כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

הצעד התקדימי נכשל • בג"ץ דחה את 'העדה'

'העדה' מימנה עתירה לבג"ץ כנגד המשך החפירות ביפו - בה נתבעו, בין היתר, אלי ישי ו'אלקטרה' • העותר, משה פרידמן, ל'בחדרי חרדים': "מראש ידענו שאין לנו סיכוי"

הפגנת העדה החרדית ביפו. צילום ארכיון: אלי קובין
הפגנת העדה החרדית ביפו. צילום ארכיון: אלי קובין

בג"ץ דחה הבוקר (ה') את עתירת שלושה מאנשי 'העדה החרדית' כנגד חברות הבנייה במתחם החפירות ביפו. השופטים כתבו בפסק הדין: "משלא מצאנו עילה להתערב בפעולתה של רשות העתיקות, אנו דוחים את העתירה. בנסיבות העניין, אין אנו עושים צו להוצאות".

כזכור, שלושה אברכים, המשתייכים ל'עדה החרדית', עתרו בצעד חסר-תקדים לבג"צ, באמצעות עו"ד גל גורודיסקי, עו"ד רם גורודיסקי ועו"ד הדס ארנון, כנגד הגורמים הבונים במתחם אנדרומדה ביפו, וביקשו להוציא צו להפסקת הבנייה באופן מיידי.

האברכים, משה פרידמן, אשר ניסן מילר וברוך יהודה בלוי, הגישו את העתירה כנגד שר הפנים אלי ישי, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בתל-אביב, הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז תל-אביב, רשות העתיקות, השר לשירותי דת יעקב מרגי, חברת אלקטרה, חברת 36 יפת LLC וחברת עדן יפו בע"מ.

מי שמימנה את העתירה הייתה 'העדה החרדית', שתוקפת באופן קבוע את מוסדות המדינה, ומחרימה כל מי שבקשר עמם.

בפסק הדין שפורסם הבוקר, נכתב נימוקם של החברות השונות. כך, לדוגמא, נימקו ברשות העתיקות את הסיבה לכך שלעתירה אין כל בסיס: "בחפירות הארכיאולוגיות שבוצעו עד כה במקרקעין, לא נתגלו ממצאים או עדויות המזהים את הקברים כקברים יהודיים.

"לדידה, בהתאם למדיניות הנהוגה על-ידה, אין היא מתירה כל פעולות פיתוח בשטח שבו נתגלו קברים או עתיקות קודם שהושלמו חפירות ההצלה. לדברי רשות העתיקות, במקרה דנן נעשו החפירות הארכיאולוגיות, לרבות פינוי עצמות האדם, בהתאם להנחיות היועץ המשפטי לממשלה, בזהירות וברגישות, בפיקוחה הצמוד, ולאחר תיאום עם נציג המשרד לשירותי דת".

חברת אלקטרה השיבה כי אין לה כל קשר לפרויקט: "אלקטרה מציינת כי מזה חודשים ארוכים היא אינה מעורבת בפרויקט בכל צורה שהיא, ואין לה כל אפשרות מעשית או זכות חוקית להשפיע על עצם קיומן של העבודות בפרויקט או על אופן ביצוען. אשר על-כן, טוענת אלקטרה כי היא נעדרת כל עמדה בעתירה, ועותרת לפסיקת שכר טרחת עו"ד והוצאות משפט לטובתה, בגין היגררותה על-ידי העותרים – כך לפי טענתה – להליך לא לה".

השופטים ציינו בפסק הדין: "לאחר בחינת הדברים, לא מצאנו ממש בטענת העותרים כי רשות העתיקות חורגת ממתחם הסבירות, בהתירה את ביצוע העבודות, הן בשלב מתן ההיתר לחפירה, הן בשלב הפיקוח על העבודות בפועל".

משה פרידמן אחד מהאברכים שהגישו את העתירה, אומר ל'בחדרי חרדים': "כבר מלכתחילה הבנו שאין לנו כל סיכוי בעתירה הזאת. אך הרבנים אמרו לנו שעל פי התורה הקדושה אין אנחנו יכולים להתעלם ועלינו לעשות הכול כדי למנוע את החילול ה'".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}