כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

מה שאיום עושה • אטיאס נכנע לקיבוצים

בעוד במפלגות החרדיות מתקוטטים למי הקרדיט על חוק הדיור, מתכוון שטיניץ לטרפד אותו כבר ביום א' • ואטיאס נכנע לקיבוצים: יתיר להם לבנות דירות להשכרה, למרות התנגדותו

מקלות בגלגלים. אטיאס ושטייניץ. צילום: דוד קורן
מקלות בגלגלים. אטיאס ושטייניץ. צילום: דוד קורן



השעות האחרונות מביאות שתי בשורות שלא ממש יאהבו במשרד הבינוי והשיכון: הראשונה קשה, ובמשרד, אגב, עדיין שוקדים על תגובה הולמת עבורה.

מתברר כי ביום ראשון הקרוב מתכוון שר האוצר, יובל שטייניץ, לטרפד לאטיאס את חגיגת חוק הדיור שיסבסד משכנתאות בפריפריה, שכבר עבר בקריאה טרומית, ובישיבת הממשלה הקרובה יגיש שטייניץ ערר. אטיאס התכונן למקלות בגלגלי החוק מצד שטייניץ, אך לא ציפה לערר של ממש. הוא תכנן הפחתה בסכום, ארגון מחדש של הסעיפים, אך לא טרפוד מוחלט.

ההבטחה לתמיכה בחוק הוענקה לאלי ישי, בשיחת טלפון אישית, מראש הממשלה. היה זה על רקע החשש שש"ס תסרב לתמוך באישור התקציב הדו-שנתי, אבל כעת, משעבר התקציב, לא חייבים לקיים הבטחות.

חוק המשכנתאות כולל סבסוד ממשלתי למשכנתאות לזוגות צעירים, הרוכשים דירה ראשונה בחייהם, בבנייה רוויה בפריפריה. על פי ההצעה, היה אמור משרד השיכון לסבסד 800 שקל בחודש, בהיקף של 140 אלף שקל באזור עדיפות א', ובאזור עדיפות לאומית ב- 475 שקל בחודש, עד היקף של 90 אלף שקל. הסכום השני, 475 שקל, הוא פרי החוק של מנחם אליעזר מוזס מ'יהדות התורה', שגם לו העניק נתניהו הבטחה אישית ערב אישור התקציב.

לאורך כל הדרך של החוק הראשון טענו במשרד האוצר שהוא עתיד להביא לעלייה בביקושים לדירות ולעליית מחירים באותם אזורים. אטיאס, מצידו, התעקש וטען כי מדובר בטענות בלתי נכונות בעליל, שכן ההיצע בפריפריה הינו גמיש ומינהל מקרקעי ישראל משחרר כמות רבה של קרקעות כדי להגדיל את ההיצע ולהוזיל את המחירים

וכך, בעוד ש"ס ויהדות התורה מתכתשות ביניהן למי מגיע הקרדיט על ההבטחות לקידום שני החוקים הנ"ל, בא השלישי, שטיניץ, וכפי הנראה יכריע: לא לזה, ולא לזה.

עד לרגע פירסום הידיעה לא הצלחנו לקבל תגובה מגובשת ממשרד השיכון.

"נפגע בו ובמרקם החיים שלו"

המכה השנייה בכנף של משרד הבינוי והשיכון הגיעה מכיוון בלתי צפוי - מגזר הקיבוצים. כבר לפני מספר ימים התראיין זאב (ולוולה) שור, מזכיר תנועת הקיבוצים, ושחרר איומים מפורשים כלפי אריאל אטיאס.

"מי שרוצה לפגוע בנו ובמרקם החיים שלנו - אנו נפגע בו ובמרקם החיים שלו. הכול בדרך החוק. זה יהיה מאבק שלא ראו כמותו. נעשה הכל כדי להפסיק את האפליה לרעה שננקטת על ידי המינהל כלפינו", איים.

אטיאס, כמי שמכיר מה יכול מגזר שמאלני במדינה לחולל, וכמי שצפה מהצד בעלילות התקשורת ויו"ר תנועתו, אלי ישי, הבין את הרמז, הפנים - ונכנע תוך יומיים.

מדובר בהסכם שהושג בין הקיבוצים למנהל, מול מנהל המנהל ירון ביבי, ואשר על פיו יינתנו היתרי בנייה לקיבוצים. לטענתם, מי שטרפד את קיום ההסכם היה שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, שהתנה מתן היתרי בנייה חדשה בהפסקת השכרת דירות. בבסיס הרעיון עומדת הדרישה לפיה הבנייה החדשה תשרת את אנשי הקיבוץ למטרות מגורים ולא תשמש לבניית נכסים להשכרה.

לפני מספר שבועות, לאחר שנערך כנס חירום של התנועות הקיבוציות, נכנע המנהל והסכים לאפשר לקיבוצים את המשך השכרת הדירות לתושבים זמניים ולבנים חוזרים, והבטיח שלא להתנות עוד את בקשות הקיבוצים לבנייה חדשה בהפסקת ההשכרה.

אלא שאטיאס התנגד בתוקף לכניעה האמורה. היתכן? אלפי זוגות צעירים מהמגזר הדתי והחרדי משוועים לדירות ואין מספיק קרקעות כדי להעניק להם, והקיבוצים יחגגו?! הוא הסכים להתפשר ולאשר בנייה בקיבוצים בפריפריה הגובלת ברצועת עזה ובקו העימות עם לבנון, אך לא מעבר לכך.
כאמור, הבוקר, בעקבות האיומים, נכנע אטיאס, ואף הזדרז להגיב ולומר: "ההחלטה החדשה צפויה להגדיל הן את ההיצע של דירות להשכרה לזוגות צעירים והן את ההיצע של דירות חדשות למכירה בקיבוצים".
ולנו לא נותר אלא לשאול: אם זה כל כך טוב, למה לא אישרו להם קודם?!

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}