כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

נתניהו וקדימה מתחרים: מי יכה טוב יותר את אלי ישי?

יו"ר ש"ס מקבל תמיכה מבית, אבל בחוץ - הוא 'חוטף' כל יום מחדש • ומי מסייע במלאכה? אליק רון, דני רוזן, וכמובן - התקשורת • ואיזו יד פוליטית מכוונת את רוזן, כמו בובה על חוט, כדי להביא לסילוקו של ישי מהבמה • פרשנות

אליק רון, נתניהו וישי
אליק רון, נתניהו וישי



אירוע השריפה בכרמל הפך לאירוע שכל צד במפה הפוליטית בישראל, מתאמץ לנצלו לטובתו.

שעות אחדות לאחר שנודע דבר היקף האסון, כבר עשה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את דרכו אל הר הכרמל, לבוש בבגדים ספורטיביים המשדרים 'ירידה אל השטח', והחל לקצור את הדיווידנדים. וכך, בעוד הרוח מאיצה את האש, חיש מהר הריח נתניהו לאן באמת נושבת הרוח, אל בשרו של שר הפנים וסגנו, אלי ישי - ונעץ אף הוא את השיפוד בבשר החי.

זה החל בהתעלמות מכוונת מישי בכל אזכור של תודות וברכות לעושים במלאכה, והמשיך בסיור שנערך בשטח ה'שרוף', אז שכח נתניהו, משום מה, להזמין את ישי וצירף אליו רק את שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס.

בשלב מסוים 'נזכר' נתניהו שהוא, בעצם, זקוק לישי. היה זה לאחר ימים ארוכים בהם שמע את האחרון דורש הקמת ועדת חקירה ממלכתית. כדי להשתיק את שר הפנים ולדאוג שאנשיו בוועדה לביקורת המדינה יצביעו כמצופה מהם, הבטיח נתניהו את שהבטיח (ולא קיים) לגבי חוק הגיור הצבאי,

וליואל חסון, יו"ר הוועדה, לא נותר רוב שיתמוך בהקמת הוועדה בה חשק.

מאז ועד היום, ידעו יחסי נתניהו וישי עליות ומורדות כמו רכבת הרים בלונה פארק. הצבעת התקציב אילצה את ראש הממשלה 'להתחנף' קלות לסגנו ולהבטיח לו, בשיחת טלפון קצרה, את תמיכתו בחוק הדיור.

גם במקרה הזה, עוד לא בטוח שהוא גם הבטיח לקיים. יהיה פיילוט, עוד נראה, עוד נחשוב.

כשתוכנן הטקס בבית אורן לחשו לו יועציו שאולי לא כדאי להגיע. אולי יהיו צעקות, ולמה לו לחפש צרות. אבל נתניהו החליט לנסוע, ואפילו לקחת איתו את השר ישי. לא יועיל, לא יזיק. בסופו של יום זה הועיל עד מאוד, כי 'האש' הצולבת הופנתה בעיקר אל השעיר התורן לעזאזל. אליו, אל ראש הממשלה, הגיעו רק הגיצים.

ההצגה החלה. מעל לפני השטח נראה היה כי היחסים בין שני האישים שבו למסלולם התקין. החריקה הראשונה נרשמה כאשר השפיל דני רוזן, בן זוגה של מפקדת מחוז חיפה, אהובה תומר, שנספתה באסון, את ישי בשידור חי.

נתניהו התעלם, והמשיך בנאומו כמתוכנן מראש, מביט לעבר הרבנים הראשיים, שמיהרו לצאת יחד עם שר הפנים המגורש בבושת-פנים, כאשר שריר אינו זע בפניו. הטרידו אותו רק ההפרעות הנמשכות והולכות שקטעו שוב ושוב את נאומו.

כששב לביתו ישב רגע עם עצמו, אולי גם שמע לעצת רעייתו, והחליט שאי מחאה גם היא סוג של הזדהות, ולהקצין את מצב היחסים עם המפלגה החרדית הגדולה אי אפשר, בטח לא כל עוד קדימה יושבת סופית על הגדר והעבודה מתלבטת האם לצאת בחוץ.

שיחת עידוד קצרה בבוקר יום המחרת הבהירה לישי שנתניהו הוא אסטרטג טוב, כזה שיודע שלא לחצות את הקו האדום.

מבחינת נתניהו, תם פרק א' של הצגת הכיבוי.

המהומה בטקס הזיכרון. צילום מתוך ערוץ 10צילום: המהומה בטקס הזיכרון. צילום מתוך ערוץ 10
המהומה בטקס הזיכרון. צילום מתוך ערוץ 10


החרדי המזוקן מש"ס

הבוקר, לקראת ישיבת הממשלה, שב נתניהו ושינן לעצמו כי עדיף שלא להביע הזדהות מיותרת עם מי שאינו אהוד על התקשורת.

וכך, בעוד שר הפנים מנצל את הישיבה, נושא מונולוג ארוך בו הוא מתאר את המצב הקשה של שירותי הכבאות וגם מבקש כסף, ארב לו נתניהו בפינה. ישי ממשיך להסביר כי התוספת התקציבית בת ה-350 מיליון שקל, אותה מסכים נתניהו להעביר, היא לעג לרש. "מצב המערך הוא בושה וחרפה. אפשר להגיד כבר עכשיו מה יהיו מסקנות ועדת החקירה הבאה", כתב לנתניהו עוד קודם כינוס הממשלה.

נתניהו, שסף הרתיחה שלו כבר הגיע לשיא, עבר למתפרצת. "נמאס לי לקבל את מכתבי הכיסוי האלה, זו גישה בלתי אפשרית, זה תופס זמן של יועצים ומשפטנים", ירה באיש שהואשם על לא עוול בכפו כאילו הוא אחראי על זלזול הממשלות הקודמות במערך הכיבוי המוטס והנייח.

"אנחנו לא עובדים כאן בשביל ועדות חקירה", המשיך ראש הממשלה כשהוא מרים את קולו. "אם כבר שולחים מכתב, אני מבקש שזה לא יהיה יותר מאחד ביום, ושהדרישות התקציביות לא יעלו על מיליארד שקל".

בסופה של ישיבה, אישרה הממשלה הקצאה בת 800 מיליון שקל לכל מערך החירום. רק 350 מיליון שקל מהם יוענקו למערך הכיבוי הגוסס. ש"ס לא תמכה, כי מהם 350 מיליון שקלים לגוף כה חולה. התגובה של לשכת נתניהו לא איחרה להגיע: "ש"ס אינה תומכת בהעברת כספים למערך הכיבוי"...

ומעל לכל, הגיש נתניהו לכלי התקשורת את ההישג המזהיר: העברתי את מערך הכבאות מידיו השנואות של שר הפנים היישר אל המשרד לביטחון הפנים.

מהו הכישרון המיוחד שמביא עמו המשרד לביטחון פנים, שאינו מביא משרד הפנים? קצת פחות מכתבים מנדנדים, אהדה ציבורית רבה יותר, ובקיצור: לא עוד אחד שמנדנד השכם והערב ש"שעון פיקוח הנפש החל לפעול".

אהרונוביץ? זה כבר נשמע הרבה יותר טוב. אגב, לאחרונה הוא חלק ממפלגה ששמה לעצמה מטרה: לחנך את החרדים - וזהו פלוס נוסף מבחינת נתניהו והתדמית התקשורתית.

פלוס משמעותי למדי.

אין ספק שעיתוני יום המחר יאהבו מאוד את הצעד האחרון של נתניהו. רק 350 מיליון שקלים לשר הסורר, זה שב'אשמתו' טס אוטובוס הסוהרים היישר אל האש, זה שב'אשמתו' לא עמדו עוד מטוסי חיל האוויר לרשות מערך הכיבוי, וכמובן, זה ש'באשמתו' נולדו כל הרעות החולות בהן מתאפיין מערך הכיבוי על שלל מקורביו, מינוייו ושחיתויותיו.

העיקר שההגה לא יהיה עוד בידיים של החרדי המזוקן מש"ס.



אלי ישי בנתיבות. צילום: יעקב נחומיצילום: אלי ישי בנתיבות. צילום: יעקב נחומי
אלי ישי בנתיבות. צילום: יעקב נחומי


"חטאו שהוא ספרדי וחרדי"

ישי, מבחינתו, סופג אירועים הגדולים על מידותיו של כל בן אנוש.

מצד אחד הוא זוכה לתמיכה רבנית ופנים-תקשורתית חרדית חסרת-תקדים. מספר פעמים מאז האסון קיבל ישי תמיכה ישירה ממורו ורבו, הגר"ע יוסף. אתמול בערב, במהלך השיעור השבועי אצל הגר"ע, בירך גם הבאבא ברוך את ישי: "הקב"ה יתן לך כוח לנצח את כולם".

"חטאו של אלי ישי זה שהוא ספרדי וחרדי. כתוב בפרקי אבות ש'כל המלבין פני חברו ברבים אין לו חלק לעולם הבא', אבל הבעיה היא שהם לא מאמינים בעולם הבא, לא מאמינים בכלום, לכן עשו את זה", תמך בו בפומבי גם הגר"ע יוסף.

בצעד ראוי להערכה החליט ישי, מיד לאחר המהומה שפרצה בטקס האזכרה, שלא להשיב מלחמת שערה למגדפים אותו. "והמשכיל בעת ההיא ידום", אמר, וזכה אתמול לשבח מהגר"ע גם על החלטתו זו: "שמחתי שלא ענית להם".

היום, בנתיבות, הוא היה האיש המחוזק ביותר, האהוד ביותר, המעודד ביותר.

כיהודי חרדי וירא שמים אין ספק שהתמיכה יוצאת הדופן, מחזקת את ישי.

הבוקר, לאחר שהגיש את התביעה, בה דורש דני רוזן לא פחות משני מיליון שקלים מאלי ישי, אמר רוזן כי הוא מבקש להיפגש עם הרב עובדיה, כדי לספר לו על מעשיו של ישי. אבל לאור מחאתו של הגר"ע על שפיכות הדמים שנעשתה ל"רבי אליהו ישי", כפי שהוא נוהג לכנותו בחיבה, הוא מסרב לקבל את רוזן.

בטח לא לפני שיתנצל.

האיש שהרס את חגיגת השלום

מן העבר השני ניצבת 'קדימה', שחקנית המשנה בהצגת 'האש בכרמל'

מגובה בתקשורת השמאלנית, מנסה המפלגה להניע מהלכים. אף אחד לא עושה את זה בגלוי. כולם מפעילים שחקנים באמצעות חוטים ארוכים הנמתחים אל מעבר לאחורי הקלעים. אבל משיחות רבות שקיימתי עם אנשים שהכירו בעבר את אהובה תומר ז"ל ואת בן זוגה, כולל אנשים המקורבים מאד ל'קדימה', מתחזק החשד כי יד פוליטית כיוונה את התנהלותו של דני רוזן, אולי גם מכוונת את כלי התקשורת.

לפני מספר ימים נכנס מפקד המחוז הצפוני לשעבר של משטרת ישראל, ניצב בדימוס אליק רון, אל מטה מפלגת קדימה בפתח-תקווה, והגיש טופס התפקדות למנכ"ל התנועה, משה שחורי. "אני מקווה כי אצליח לצרף למאמץ ולעשייה חברים נוספים ולעזור לקדימה להעמיד חלופה אמיתית וראויה לממשלה", אמר, וסיפר כי נקודת השבר שהביאה אותו להתפקד הייתה "הטרגדיה בכרמל".

יו"ר המפלגה, ציפי לבני, מיהרה כמובן להתקשר אליו ולברכו על הצעד. "אני בטוחה שתתרום לקדימה מיכולותיך ומכישוריך בנושאים רבים", אמרה לו.

רון פרע את השטר מהר מכפי שציפו. חברותו עם רוזן היא אחד הסודות הגלויים. קודם שעזב את המחוז הצפוני היה מפקדה של אהובה תומר ז"ל.

אנשים ששהו בתוך האולם, בערב האזכרה, יודעים לספר על תוכנית מוכנה מראש, על התלחששויות בין רוזן לבין חברים ששהו באולם, ועל כך שחלפו דקות ארוכות בטרם "התפרץ" מתוך כאב. אין ספק שאסור לדון אותו בעת צערו, וצריך להבין לליבו. אך התחושה הזוחלת והולכת כי מישהו ניצל את הטרגדיה ואת רוזן כדי לטמון פח לנתניהו, ויותר מכך, לנציגו במשרד הפנים - מתסכלת.

עבור השמאל, אולי גם עבור כלי התקשורת, בטח עבור מפלגת 'קדימה', התרחיש הטוב ביותר הוא סילוקו מהבמה הפוליטית של אלי ישי, והצבתו של שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, בראש מפלגת ש"ס: הוא שמאלי יותר מישי, כפי שהם אוהבים להגדיר זאת.

אפילו החזרתו של אריה דרעי, לשעבר שנוא נפשם ומי שאיים על שלוותם, אל הזירה, עדיפה מיו"ר ימני - האיש שהרס להם את את הקואליציה שתיכננה ציפי ליבני להקים, ואת חגיגת השלום, כשטירפד את המשך ההקפאה ביו"ש. אחרי הכל, דרעי נחשב לתומך נלהב של הסכם אוסלו ולמשויך לצד השמאלי של המפה.

עבור פעילי 'קדימה', באשר הם, כל הדרכים כדי להביא להגשמת המטרה - כשרות.

השאלה הגדולה התולה בחלל היא: איך נתניהו לא מבין את זה?! - - -
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}