כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

האפליה בסמינרים • בכי וסיפורים קורעי לב בדיון מיוחד של ועדת החינוך בכנסת

הדיון על אפליית הסמינרים: יהדות התורה מחרימה, אמסלם מציע לעצור תקציבים, מנהלי אגפי חינוך אומרים ש"אין אפליה", ומנכ"ל משרד החינוך מצטט את החזו"א • שרי רוט ניסתה לברר מה יודע יו"ר הוועדה על התפוח הלוהט • וגם: כך יפקחו על שיבוץ התלמידות • עידכונים שוטפים

 סמינר. צילום: פלאש90
סמינר. צילום: פלאש90



מאז שעות הבוקר מכונסת ועדת החינוך של הכנסת, בראשותו של ח"כ אלכס מילר מישראל ביתנו, כדי לדון בתפוח אדמה לוהט: האפליה בקבלת בנות לסמינרים החרדיים.

יהדות התורה, שלא באופן רישמי, החרימה את הדיון. גם ח"כ אליעזר מנחם מוזס, חבר הוועדה, חרג ממנהגו ולא בא. העילה: אין אפליה על רקע גזעני, כפי שהדברים מוצגים בוועדה. יש גם בנות אשכנזיות שלא מתקבלות. לשאלה מדוע לא הגיעו לומר את הדברים בדיון, לא התקבלה תשובה. "נראה שיש פה פחד ממנהלי הסמינרים, שהם כפי שהגדיר ח"כ חיים אמסלם, 'קבוצה חזקה, שלטת", אמר אחד המשתתפים.

תנועת ש"ס, לעומת זאת, שלחה אל הדיון מלבד ח"כ ניסים זאב, חבר הוועדה, גם את יו"ר הסיעה אברהם מיכאלי.

בתחילת הדיון סיפרו הורים, בבכי, סיפורים קורעי לב על דרך החתחתים שהם עוברים בדרך לרישום הבנות בסמינרים, ועל בנות היושבות בביתן, בחוסר מעש, מאז פתיחת שנת הלימודים.

ח"כ חיים אמסלם, יוזם הדיון שהגיע באיחור, אמר: "מה, אנחנו הספרדים יש לנו אות קין? השימוע הראשון שלי אצל הרב עובדיה היה בפרשת עמנואל, כי פגעתי בפצע פתוח!". הוא הציע במהלך הדיון כי "כל סמינר שיחשד, רק ייחשד באפליה, כי הם הם עובדים מתוחכם וקשה להוכיח, משרד החינוך יעצור את תקציביו".

איתמר בר עזר מעיריית ירושלים אמר בדיון: "אין אפליה. הכל בסדר. צריך להתאים תפוחים לתפוחים ואגסים לאגסים. יש משפחה מודרנית, פחות מודרנית. צריך לשבץ נכון".

גם יוחנן ספרא, מנהל אגף החינוך בעיריית בני-ברק אמר: "אין אפליה. ההורים אשמים. הם מתעקשים על מוסד מסוים. בממ"ד זה לא קורה. הורים מבינים. לא רצים לתקשורת".

עיריית מודיעין עלית הוזמנה לדיון, אך בחרה שלא להופיע.

מנכ"ל משרד החינוך ציטט את החזו"א שאמר לראש ישיבה שהודיע שאינו מקבל ספרדים, כל לא מאמין בהצלחתם בתורה: אז איך אתה לומד רי"ף ורמב"ם?

"הם עושים 'מה בא להם בראש'"

הדיון היה אמור להתקיים כבר לפני מספר שבועות, ימים ספורים לאחר 'פרשת אמסלם', אלא שאז, באופן פתאומי, ומסיבות שלא הובררו סופית עד עצם היום הזה, הוסר הנושא מסדר יומה. היו שסיפרו על בקשת ש"ס לחילופי אישים בוועדה, תוך הסרת שמו של חיים אמסלם והצגת ח"כ ניסים זאב כממלא-מקומו. מכל מקום, יו"ר הוועדה, בראיון איתנו, מכחיש את האפשרות.

בדיקה טכנית שלנו מעלה כי ח"כ חיים אמסלם, שהיה עד להרחקתו נציג של ש"ס בוועדת החינוך, הוחלף כבמטה קסם, ובמקומו הוכנס אל הרשימה ניסים זאב. כנסו לאתר הכנסת ותראו זאת בעצמכם. "חיים אמסלם הוא ח"כ, וככזה יכול להשתתף בכל וועדה", אמר לנו מילר - וצדק. אלא שנציג רשמי מטעם ש"ס, על המשבצת של המפלגה, אמסלם כבר לא יוכל להיות. כנראה לא לעולם.

איך נערכים במפלגות החרדיות לקראת הדיון? - זו הייתה שאלת מיליון הדולר, לה התקשינו אמש למצוא תשובה חד-משמעית. דבר אחד ברור: בעוד המדינה, כלומר משרד החינוך, מגיע עם תשובות ברורות וענייניות, במפלגות החרדיות גדולה המבוכה.

את הרמז הראשוני לכך מצאתי כאשר פניתי אל אחד מנציגיה הבכירים של ש"ס, בבקשה לערוך איתו ראיון וידאו. הוא הסכים. ואז התחיל להתלבט לגבי נושאי השאלות. אם אשאל אותו על פרשת אמסלם - "זה רגיש". דרעי? - "רגיש". המצב המתוח השורר בין יו"ר המפלגה, אלי ישי, לבין מספר 2 שלו, שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס? - "רגיש מאוד".

אז על מה נדבר? האפליות בסמינרים? - לא מדברים על זה, רגיש. חוק הגיור הצבאי? "רגיש, הגר"ש עמאר מטפל". השינויים בגיוס אברכים כפי שאושרו השבוע בישיבת הממשלה? - רגיש מאוד. כי אם נאמר שזה טוב לציבור החרדי - הרסנו, אם נאמר שזה רע, למה הצביעו נציגינו בעד? - רגיש.

ועל מה שרגיש לא מדברים.

ביהדות התורה, העניינים מסובכים לא פחות. מצד אחד, שלא לציטוט בשמם, כועסים נציגי המפלגה על מנהלי הסמינרים. "הם לא שומעים לרבנים, הם עושים 'מה בא להם בראש'". אבל אף אחד לא יגיד לכם את זה למיקרופון. מסוג הדברים שלא מדברים עליהם לציטוט.

אבל מי כמו נציגי המפלגה החרדית מכירים היטב את המצב בשטח. מכשירי הפקסים שלהם פולטים, דבר יום ביומו, את צרות העם שבשדה, זה שילדיו אינם מתקבלים במוסדות השונים - ולא רק על רקע עדתי. תסמכו על מנהלי הסמינרים שהם יודעים לבנות נפות מתאימות ולתפור לעצמם את הכללים. ולך תגיד להם מה לעשות.

אבל מעל לפני השטח חשים נציגי הציבור צורך עז לגונן על המנהלים הללו. למה? – ככה. ואל תבקשו פירוט.

אבל מה עושים עם אלכס מילר, שכמו קוץ בבשר החי החליט להעלות את הנושא לדיון ציבורי? ולא רק העלה לדיון ציבורי, גם הביא עליהם את שלושת המכות הכואבות: חיים אמסלם, יואב ללום ויוני מזרחי, שיניפו את נס המרד ויציפו מול ערוץ הכנסת וכתבי תקשורת את הבעיה הכי כואבת במגזר החרדי.

בש"ס גמגמו אתמול במבוכה, מתקשים לספר על מה ידברו בדיון ועם אילו תשובות הם מגיעים. "נראה, נבדוק, נתאם לקראת מחר", היה כל מה שיש להם לומר. לקראת הדיון מתכוון יו"ר הסיעה, אברהם מיכאלי, להעביר הנחיות לח"כ זאב, נציגו בוועדה.

ביהדות התורה המצב יותר גרוע. שם אפילו לא מעיזים לכנס ועדות ולאיים בחוקים (כפי שעושה ש"ס). פשוט שותקים. בעוד הלו"ז של ח"כ משה גפני 'ריק' בין השעות 11.30 ל-13.00, מה שמלמד על כוונה שלו לעקוב מקרוב אחר הדיון בוועדה, הח"כ עצמו אינו 'מודה' באשמה ולא אומר שישתתף. השעות הבאות יוכיחו. ח"כ מנחם אליעזר מוזס, יו"ר הסיעה והנציג הרשמי שלה בוועדת החינוך, לא ידע לספר לנו מהם הרעיונות אותם שלחה איתו המפלגה כצידה לדרך. "נשמע את מה שיאמרו שם, ואז נחשוב על פתרונות", אמר.

אבל היום הוא לא הגיע לשמוע סיפורים קורעי לב ולהאזין לבכי.

"יש אפשרות למצוא פתרונות יצירתיים"

במשרד החינוך דווקא כן משתדלים להיות יצירתיים. שם גיבשו הנחיות חדשות ונהלים ברורים בכל הנוגע לרישום ולשיבוץ תלמידות במגזר החרדי. כך, למשל, יבצע המשרד בדיקה מקיפה של התקנונים בכל מוסדות החינוך.

על פי התכנית, עד מחצית חודש ינואר 2011 יאספו מפקחי המוסדות בחינוך החרדי את התקנונים של בתי הספר, כאשר בחודש מארס תסתיים בדיקת כל התקנונים והערות מפקחי המשרד יועברו למוסדות החינוך. החלטה סופית בעניין אופי התקנון תתקבל עוד במהלך שנת הלימודים תשע"א.

בנוסף משרד החינוך יבחן יעדכן ויפרסם את ההנחיות לרישום תלמידות וקבלתן במוסדות החינוך היסודיים והעל-יסודיים. במסגרת פרסום ההנחיות יפורסמו נהלים גם בנוגע לוועדת הערר שתאפשר להורים לערער על החלטות מנהלי בתי הספר והרשות המקומית.

לקראת מועדי הרישום לשנה"ל התשע"ב יובאו ההנחיות לידיעתם של כלל מנהלי מחלקות החינוך ומנהלי מוסדות החינוך.

במקומות שבהם נקבעו אזורי רישום יעמוד משרד החינוך על כך שאכן יתקבלו תלמידות מאזורי הרישום. כמו כן לא תתאפשר שימוש בשיטת המכסות שיגבילו קבלת תלמידות. מוסד שיימצא כי עשה שימוש בשיטה זו - ינקטו כלפיו הסנקציות על פי חוק הפיקוח.

בדרך הזו יש סיכוי טוב ששיטת המכסות המפורסמת, שיטת ה-30%, תעבור מן העולם.



צילום וידאו: יוסי פורמנסקי


אתמול, שעות אחדות לפני כינוס הוועדה, הצלחתי לשוחח עם אלכס מילר, האיש שהרים את הכפפה בלי מורא, ונכנס אל עובי הקורה של הצרה הצרורה שמעכירה שנים על שלוות נפשה של היהדות החרדית.

• אתה עומד לכנס את ועדת החינוך כדי לדון על נושא הסמינרים. ספר לנו על הרקע שיש בידך לפני שאתה מגיע מחר ושומע את הטיעונים בוועדה. מה אתה יודע על מה שהולך להיות מחר?

"מה שחשוב לי, כיו"ר ועדת חינוך, הוא שכל ילדי ישראל יקבלו את החינוך המגיע להם. כמובן שכל מי שלא נמצא במערכת ונמצא בבית ואינו לומד צריך לבוא ולהצביע על הסיבה ואז למצוא דרך לשלב. ועל זה אנחנו נדבר מחר. אנחנו נעלה את התופעות, אנחנו נבקש פתרונות, יהיו אנשים שמייצגים את משרד החינוך, אנשים שמיצגים עיריות שונות, ואז נחשוב על פתרונות יצירתיים. אני רק מבקש מאלו שמכירים את התופעה שאם יש דברים נוספים שאולי לא יעלו, בצורה חופשית שיפנו לוועדה, ושיספרו על העניין הזה. כי אני חושב שיש לנו חוסר במודעות וחוסר בנגישות בנושאים כאלו ואחרים הקשורים למגזר החרדי וחבל על כך. לדעתי יש אפשרות למצוא פתרונות יצירתיים".

• זו השאלה הגדולה, לגבי הפתרונות. אתה יודע, ש"ס ויהדות התורה שוברים על זה את הראש כבר שנים - מה אתם יכולים לעשות שהם לא הצליחו?

"זה לא שהתופעה נוצרה לפני שנים ואין פתרון. בכל פעם כשהנושא עולה אנחנו מחפשים פתרונות יצירתיים. חבל שזה מגיע למשברים, חבל שזה מגיע למצב שמי שנפגע מכל זה, בסופו של דבר, הם הילדים. אני חושב שהאחריות של כולנו היא לדאוג קודם כל לחינוך, להגן על הילדים ואז לחשוב על כל מה שקשור לפוליטיקה. אני חושב שמחר נשמע, ואני מקווה שכל מי שמעורב בפרשות הללו ימצאו פתרון עד מחר..".

• זה לא יקרה.

"מקווה שנשמע עד מחר בשורות טובות".

• יש לך רעיון לפתור את הבעיה, שאף אחד עד עכשיו לא הצליח לפתור אותה?

"בשביל לחשוב על פתרונות צריך קודם כל להכיר את המערכת מכל הכיוונים. צריך המלצות של המומחים, ומחר יהיו אנשים מכל הצדדים. נשמע את כולם ונמצא פתרונות. אני בטוח שלא מדובר על נושא שאלכס מילר ראשון שהעלה אותו ואף אחד לא חשב עליו קודם. אני בטוח שמעלים כל הזמן עצות ופתרונות.ומגלגלים אותם. צריך לחשוב על הרעיון המתאים ביותר כדי לקדם את טובת הילדים".

• הזמנתם גם את יהדות התורה, גם את ש"ס וגם את נציגי ועדת החינוך.

"קודם כל גם 'יהדות התורה' וגם 'ש"ס' הם חברים בוועדה. הם יודעים על סדר היום. לא צריך להזמין חברי כנסת לדיון בוועדה שהם חברים בה. אבל כל מי שבא, ברוך הבא".

• חיים אמסלם ישתתף בדיון הזה, נכון?

" הוא פנה אלי גם בצורה אישית, על קיום הדיון הזה. הנושא מפורסם כבר קרוב לשבוע ולכל חבר כנסת יש לו זכות להגיע לוועדת חינוך ולהתייחס לנושא בצורה פרלמנטארית ודמוקרטית".

• מהי הסיבה לכך שהדיון נדחה? הוא היה אמור להתקיים לפני כחודש?

"ראשית, נתחיל מזה שבדיוק באותה תקופה נכנסתי לראשות וועדת החינוך. קיבלתי את הנושאים שביקשו חברי כנסת להעלות לדיון בוועדה. חבר הכנסת אמסלם לא דיבר איתי אישית, היה רק מכתב שהיה מונח על שולחני. ברגע שראיתי לנכון לעשות דיון בנושא פרסמנו את זה, ואז התחלנו לקבל פניות ממקומות אחרים, מערים אחרות, שמלוות את אותה תופעה. ואז החלטנו לדחות בשבוע-שבועיים כדי שאנשים יוכלו לפנות לוועדה ולספר על הבעיות הנוספות. כי כשמדובר על טיפול ספציפי יש מנגנון לפיו חבר כנסת יכול לכנס דיון מהיר. אבל כשמדובר לבעיה כללית, הוועדה לא מטפלת בעיר מסוימת כשיש תופעה שחוזרת על עצמה בערים נוספות".

• היה לכם שיתוף פעולה עד עכשיו עם ש"ס, בנושא הזה?

"אני בטוח שהם יבואו. צריך לזכור שמדובר בחברי כנסת שהם שותפים מלאים בוועדה, ומגיעים כמעט לכל ישיבה: אם זה ח"כ זאב , אם זה ח"כ אמסלם ואם זה ח"כ מוזס - הם שותפים מלאים לכל הדיונים בוועדה. אני לא חושב שתהיה להם סיבה מחר שלא להגיע".

• אני יכולה רק לאחל לך בהצלחה. אם תצליח מחר לפתור את הבעיה, אז 'עשית את זה'. זו בהחלט משימה...

"בעזרת ה'...".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}