כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

חרדי? - לך תעשה צבא...

בישיבת הממשלה הבוקר הציג נתניהו את היעד הבא שלו: גיוס של לא פחות מ- 2,400 אברכים לצבא, מידי שנה • במפלגות החרדיות שוררת מבוכה: מצד אחד, מבינים שמדובר בצעד מתבקש, מצד שני, אי אפשר לברך עליו בגלוי • 23 תומכים, 1 מתנגד, 2 נמנעים

ברוב של 23 בעד, מתנגד אחד ושני נמנעים הצביעה הבוקר הממשלה בעד רפורמת גיוס חרדים לשירות צבאי ואזרחי. משמעות ההחלטה היא גיוס של 2,400 חרדים כבר בשנה הקרובה.

ההחלטה להביא את הנושא להצבעה הגיעה לאחר פרסומה של עמדת הרמטכ"ל, גבי אשכנזי, לפיה תוכנית הצבא היא להעמיד את גיוס החרדים לשנה הקרובה על מספר של 2,400 אברכים. למען האמת, תוכניתו המוצהר של אשכנזי היא רק חלק מתוכניתו הכוללת על פיה צריכים כל החרדים במדינה להגיע לבקו"ם, ללא יוצא מהכלל. "מדינת ישראל צריכה לחייב כל בן ובת בגיל 18 לעשות שירות", הבהיר אשכנזי לפני מספר ימים בכנס הורים של מתגייסים שנערך בחולון. "שכולם יגיעו לבקו"ם - צה"ל יבחר את מי שהוא צריך, וכל מי שיימצא מתאים יותר לתפקידים אחרים, יישלח לגיוס למשטרה, למד"א, למלחמה בתאונות הדרכים ולאן שהמדינה תצטרך אותו".

על פי התוכנית יגיע כל המספר הנ"ל של אברכים אל הבקום, חלקם יגויס לשורות הצבא, אחרים יועברו לשירות אזרחי, חלקו במסגרת פנים קהילתית חרדית. היעד הסופי להכפיל, עד לשנת 2015, את מספר האברכים המשרתים, עד למספר של 4,800 אברכים.

לדברי שר הביטחון, אהוד ברק, מדובר ב"צעד נכון בכיוון הנכון, בתחום השתתפות חרדים בנשיאת הנטל במסגרת שירות ביטחוני לאומי ואזרחי כללי". לדעתו תביא התוכנית להשתלבותם של החרדים בשוק העבודה, תוך שינוי הדרגתי ביחס החברה החרדית לצה"ל ולמדינה, דבר שצה"ל ומערכת הבטחון בהחלט מעודדים ומגבים.

בדרך להשגת המטרות יהא על הממשלה להקצות 130 מיליון שקלים בשנה כדי לגבש מסגרות גיוס מתאימות למגזר החרדי, ועוד 70 מיליון שקל בשנה לפיתוח מסגרות נוספות בשירות האזרחי.

במפלגות החרדיות מתקשים להתמודד עם ההחלטה החדשה. מחד, הם חוששים לתמוך בה שכן מדובר בפריצת גדר בכל הנושא של גיוס חרדים לצבא, והחשש מפני סחף שיביא אברכים רבים אל פתחי הבקו"ם תולה ועומד בחלל.

מאידך, ושלא לציטוט בשמם, מסכימים נציגים חרדיים בכירים להודות כי מדובר במצב של "אין ברירה". "קיימת הסכמה עקרונית לפיה מי שלומד רציני, ימשיך ללמוד רציני. אך מי שאינו יכול לעמוד בכך, עליו לשרת בצבא", אומרים אותם גורמים, המבקשים, מסיבות מובנות, לשמור על עילום שמם, לבל ייחשפו ללחצים בבטאונים יומיים כאלו ואחרים. "הבעיה היא שהציבור החרדי אינו מעוניין לשרת במסגרת הרגילה של יחידות הצבא. לשם כך מוכן נתניהו לבוא לקראת החרדים ולהשקיע כסף כדי לשלבם במסגרות שיתאימו לאופיו של הציבור החרדי. אז למה להילחם בזה?!".

נקודה נוספת. מעל לפני השטח מה שהביא את נתניהו להעלות את הנושא בישיבת הממשלה השבוע היו דבריו הפומביים של אשכנזי, כפי שכתבנו. יחד עם זה צריך לזכור שמי שחוזר ומדבר על הנושא הוא שר האוצר, יובל שטיניץ, ששב ואומר לנציגים החרדיים כי חובה לשלב את החרדים בכלכלת המדינה. לדעתו, החסם הזה של שירות צבאי מפריע לחרדים רבים להשתלב במקומות עבודה, ובאם הם יוכלו 'לעשות צבא' בדרכים מקלות, כלכלת ישראל רק תרוויח מכך.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}