהליך החקיקתי בו החל. בשיחה עם 'בחדרי חרדים' הוא נשמע נחוש, וכלל אינו מתרשם מהמכתב של הגר"ע.

"הרב עמאר העביר את ההכרעה למרן הגר"ע, אבל עם כל ההערכה שלנו לרב עובדיה, ואנחנו בהחלט מעריכים אותו ומכירים בכך שהוא פוסק הלכה ראשון במעלה, לא בידו הייתה הסמכות לקבל את ההחלטה. מי שהיה צריך לחתום על הדברים ולקחת את האחריות ואת המעמסה על כתפיו היה הרב עמר. לא יכול להיות שרב שהוא מנהיג ש"ס, מנהיג דתי, ולא רב ראשי בתפקידו כיום, הוא זה שיקח על כתפיו את האחריות. אלא מה? הוועדה רוצה לשלוט בגיורי צה"ל. היא קובעת שצריך לשנות, כלומר היא רוצה שהוועדה הצה"לית תמשיך להיות תלויה ברבנות הראשית. ולזה אנחנו לא מוכנים".

"נו, בטח, כשיש פשקווילים מפה ומפה, זה מה שקורה", הוא מסיים בנימה אירונית. ומי הקורבן של כל המאבק הזה? – חיילי צה"ל"...".

ביום שלישי, הוא מבטיח, יעלה הנושא לדיון בוועדה שבראשותו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 32 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}