כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

בהוראת שופט: 'חברא קדישא' בראשל"צ פורקה

רשם העמותות בדק התנהלות 'חברא קדישא' בראשל"צ, מצא אי סדרים במיליונים - והעמותה פורקה • וכמה הייתה המשכורת של מנכ"ל החברא קדישא? 190 אלף ש"ח לחודש

אילוסטרציה: יעקב נחומי
אילוסטרציה: יעקב נחומי

בודקים מטעם רשם העמותות שבדקו את התנהלות עמותת 'חברא קדישא' בראשון לציון, מצאו אי סדרים כספים במיליוני שקלים, ובהוראת שופט בית המשפט המחוזי בפ"ת אילן שילה, פורקה אתמול העמותה.

הפירוק נעשה לבקשת עו"ד מירי כנרי, נציגת רשם העמותות, שחשפה בבית המשפט תמונה קשה של פרשיות שחיתות. לבקשתה מונה אתמול עו"ד אביחי ורדי כמפרק זמני של החברה.

בראש אחת ה'חברא קדישא' הגדולות בישראל, עמד המנכ"ל יוסף ברויאר. על פי הבדיקה הגיעה עלות שכרו החודשי ל-146 אלף שקלים; בשנת 2006 היא הגיעה ל-157 אלף שקלים ובשנת 2007 היא טיפסה עד ל-190 אלף שקלים.

את המשכורת, על פי החשדות, אירגן לעצמו המנכ"ל באמצעות פיצול שכרו לשלושה תלושי שכר כאשר את הכסף הוא מקבל בשלושה צ'קים נפרדים משני חשבונות בנק של העמותה.

בנוסף לפרשה זו אירגן המנכ"ל גם לרעייתו משכורת קבועה בגובה 14 אלף שקלים אף שלא עבדה בחברה. סכום ההונאה המצטבר במקרה הזה עלה על חצי מיליון שקלים.

איך בדיוק עשה זאת המנכ"ל?

העיתון 'מעריב' מפרסם הבוקר כי השתלט על קופת גמ"ח ששמה "רב טוב" שהיו בה מיליוני שקלים והוא היה בעל זכות החתימה היחיד בחשבונה. לקופת הגמ"ח הזו הועברו בין היתר גם 355 אלף שקלים שנמשכו על שם מיכל פיטרמן בתו של יו"ר הוועד שלום פליישמן שלא עבדה בחברה ולא קיבלה את הכסף. המנכ"ל השתמש פשוט בשמה לצורך ההונאה ועלה חשד שמפעם לפעם שינה את שמה כמוטבת ממיכל פיטרמן למיכל פיטר.

והיתה תרמית נוספת חמורה עוד יותר: המנכ"ל משך מהקופה 175 אלף שקלים כתשלום ל"חשמל נועם". כשהתבקש יו"ר החברה להסביר את ההוצאה הזאת אמר: לא ידוע לי על עבודות חשמל שבוצעו עבור העמותה.

עוד מגלים כותבי הדו"ח כיצד בעלי תפקידים בעמותה היו במצב של ניגוד עניינים וכיצד ועדת הביקורת עצמה עיניים: "בחשבונות הבנק של החברה קדישא נמצאו צ'קים לפירעון מגמ"ח "רב טוב" (שבשליטת המנכ"ל) על סך 2.5 מיליון שקלים. החוב של הגמ"ח לעמותה אינו רשום בהנהלת החשבונות של העמותה - לכן עולה חשש שהכסף נלקח במזומן או מצ'קים של לקוחות. לא דווח לעמותה על משיכת הכספים לא ניתנו ביטחונות עבור 'ההלוואה' הסכום לא חויב בריבית והצמדה כנדרש".

ועוד צימוק מהדו"ח: "בחשבונות הבנק של העמותה נמצאו צ'קים לפירעון מהיועץ המשפטי של החברה קדישא על סך 1.2 מיליון שקלים. החוב של היועץ המשפטי אינו רשום בהנהלת החשבונות של העמותה. כפי שעולה מהחומר הגמ"ח נתן הלוואה ליועץ המשפטי והלה שילם בצ'קים לעמותה...עולה כי מר ברויאר לא ניסה ואף לא היה צריך להסתיר את משיכת הסכומים השערורייתיים מהעמותה. כספים נמשכו תוך שחברי הוועד שהם הגורם שאמור לפקח על פעילותו כמנכ"ל עצמו עיניים והתעלמו מפעולות אלה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}