כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

מבוכה במפלגות החרדיות: איך להגיב על גיוס 2,400 חרדים בשנה

הממשלה אישרה, בתמיכת שרי ש"ס, הצעת נתניהו: גיוס של 2,400 אברכים לצבא מידי שנה • היעד הסופי: עד שנת 2015 יגויסו 4,800 חרדים כל שנה, מחציתם בשירות אזרחי

חיילי הנח"ל החרדי. צילום: יעקב נחומי
חיילי הנח"ל החרדי. צילום: יעקב נחומי



ברוב של 23 בעד, מתנגד אחד ושני נמנעים אישרה הבוקר (א) הממשלה את רפורמת גיוס חרדים לשירות צבאי ואזרחי. משמעות ההחלטה היא גיוס של 2,400 חרדים כבר בשנה הקרובה. השר אבישי ברוורמן התנגד והשרים בן אליעזר ומרידור נמנעו. שרי ש"ס הצביעו בעד הרפורמה.

על פי הצעת ההחלטה, השנה יגויסו, כאמור, 2,400 חרדים, מחציתם לשירות צבאי ומחציתם לשירות אזרחי, חלקו במסגרת פנים קהילתית חרדית. ומעתה, כל שנה מספר המגויסים יגדל עד שבשנת 2015 מספרם יגיע ל-4,800, מחציתם לשירות צבאי ומחציתם לשירות אזרחי.

כמו כן, בניגוד להחלטה המקורית בחוק ההסדרים, נקבע שהגיל ממנו יתאפשר לחרדי להתגייס לשירות אזרחי בגופי החירום, כתחליף לשירות צבאי, יעמוד על 22.

ההחלטה של נתניהו להביא את הנושא להצבעה הגיעה לאחר פרסום עמדת הרמטכ"ל, גבי אשכנזי, לפיה תוכנית הצבא היא להעמיד את גיוס החרדים לשנה הקרובה על מספר של 2,400 אברכים. תוכניתו המוצהרת של אשכנזי היא רק חלק מתוכניתו הכוללת, לפיה צריכים כל החרדים במדינה להגיע לבקו"ם - ללא יוצא מהכלל.

"לא ניתן שלאחוזים גדלים והולכים מהציבור יהיה פטור משירות תחת 'תורתו אומנתו'. מדינת ישראל לא תוכל לעמוד בזה, ועל כן אני מביא את השינוי המוצע כאן היום, שיתחיל תהליך הפוך, בדיוק כפי שעשיתי כשאחוז ההוצאה הציבורית היה גבוה מדיי, ועלול היה למוטט את המשק", הסביר נתניהו.

לדברי שר הביטחון, אהוד ברק, מדובר ב"צעד נכון בכיוון הנכון, בתחום השתתפות חרדים בנשיאת הנטל במסגרת שירות ביטחוני לאומי ואזרחי כללי". לדעתו, תביא התוכנית להשתלבותם של החרדים בשוק העבודה, תוך שינוי הדרגתי ביחס החברה החרדית לצה"ל ולמדינה, דבר שצה"ל ומערכת הבטחון בהחלט מעודדים ומגבים.

בדרך להשגת המטרות יהיה על הממשלה להקצות 130 מיליון שקלים בשנה, כדי לגבש מסגרות גיוס מתאימות למגזר החרדי, ועוד 70 מיליון שקל בשנה לפיתוח מסגרות נוספות בשירות האזרחי.

"למה להילחם בזה?!"

במפלגות החרדיות מתקשים להתמודד עם ההחלטה החדשה. מחד, חוששים שם לתמוך בה, שכן מדובר בפריצת גדר בכל הנושא של גיוס חרדים לצבא, והחשש מפני סחף שיביא אברכים רבים אל פתחי הבקו"ם תולה ועומד בחלל. מאידך, ושלא לציטוט בשמם, מסכימים נציגים חרדיים בכירים להודות, כי מדובר במצב של "אין ברירה".

"קיימת הסכמה עקרונית לפיה מי שלומד רציני - ימשיך ללמוד רציני. אך מי שאינו יכול לעמוד בכך, עליו לשרת בצבא", אומרים אותם גורמים, המבקשים, מסיבות מובנות, לשמור על עילום שמם, לבל ייחשפו ללחצים בבטאונים יומיים כאלו ואחרים.

"הבעיה היא שהציבור החרדי אינו מעוניין לשרת במסגרת הרגילה של יחידות הצבא. לשם כך מוכן נתניהו לבוא לקראת החרדים ולהשקיע כסף כדי לשלבם במסגרות שיתאימו לאופיו של הציבור החרדי. אז למה להילחם בזה?!"

מי שחוזר ומדבר על הנושא הוא שר האוצר, יובל שטיניץ, ששב ואומר לנציגים החרדיים, כי חובה לשלב את החרדים בכלכלת המדינה. לדעתו, החסם הזה של שירות צבאי מפריע לחרדים רבים להשתלב במקומות עבודה, ובאם יוכלו 'לעשות צבא' בדרכים מקלות, כלכלת ישראל רק תרוויח מכך.

יחוזק הפרויקט הצבאי "שחר"

היוזמה החדשה מתבססת על נתוני צה"ל ולפיהם גודלה של שכבת הגיל של חרדים בני 18 עומדת על כ-5,500 בחורים, כאשר עד לשנת 2015 היא צפויה לעמוד על כ-7,400 איש. הצוות הבין-משרדי, בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, קבע יעד ולפיו כ-65 אחוזים מכל שכבת גיל חרדית תשרת בצה"ל או בשירות האזרחי עד לגיל 28, והמלצות אלו הם שעמדו לעיני ראש הממשלה בבואו לאשר את היוזמה החדשה.

כבר ביום שישי, במהלך פגישתם של ראש הממשלה ושר האוצר עם ראש אכ"א, אלוף אבי זמיר, התגבשה ההצעה, שהתבססה גם על הצעתו של אשכנזי, שהוגשה כבר ביום רביעי שעבר.

ההצעה המקורית, כפי שהגיש אותה שר האוצר, יובל שטיניץ, הייתה אמורה לעלות בממשלה לפני כשלושה שבועות, ועל פיה הממשלה התעתדה להעניק פטור גורף לחרדים בני 22 מגיוס בצה"ל.

בעקבות הלחץ הציבורי שנוצר, דחה נתניהו את ההחלטה ובסופו של דבר אף גנז אותה. אשכנזי תקף את ההצעה הזו באופן פומבי. "צה"ל ככלל בעד שילוב חרדים בצבא, ואם מותר לנו גם בשוק העבודה. זה דבר חשוב. אנחנו חושבים שגיל הפטור צריך להיות 24-25. השוויוניות חשובה כאן", אמר בשעתו.

ביום שישי, כאמור, החליט נתניהו כי הפרויקט הצבאי "שחר" המיועד לאוכלוסיה החרדית יחוזק באופן משמעותי. מדובר בפרויקט במהלכו משרתים אברכים שהפסיקו את לימודם, במסגרות טכנולוגיות בצה"ל, תוך שהם מקבלים הכשרה על חשבון הצבא ומשרתים במסגרת הצבא במשך 6 שנים.
הגיל ממנו יתאפשר לחרדי ללא ילדים להתגייס לשירות אזרחי רגיל, כתחליף לשירות צבאי, יעמוד על 26.

במקביל תגובש תוכנית סיוע לחרדים המשרתים בצבא ובשירות האזרחי כך שהם יוכלו להשתלב בתעסוקה מיד עם תום השירות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}