כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

וחוזר חלילה: חוק הגיור הכללי נדחה

בלחץ יהדות התפוצות והרפורמים: נתניהו הכריז על דחיה נוספת של שישה חודשים בחוק הגיור האזרחי • האם הרצון לשמור על שלום בית עם הסיעות החרדיות יוביל לשינוי?

כשיהיה רוב, נביא להצבעה. רותם
כשיהיה רוב, נביא להצבעה. רותם



האנדרלמוסיה שהחלה עם הגשת חוק הגיור הצבאי בידי 'ישראל ביתנו' מבלי שהממשלה תסכים עליו בפה מלא, החלה לתת את אותותיה בחוקים נוספים - ונראה שהפכה לנורמה.

התקדים נרשם גם בחוק הדיור אותו העבירה ש"ס, למרות תמיכת הממשלה, רק לאחר שאיימה כי תעביר זאת "כך או כך, בלי הסכמה או עם הסכמה".

השבוע התופעה חוזרת על עצמה, והפעם עם חוק הגיור הכללי-האזרחי.

למרות סיכומים הקיימים בנושא, לפיהם לא מעלים את החוק במחצית השנה הקרובה, ב'ישראל ביתנו' לא מוכנים ליישר קו ולדברי ח"כ דוד רותם מדובר בהצעת חוק פרטית וברגע שימצא לה רוב, הוא יביא אותה להצבעה במליאה. ירצה נתניהו, או לא ירצה.

חוק הגיור היה חוק הדגל של מפלגת 'ישראל ביתנו' בקמפיין הבחירות האחרונות שלה. אולם, כאשר החלו אנשיה במהלכים לקדמו, נקלע ראש הממשלה למסכת של לחצים מצד הקהילות היהודיות בעולם ובעיקר בארה"ב, והוא החליט לדחות את ההצבעה בשישה חודשים.

השבוע, עם תום חודשים אלו, קבע כי החוק יידחה בשישה חודשים נוספים.

הסכמה שקטה

מאחורי הקלעים, סיבת הדחייה היא הסכמה בין מזכיר הממשלה, צבי האוזר, לבין יו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי, להקפאת כל מהלך צדדי עד לתאריך ה-10 ביולי.

כלומר: מצד אחד הממשלה לא תקדם את החוק של רותם, שכבר הוכן לקריאה ראשונה. מצד שני, התנועות הרפורמיות והקונסרבטיביות לא יקדמו את ההכרה בגיורים שלהם במסלול הבג"צ. כיום הגיורים שלהם, כמובן, אינם מוכרים בישראל. אם יאושר חוק הגיור האזרחי, שמשמעותו הכרה בגיור אורתודוקסי ולא בגיור של שאר התנועות, "זה יגרום ליהדות התפוצות לחוש שמוציאים אותה מהחוק", כפי שהיטיב להגדיר זאת שרנסקי.

לדברי עו"ד יזהר הס, מנכ"ל התנועה הקונסרבטיבית, הם הסכימו לדחייה "בלב לא קל, מתוך אמון מלא בעמדת ראש הממשלה לפיה במדינת היהודים אין לקבוע מסמרות בתחום הגיור בלא הסכמה רחבה של כל חלקיו של העם היהודי".

כעת לא נותר להם אלא לקוות שראש הממשלה 'יסדר להם את העניינים', דבר שהוא כמעט בלתי אפשרי כשברקע עומד הרצון לשמור על שלום בית עם הסיעות החרדיות שבקואליציה שלו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}