כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

ישי: שיעליבו אותי, אבל לא לפגוע בניספים ובמשפחות

שר הפנים דרש בישיבת הממשלה 700 מיליון ש"ח לשיקום מערך הכבאות, אבל נתניהו ביצע תרגיל: האחריות על מערך הכיבוי עוברת לשר לבטחון פנים • המשפחות: נחקור לבד את האסון

אלי ישי. צילום: פלאש90
אלי ישי. צילום: פלאש90



במהלך ישיבת הממשלה הבוקר (א) דרש שר הפנים, אלי ישי, להקצות 700 מיליון שקלים למערך הכיבוי, וזאת מבלי להציב כתנאי מוקדם את קידום הרפורמה אותה דורש משרד האוצר.

במהלך דבריו גלגל ישי את האשמה למחדל הכיבוי בשריפה הגדולה בכרמל על ממשלת שרון הראשונה, האשמה עיקרית במחדל, לדעתו, "משום שביטלה את הכיבוי האווירי". לדברי ישי, "זה הדבר שהיה מסייע לעצור את התפשטות הלהבות".

ישי התייחס גם למהומה שהתחוללה ביום רביעי האחרון באירוע הזיכרון לרגל ב'שלושים לאסון שהתקיים בבית אורן, והדגיש כי הוא מוכן "לספוג כל עלבון, הלבנת פנים ועלילה, אך לא אקבל פגיעה בגיבורים שחירפו נפשם ובמשפחות שכולות". בכך רמז ישי לדברי גורמים שונים בש"ס שניסו להטיל אשמה באהובה תומר ז"ל ובאחריותה לאסון אוטובוס הסוהרים. ישי אמר עוד בקשר לפגיעה האישית בו: "והמשכיל בעת ההיא יידום".

כדי לקדם את דרישתו לקבלת תקציבים למערך הכיבוי, השתמש ישי בכלי הנשק המהווה איום על נתניהו: תמיכה בוועדת חקירה ממלכתית. "עדיף לקבל היום החלטה נכונה או להקים קודם ועדת חקירה ממלכתית", רמז בעדינות. כזכור, היה זה שר הפנים ששב ודרש הקמת ועדת חקירה מיד לאחר היוודע היקף האסון בכרמל, אך לדרישת נתניהו הסיר את ההצעה מעל סדר היום ונציגו בוועדה לביקורת המדינה אף הונחה שלא לתמוך בה. כך מצא עצמו יו"ר הוועדה, יואל חסון מקדימה, בלי רוב ונאלץ להתפשר ולהעביר את בדיקת האסון לידי מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס.

נתניהו: נחכור ונקנה מטוסים

בתגובה להצעת ישי השיב ראש הממשלה כי יש לבצע היערכות העורף לאסונות נוספים, ביניהם רעידות אדמה. נתניהו אמר כי מערך כבאות ארצי משודרג יהיה באחריות המשרד... לביטחון פנים. בכך שיגר נתניהו עקיצה כואבת לישי: נוטלים מתחום אחריות משרדו את מערך הכיבוי ו'סותמים את פיו'. שכן, אם הכבאות כבר אינה בתחום אחריותו, מה לו ולדרשת הקצאות כספיות?!

"בשלב הראשון, נחכור מטוסים ובשלב השני נקנה. דיברתי עם ראש ממשלת קנדה על האפשרות לקנות ממנו מטוסים, מכיוון שהם הטובים ביותר למטרות אלו", הבטיח נתניהו גבוהה מבלי להיענות לדרישה הכספית של ישי.

תחת זאת הממשלה אישרה היום, ברוב קולות גדול את הצעת ראש הממשלה להקצאת 800 מיליון שקל בשנתיים הקרובות להערכות העורף למקרי חירום. 20 שרים הצביעו בעד, שלושת שרי ש"ס התנגדו ושר אחד נמנע.

על פי ההחלטה שאושרה היום, הממשלה תוסיף בשנתיים הקרובות 350 מיליון שקל להיערכות המדינה לרעידות אדמה, ולשחזור יכולות הכיבוי של פיקוד העורף. 350 מיליון שקל נוספים יוקצו למערך הכבאות ולהקמת מערך כיבוי אווירי. 100 מיליון שקל ישמשו רזרבה יעודית במשרד ראש הממשלה לצורכי חירום שונים.

בכוונת שר האוצר, יובל שטיניץ, בגיבוי נתניהו, להעביר רק חלק מהכסף למערך הכיבוי. שאר התקציב יועבר בהתאם להתקדמות הקמת המערך הארצי, תוך תיאום עם השר לביטחון פנים, אליו תועבר האחריות. ככל הנראה מניחים נתינהו ושטייניץ כי השר לבטחון פנים, יצחק אהרונוביץ, יהיה 'גמיש' יותר בנושא, בעוד ישי מתעקש ואומר: "הצעה המתנה את הסיוע לכבאות ביישום התוכנית, בניגוד לעמדת המבקר, זו איוולת שרק לשלוח סופרטאנקר ללא מים לכבות שריפה גרועה ממנה".

אזולאי: החלטת הממשלה - מעשה שלומיאלי

מי שמיהר להגן על כבודו של אלי ישי, ש'נעקץ' בבוטות בידי ראש הממשלה במהלך ישיבת הממשלה היה יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, ח"כ דוד אזולאי. אזולאי עסק בעבר רבות בנושא מערך הכיבוי במסגרת הוועדה שבראשותה הוא עומד, והוא צבר עשרות אם לא מאות שעות עיסוק בתחום.

אזולאי ל'בחדרי חרדים': "זה עתה נודע כי הממשלה קיבלה החלטה להעביר את מערך הכבאות למשרד לביטחון פנים. לדעתי, החלטת הממשלה הינה מעשה שלומיאלי שאינו מקדם כל מטרה, וכל מטרתו להרדים את הציבור. מהלך כזה צריך להתבצע אך ורק במסגרת רפורמה כוללת במערך שירותי הכבאות והחילוץ. הדברים נעשו ללא תיאום עם נציגי הכבאים, וללא תיאום עם השלטון המקומי, שהינם 'המחותנים' המרכזיים בשירותי הכבאות".

בדעת אזולאי לכנס עוד השבוע את הוועדה שבראשותו כדי לדון בהחלטת הממשלה.

המשפחות: נחקור בעצמנו את נסיבות האסון

הבוקר גם הגיש בן זוגה של תנ"צ אהובה תומר ז"ל, שנספתה בשריפה, לבית המשפט תביעת פיצויים נגד השר ישי בסך שלושה מיליון שקלים. רוזן הגיע לבית המשפט בעצמו, מבלי שיהיה המוקף בעורכי דין, תוך שהוא משאיר לבית המשפט לקבוע מהו גובה סכום הפיצוי לו הוא זכאי.

במקביל, החליטו כמה מבני המשפחות לבדוק בעצמם את נסיבות האסון. לדברי רעייתו של אחד מהסוהרים שנספה באסון, הם אינם מתכוונים לשכור חוקרים פרטיים, "אבל יש לנו מספיק אנשים בתוך המערכות השונות כדי להגיע לחקר האמת".



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}