כ"ב אלול התשפ"ד
25.09.2024

"ר' לייזר, קיימנו את צוואת סבך" • כך התממשה צוואת הרב מפוניבז' • תיעוד

לפני למעלה מ-60 שנה התנבא הרב מפוניבז' שבקיבוץ 'עין חרוד' - מעוז החילוניות בארץ - יקום בית כנסת • השבוע הגיעו נציגי הקיבוץ לישיבה ואמרו לנשיא הישיבה: "קיימנו את הצוואה" • סיפורה המרגש של תנועת התשובה שקנתה שביתה בלב הקיבוצים • בלעדי לבחדרי חרדים

חברי הקיבוץ על רקע ארון הקודש. צילום: דוד קורן
חברי הקיבוץ על רקע ארון הקודש. צילום: דוד קורן

לפני 60 שנה עמד הרב מפוניבז' בפאתי העיר בני ברק (שהייתה עיירה קטנה, ואולי גם זה לא), וחלם על הקמת ישיבה שתהווה מגדלאור של תורה ועבודת ה'.

הציבור שהתסכל על הפליט שעלה מליטא לאחר שחווה את אימי השואה, כמי שזקוק לאיבחון בשל הזיותיו, לא האמין כי יום יבוא וחזונו של הרב מפונביז' יתממש, ובגדול.

החלום הגדול ביותר של הרב, נאמר לא אחת בדינרים המוניים שנערכו לטובת המוסדות שהקים. "יום יבוא", זעק הרב בדם ליבו, "ויקום בית כנסת גם בעין חרוד". לצעירים שביננו נסביר, כי 'עין חרוד' היה הסמל המובהק של התרבות הישראלית החדשה.

היישוב שמנה בימיו היפים כמה מאות משפחות, היה שייך למפא"י, ותושביו היו כופרים להכעיס. חזונו של הרב מפוניבז' נראה כתמוה על גבול התמהוני. "בית כנסת בעין חרוד?", הרהרו האנשים בינם לבין עצמם, שניות לפני שפתחו את ארנקם התפוח בכדי להחזיק את ישיבת פוניבז'.

אתמול (ד') הגיע החזון למימושו הבלתי ייאמן.

לגבעת ישיבת פוניבז' בבני ברק, הגיע מיניבוס שהכיל כעשרה אנשים מתושבי יישוב 'עין חרוד', מלווים בעיתונאי אהרון גרנות מעיתון 'משפחה', שהגיעו לומר לנכדו של הרב מפוניבז': "קיימנו את חזון סבך. פתחנו בית כנסת בעין חרוד".

הבית כנסת הוקם על ידי ארגון 'איילת השחר'. ארגון שעושה לילות כימים להפיץ יהדות בקרב העם שבשדות. מאות אברכים נשלחים מידי ערב ליישובים חילונים על מנת למסור שיעורים ליהודים הצמאים לשמוע תורת ה'.

החברותות בקיבוץ 'עין חרוד', הפכו מהר מאד לשיעורים, שהובילו לפתיחת הב ית כנסת ההיסטורי. אחד האברכים מהארגון הציע ל'אברכים' החדשים, לבוא ולראות את ישיבת פוניבז' והם קיבלו את ההצעה בשמחה, ובאו ברגליים קלות, לראות איך נראית ישיבה.

צעדנו יחד איתם במשעולי הישיבה, וראינו את העיניים הנוצצות, הסתכלנו עליהם כשהם ראו לראשונה איך נראה סדר מוסר בכבשן הישיבה – בית המדרש.

כשהרב שלמה רענן, מייסד הארגון, סיפר להם את סיפורו של האוד מוצל מאש שפתח את הישיבה מאפס, הם התקשו לעצור את ההתרגשות. התלמידים החדשים קיבלו הסבר על שיטת המוסר הנהוגה בעולם הישיבות, שמעו כמה מילים על ר' ישראל סלנט'ר מייסד השיטה, והתפללו תפילת ערבית שהייתה נראית כמעריב של יום כיפור.

לאחר התפילה נכנסה הקבוצה לחדרו של הרב אליעזר כהנמן – נשיא הישיבה. הרב סיפר לאורחים כי סביו היה נוהג לומר שהכמות הגדולה של הבחורים שיש/ בישיבה היא בכדי שיהיה מספיק רבנים ליישוב עין חרוד. לאחר שיחה קצרה על ענייני דת ומדינה, עברה הקוצה לביתו של הגרי"ג אדלשטיין, שם שמעו על חשיבות ומעלת התורה.






















































תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}