כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

הבוקר שאחרי הסערה • בני משפחות הנספים מדברים

בעוד דן רוזן ממשיך במאבקו ומגיש תביעה נגד ישי, מספרים בני המשפחות השכולות על כעס בגלל חילול הטקס • ומי עודד הבוקר את אלי ישי? נתניהו ויעקב ליצמן

נתניהו מוקף שומרי ראש, לאחר ההתפרצות. צילום: מתוך ערוץ 10
נתניהו מוקף שומרי ראש, לאחר ההתפרצות. צילום: מתוך ערוץ 10



האירועים שהתחוללו אמש במהלך טקס האזכרה לנספים באסון השריפה בכרמל, מסעירים את המערכת הפוליטית.

ההסתה הצליחה: השר אלי ישי סולק מטקס האזכרה הממלכתי לאסון הכרמל

הבוקר התקשר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אל שר הפנים, אלי ישי, ושוחח עמו בנושא, כשהוא מחזק את ידיו. בקרבת אלי ישי רואים בכך צעד אצילי, וחושבים כי נתניהו הבין כי עליו לתקן את טעותו בעת שהרחיק את ישי במהלך סיוריו במקום האסון, לפני חודש.

גם סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, התקשר אל אלי ישי לחזק את ידו ולתמוך בו. "לא ניתן לכבד את המתים, תוך ביזוי החיים", אמר.

כעת מתחילים גם להישמע הקולות שהתנגדו לקיום האירוע במתכונתו, אתמול. בסביבתו של אלי ישי היו שסברו כי השתתפותו באירוע שכזה, כעת, כשהפצעים עדיין פתוחים, היא שגיאה. לדבריהם, הם צפו מראש את שעתיד להתרחש, אלא שלשר הפנים היה חשוב מאוד להזדהות עם בני המשפחות. גם בסביבתו של ראש הממשלה היו רבים שחשבו שצריך לדחות את האירוע ולקיימו במועד מאוחר יותר. "מישהו היה צריך לצפות התפרצות כזאת של רגשות קרובי אלו שמתו ולא להכניס את ביבי למערבולת כזאת", הם אומרים.

יש לציין כי נתניהו התלבט לגבי אופיו של הטקס. למרות שהעריך כי עלולה להיגרם מהומה במהלכו, החליט לקיים את האירוע בבית אורן.

אלא שהשניים, שגילו אומץ לב ראוי לציון והחליטו להשתתף באירוע כמתוכנן, סיימו אותו כשהם מושפלים על ידי בני משפחה של הנספים. או נכון יותר: בידי מיעוט מבני המשפחות.

כשאיש קדימה תובע את אלי ישי

הבוקר המשיך דני רוזן, בן זוגה של מפקדת משטרת חיפה אהובה תומר ז"ל, שהלכה לעולמה באסון הכרמל, להתראיין בכלי התקשורת ולהצדיק את מחאתו הברוטלית מאמש. הוא אף סיפר על תביעה אותה הגיש לבית המשפט, בגובה שני מיליון שקלים כפיצויים משר הפנים, וכן דרישה לפיטוריו.

רוזן ביקש מבית המשפט להורות לשר ישי לנמק מדוע לא יפקיד בקופת בית המשפט את מלוא הסכום התביעה, שני מיליון שקל, "זאת לנכוח מחדליו המוכחים בדו"חות השונים, בטיפול בליקויים שנתגלו במערך שירותי הכבאות אשר גרמו לאסון".

רוזן גם מבקש מבית המשפט לנמק מדוע ישי לא יתפטר מתפקידו כשר הפנים, "נוכח ההפרה הבוטה של אחריותו המיניסטריאלית וחובת הנאמנות שלו לציבור", כלשונו. רוזן מבסס את דבריו על דו"ח מבקר המדינה, שהטיל על משרד הפנים והעומד בראשו את האחריות לכשל המתמשך בטיפול במערך הכיבוי.

כאיש קדימה 'שכח' רוזן לציין כי בית המשפט הטיל את האחריות על כל שרי הפנים של מדינת ישראל בעשור האחרון, כולל אלה ממפלגתו.

קח את ההזמנה

אתמול, רגע לפני שפתח נתניהו בנאומו, התקרב רוזן אל דוכן הנואמים, ולפתע השליך לעבר נתניהו הזמנה לאירוע. "קח את ההזמנה - אתה והשר שלך, אני יוצא מכאן", צעק בסערת רגשות. ואז החל לדרוש את הוצאתו של אלי ישי מהמקום. "הוא השר שלפי כל דוחות החקירה אחראי", אמר בזעם, "הוא לא נקף אצבע. הוא לא צריך להיות כאן".

המאבטחים, שחששו מכך שרוזן יפגע בראש הממשלה, הדפו אותו, אך הוא השיב להם בדחיפות. הם מיהרו להקיף את נתניהו. בסיומו של הערב, זמן רב אחרי שהתרוקן האולם מיושביו, שב רוזן והבטיח כי הוא לא סיים את הקרב. "אני אדם שקט, רגוע ומצפוני. אני יודע לשתוק שצריך, אבל אני מספיק מסוכן כשאני רוצה להשמיע בצורה מאוד ברורה את הדברים שלי. לא אשתוק ולא אשקוט על השמרים, בטח לא כל עוד אלי ישי הוא שר הפנים במדינת ישראל.

"עצם נוכחותו של השר ישי במקום היא שהרגיזה אותי", אמר, בהוסיפו כי לא האמין שישי יעיז להגיע לאירוע. "ישי הוא שיא הצביעות, הגעתו לאירוע כזה היא סטירת לחי לאינטליגנציה של ההורים השכולים. לא ייתכן שאדם כזה יבוא לשבת בשורה הראשונה, כמו מכובד. הוא לא מכובד באירוע הזה".

זו לא דרכי

בתוך בליל קולות הצעקה קשה היה להבחין גם בקולות 'השקטים' של בני משפחות, שלא ראו בעין יפה את התפרצותו של רוזן. ברקע נשמעו כל העת צעקות רמות ואף קללות, אלא שחלקם הופנו ממתנגדי המחאה לתומכיה. הבוקר, בשחזור מדויק יותר של מה שנאמר, קל לאבחן כי רוב רובם של בני המשפחות ראו בעין מאוד לא יפה את המתרחש.

אחד מהם אף צעק לעבר המוחים: "תתביישו לכם, זה טקס אזכרה ממלכתי, ככה אתם הורסים ומבזים את זיכרון הילדים שלנו. מי יתייחס אליכם אם אתם מתנהגים כמו בהמות".

הבוקר, בראיון לתקשורת, הביעה אירית כהן, אחותה של קצינת השב"ס אפרת כהן, שנספתה באסון את דעתה: "זה לא היה המקום ליצור כזו פרובוקציה ומהומה, גם אם הכעס מובן. זה אמור היה להיות אירוע מכובד. הרבה משפחות לא היו מרוצות ממה שקרה שם, וביקשו ממי שצעק שפשוט יקום ויעזוב".

גם בני משפחתו של ביבאר שאדי סבורים כי הקולות שעלו מהאירוע היו צורמים ולא כיבדו את זכרם של יקיריהם. "היה חשוב לכבד את הטקס, על אף חילוקי הדעות. חשוב שיהיה דיון, אבל חשוב גם לשמור על כבודם של יקירינו, בוודאי בטקס התייחדות".

דווקא משפחתו של דני חייט ז"ל ממשיכה לשמור על שתיקה רועמת, אך דעתה, מן הסתם, אינה נוחה ממה שקרה. משפחת חייט נמצאת בקשר טוב מאוד עם אלי ישי, שביקר אותם בבית החולים, אחר-כך ניחם אותם בשבעה, ופיתח איתם קשר אישי.

"היה כאן סלט אחד של רגשות שאפשר להבין אותם, אבל זו לא דרכי", אמרה גם נאווה בוקר, אלמנתו של תנ"צ ליאור בוקר ז"ל.

אגב, גם רוזן נאלץ להדגיש כי צעק בשם עצמו בלבד. "אני לא מתיימר לייצג את כל קרובי הנספים. אמרתי את דעתי".

אבל התקשורת, כמו תמיד, הצליחה ללכוד בעדשתה את הקולות הצורמים, את הצעקות, ופחות את האנשים השקטים שלא הסכימו עם הצעדים הפוגעניים שפגעו בראש הממשלה ויותר מכך, שפכו את דמו של שר הפנים, אלי ישי.

אין חולק על כך ששפיכות דמים אינה מעשה שיכול לעמוד לעילוי נשמתם של הנספים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}